#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

21 July 2014

Bas henti-henti luar bandar guna sistem 'Kad Bayaran Berkomputer' akhir tahun ini.


Tan Sri Syed Hamid di Majlis Buka Puasa Bersama Pengusaha Pengangkutan Awam
Johor, di Hotel Tropical Inn, Johor Bahru.
Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (S.P.A.D) akan diwujudkan satu skim baharu bagi menggantikan Skim Dana Sementara, bertujuan membantu pengendali bas henti-henti di kawasan luar bandar yang menghadapi masalah kewangan untuk meneruskan operasi mereka.

Skim baharu itu dijangka dilaksanakan di di Kota Tinggi dan Kluang pada akhir tahun ini sebelum diperluas ke tempat lain kata Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar kepada pemberita semasa Majlis Berbuka Puasa Bersama Pengusaha Pengangkutan Awam Johor, di Johor Bahru semalam.

Menerusi skim baharu itu pengendali perkhidmatan bas tidak perlu bimbang untuk mengutip bayaran tiket kerana penumpang akan menggunakan kad bayaran yang akan direkodkan sistem berkomputer yang dipasang pada bas terbabit.

"SPAD akan menyemak rekod itu, kemudian membuat bayaran penuh kepada pengendali bas mengikut perjalanan yang dibuat oleh penumpang", tambah beliau.

Menurut beliau, SPAD yang menerima peruntukan RM400 juta daripada kerajaan telah membantu 150 syarikat bas henti-henti di Semenanjung dan juga termasuk syarikat di Sabah dan Sarawak yang tidak berada di bawah bidang kuasa SPAD.

Beliau berkata ini merupakan tahun ketiga SPAD melaksanakan skim tersebut. 

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.