#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

16 August 2014

TEKSI BERMETER ; 'Prebet Sapu' ugut dan larikan penguatkuasa - @SPADchannel



Sejak Ops Tegas dilancarkan Jun 2011 sehingga Julai tahun ini, sebanyak 6,079 kesalahan direkodkan membabitkan pemandu teksi.

Nampak gayanya, tidak cukup teksi dilengkapkan dengan tanda 'Teksi Bermeter' dan juga tindakkan tegas bagi yang disabitkan kesalahan mengenakan caj tambang tanpa menggunakan meter terhadap pelanggan akan dikenakan denda diantara RM100,000 hingga RM500,000 serta penjara tidak lebih 2 tahun atau kedua-duanya sekali oleh SPAD, langsung tidak diambil peduli pemandu teksi.




Ini terbukti apabila lapan pemandu teksi ditahan penguat kuasa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pada Ops Tegas yang merekodkan 11 kes membabitkan 54 anggota diadakan selasa lalu.

Dalam pada itu, dua 'prebet sapu' turut dicekup oleh pegawai penguatkuasa dalam operasi penyamaran SPAD sebagai penumpang di sekitar Stesen KTM Rawang ke Taman PKNS.

Ketua Bahagian Penguatkuasaan SPAD, Datuk Che Hasni Che Ahmad turut mengesahkan kejadian dimana dua anggota penguatkuasanya diugut dan 'dilarikan' pemandu 'prebet sapu' yang berang setelah kegiatan haramnya di sekitar Rawang dapat dikesan pihak berkuasa.

Datuk Che Hasni Che Ahmad
Ketua Bahagian Penguatkuasaan SPAD
Menurut penguatkuasa terbabit berkata, sebaik mereka memperkenalkan diri dan memaklumkan mengenai kesalahan yang dilakukan, selain diugut mereka juga dibawa 'lari' melalui sebuah kampung selama hampir 10 minit.

Pemandu itu mengugut dengan berkata, "jangan main gila, aku nak bawa gi port aku" sambil beritahu dia pernah berulang kali masuk penjara. Demi keselamatan, kami cuba memujuk agar menurunkan kami di sebuah stesen minyak. Akhirnya, pemandu tersebut memberhentikan kenderaan dan menurunkan kami di tepi jalan berdekatan lalu terus memecut laju," tambahnya.

Aktiviti haram 'Prebet Sapu'
Selain nombor plat pendaftaran kenderaan tersebut sempat di ambil, butiran pemandu berkenaan yang turut mendakwa dirinya adalah bekas tentera, berusia lingkungan 50an, berbadan tegap dan berkulit gelap itu telah dilapor ke pihak polis untuk siasatan selanjutnya.

Dengan menghalang penjawat awam menjalankan tugas. Bagi kesalahan teksi sapu, SPAD akan dakwa pihak yang terbabit mengikut Seksyen 16, jika disabitkan kesalahan boleh dikenakan denda tidak lebih RM10,000 dan keretanya akan dilucutkan (hak).

Kepada orang ramai atau penumpang dinasihatkan supaya tidak menaiki teksi yang tidak menggunakan meter atau yang mengenakan caj tambahan yang biasanya menunggu pelanggan di luar kotak yang disediakan.

Sekiranya berhadapan pemandu yang ingkar sila lapor atau ingin membuat sebarang aduan kepada S.P.A.D, sila hubungi talian seperti dibawah:


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.