#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

31 July 2014

#MH17 : Pesawat Boeing 777 yang ditembak jatuh adalah MH370?



Peristiwa hitam yang menimpa dua pesawat negara milik Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) tentunya tercatat dalam buku sejarah penerbangan dunia kerana belum pernah sekali pun berlaku dimana-mana dan dialami mana-mana negara tragedi udara berulang dalam tempoh sesingkat empat bulan, sebelum ini.

Sehingga hari ini, MH370 yang hilang pada Mac 2014 lalu masih belum berjaya di temui.
 Tiada lain berita yang paling menyedihkan hingga kehari ini dan bukan sahaja memberi kesan kepada keluarga mangsa krew dan penumpang yang terlibat, malah seluruh rakyat Malaysia juga turut merasa sedih dengan kehilangan pesawat MH370 yang dikatakan berakhir di Lautan Hindi.
Berbeza pula ceritanya dengan pesawat MH17 (Boeing 777-200ER) yang membawa 295 penumpang dan anak kapal dipercayai ditembak jatuh pada 17 Julai  lalu dengan menggunakan peluru berpandu permukaan ke udara. Yang mana tidak ada lagi mana-mana pihak mengaku bertanggungjawab dengan tindakan kejam terhadap mangsa dan pesawat itu.


Bermacam bentuk tajuk, topik dan cerita dari pelbagai sudut di taburkan. Tidak kurang juga pelbagai spekulasi tersebar dan terus bermain di laman-laman media sosial.

Sejurus insiden itu, seorang pakar perundangan yang berpusat di New York berkata... Tembakkan keatas pesawat Malaysia Airlines System ( MH17 ) di timur Ukraine dilihat sebagai satu tindakkan pencabulan terhadap undang-undang antarabangsa. Pada masa yang sama, Ukraine dan Rusia mula saling menuding jari menuduh antara satu sama lain untuk bertanggung jawab terhadap tragedi yang berlaku itu.

Pegawai Kementerian Dalam Negeri Ukraine menuduh kumpulan pemberontak pro-Rusia menggunakan peluru berpandu darat ke udara untuk menembak pesawat itu.

Tuduhan itu dikuatkan lagi apabila pesawat malang berkenaan dipercayai terhempas di perkampungan Grabovo, kira-kira 40 kilometer dari sempadan Russia iaitu kawasan di mana pemberontak pro-Rusia bergiat aktif dan mendakwa pernah menembak jatuh pesawat lain.

Tuduhan demi tuduhan dilemparkan Ukraine apabila Presidennya Anton Gerashchenko dalam Facebooknya berkata, pesawat B777 itu dipercayai terhempas berhampiran Donetsk dan ditembak menggunakan sistem anti-pesawat Buk oleh pengganas dengan sengaja.

Selain itu, ada juga tuduhan mengaitkan cubaan Ukraine untuk menyalahkan kumpulan pemberontak pro-Rusia secara konsisten.

Ukraine dikatakan menembak pesawat berkenaan untuk melabelkan kumpulan pemberontak pro-Rusia sebagai pengganas.


Terdapat juga andaian bahawa, target sasaran asal tentera Ukraine dikatakan tersilap apabila menyangkakan pesawat yang mana reka bentuk serta corak pada badannya tidak jauh beza dengan Ilyushin Il-96-300PU iaitu pesawat rasmi yang membawa Presiden Rusia Vladimir Putin itu, rupa-rupanya pesawat MAS MH17.

Dalam keadaan keluarga mangsa dan rakyat seluruh dunia diselubungi rasa sedih, saban hari menantikan khabar berita dan cerita. Kelmarin, sekali lagi kita dikejutkan dengan satu pendedahan berbeza dan kini sedang hangat diperkatakan. 

Kenyataan dengan turut disertakan beberapa keping gambar sebagai bukti sekaligus mengalih tuduhan terhadap Ukraine dan Rusia sepertimana berita mahu pun spekulasi-spekulasi yang dimainkan sebelum ini.

Katanya, insiden MH17 yang ditembak jatuh ada hubung kait dengan kehilangan pesawat MH370. Menurut maklumat yang di siarkan, tragedi yang menimpa dua pesawat MAS, dalang sebenar disebalik kekejaman yang berlaku adalah negara Israel.


Dari kenyataan yang di siarkan, walaupun penglibatan Israel tidak dapat dibuktikan, namun ada alibi tertentu yang menguatkan teori yang ada sepertimana maklumat serta sumber MP terima.. 

Sila KLIK LINK-TAJUK DIBAWAH:


#MP : Entah iya ke tidak berita ini... Wallahualam.
Alfatihah buat mangsa yang terlibat. Ameen...



1 comments :

  1. paling mudah, check panggilan dan kedudukan dimana sebenarnya Anwar berada ketika kejadian kehilangan MH370 dan MH17 ditembak.. mudah je..

    ReplyDelete

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.