#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

5 September 2013

Pindaaan Akta Jenayah 1959: Polis diberi "taring' untuk lebih berkuasa. KLIK baca ni!


Pindaaan Akta Jenayah 1959 Sememangnya Dinanti-nantikan.


Kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi untuk meminda Akta Pencegahan Jenayah (PCA) 1959 sememangnya patut di sokong penuh dan disambut seluruh rakyat. 

Sudah sampai masanya akta tersebut perlu dirangka semula dengan menumpukan kepada aspek serta langkah pencegahan jenayah dengan lebih berkesan.

Semenjak penghapusan Akta Pencegahan, peningkatan kadar jenayah di seluruh pelusuk negara, terutama sekali jenayah pembunuhan berleluasa disana sini. Hidup rakyat mula dibelenggu keresahan dan kebimbangan.Walaupun ia dilihat sebagai pembunuhan terancang iaitu antara kumpulan kongsi gelap, namun ia tidak mampu menenangkan rakyat.

Rata-rata masyarakat kini berada dalam keadaan takut setelah menyedari bahawa kongsi-kongsi gelap berada di mana-mana saja di kalangan rakyat biasa.

Berterima kasih kita kepada Datuk Seri Zahid, yang tegas memperlihatkan kesedaran, keprihatinan dan komitmen yang tinggi untuk membanteras jenayah serta membendung kegiatan kongsi-kongsi gelap.

Pengumuman beliau mengenai deraf pindaan Akta Pencegahan ini, ketegasan
 beliau sudah pasti mendapat pujian ramai dan tentu sekali dapat pertingkatkan persepsi positif serta keyakinan rakyat terhadap kerajaan, pada hari ini. 

Dengan harapan, kerajaan dapat mengabaikan sahaja suara-suara sumbang pembangkang yang kebiasaan bertentang pendapat terhadap melaksanakan kenyataan yang diumumkan oleh Datuk Seri Zahid ini.
Sebab apa yang kita sentiasa dapat lihat, peningkatan kadar jenayah sememangnya dialu-alukan pihak pembangkang kerana ia memberi mereka peluru untuk memburuk-burukkan kerajaan. 

Ini terbukti (KLIK) apabila beberapa pemimpin pembangkang tampil secara nyata untuk membela penjenayah serta mempersoalkan tindakan tegas pihak polis. Jelas sekali, pembangkang sedikit pun tidak peduli akan nasib rakyat asalkan mendapat sedikit keuntungan politik.

Ternyata pembangkang punyai niat jahat disebalik desakkan untuk penghapusan Akta-akta Pencegahan dan ISA suatu ketika dahulu. Terbukti segala desakan pembangkang itu tidak membawa kebaikan kepada sesiapa, malah membawa mudarat yang besar kepada kita.

Dengan itu, mari kita menyokong sepenuhnya Datuk Seri Zahid untuk merangka pindaan Akta Pencegahan Jenayah dalam memberi kuasa yang lebih menyeluruh kepada PDRM untuk membendung dan membanteras jenayah.

Berikan "taring' kepada PDRM untuk mencegah jenayah dengan lebih berkesan.

Sememangnya pindaan terhadap kuasa Polis dalam membanteras dan mencegah jenayah yang sedia ada itu penting bagi kita perkukuhkannya selepas Ordinan Darurat (EO) dan Akta Kediaman Terhad (RRA) 1933 dimansuhkan.



Demi keamanan, ketepikanlah semua perbezaan pendapat dan juga ideologi politik apabila menyentuh tentang keselamatan negara.



0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.