#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

10 September 2014

'Wasatiyyah Dalam Al-Quran dan Sunnah' pertama dari Tan Sri Dr. Syed Hamid Albar


Selain dari mempengerusikan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) serta berkecimpung dalam dunia politik sebelum ini, Tan Sri Dr. Syed Hamid Albar buat pertama kalinya menceburkan diri dalam arena penterjemahan.

Usaha beliau yang disokong oleh Internasional Institute of Advanced Studies (IAIS), Kuala Lumpur menterjemah sebuah buku Bahasa Inggeris berjudul Moderation and Balance in Islam: The Quranic Principle of  Wassatiyyah, hasil karya seorang tokoh akademik, Professsor Dr. Mohammad Hashim Kamali.


Bukunya bertajuk 'Wasatiyyah Dalam Al-Quran dan Sunnah' telah berjaya di lancarkan semalam oleh YB Dato' Seri Sabery Cheek, Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia di IAIS, Kuala Lumpur.

Dalam ucapan beliau berkata, Wasatiyyah atau kesederhanaan dan keseimbangan merupakan sebahagian daripada ajaran Islam yang menyentuh pelbagai bidaang dalam peradapban atau tamadun Islam. Kesederhanaan penting dalam mencapai kesejahteraan dan keseimbangan dalam masyarakat serta hubungan sesama insan.



"Konsep Wasatiyyah sebenarnya cukup indah. Ia bukan sahaja diktirafkan sebagai kesederhanaan, malahan ianya boleh difenasikan sebagai tidak melampau atau tidak ekstrim," kata Tan Sri Dr. Syed Hamid Albar

Tambahnya lagi, ringkasan 'wasat' membawa tiga makna, iaitu to moderate, to be in the middle and to be the best. Wasatiyyah dari perspektif Islam bermakna umat Islam mesti bersederhana, lari dari sifat ekstrim atau menggalakkan diri dari sifat ekstrim atau mengelakkan diri dari membuat sebarang kenyataan atau perilaku ekstrim dan melampaui batas.

Professsor Dr. Mohammad Hashim Kamali. 
Pada majlis pelancaran tersebut, turut dihadiri oleh penulis asal buku Professsor Dr. Mohammad Hashim Kamali.  

Pelancaran buku 'Wasatiyyah Dalam Al-Quran dan Sunnah' itu, dikendalikan bersama oleh MPH Group Publishing dan kini boleh didapati di semua kedai buku besar seluruh negara dengan harga RM20 senaskah.

Butir-butir buku seperti berikut:

TAJUK     : WASATIYYAH DALAM AL-QURAN DAN SUNNAH
ISBN        :  978-967-415-201-7
HARGA    : RM 20.00
SAIZ         : 14.9sm X 22.4sm
FORMAT  : Kulit Nipis (Paperback)
 


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.