#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

13 December 2014

Persetujuan UBER - SPAD Bagaikan 'Omong Kosong'


Cakap tak serupa bikin..!!?

Bukankah semua pihak terutama pengusaha pengangkutan awam darat termasuk UBER telah diingatkan berkali-kali supaya mematuhi undang-undang di bawah Akta PAD2010. 

Dan sudah tentu tidak akan ada pihak yang terkecuali dan terlepas dari hukuman seandainya terlibat dalam melanggar atau menyalahi undang-undang yang telah termaktub.

Malangnya, kesediaan UBER membuat persetujuan berserta jaminan yang diberi dimana akan mematuhi syarat dan undang-undang SPAD sepertimana yang war-warkan sebelum ini (KLIK) bagaikan 'omong kosong' belaka.

Apakah UBER terpaksa atau sengaja membuat kenyataan bersetuju dengan peraturan dan syarat SPAD dek kerana program yang telah dirancang ini?



UBER bukan hanya menganjurkan program tanpa memberi maklum dan pengesahan pihak SPAD... Pada program tersebut juga artis-artis yang terlibat akan turut diarah memandu kenderaan UBER dan mengenakan caj.

Segala yang dilakukan ini, jelas sekali telah menyalahi syarat serta bercanggah dengan undang-undang sedia ada. Mengapa UBER langgar?

Atas kejadian dan tindakkan UBER bersama Walkswagen Malaysia dalam menganjurkan acara atas nama 'Charity Drive With The Star' yang tidak mengikut syarat yang sepatutnya...

Pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah mengeluarkan perutusan dan peringatan media bagi kepentingan orang awam seperti berikut: 

PERUTUSAN PERINGATAN MEDIA
PERINGATAN MEDIA SPAD
BERKAITAN
‘CHARITY DRIVE WITH THE STARS’ ANJURAN UBER DAN VOLKSWAGEN MALAYSIA
12 Disember 2014
.......................................

Merujuk kepada acara 'Charity Drive with the Stars' anjuran Uber dan Volkswagen Malaysia pada hari ini, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat ('SPAD' atau 'Suruhanjaya') ingin mengeluarkan kenyataan dibawah bagi kepentingan orang awam:

Walaupun SPAD memuji niat murni penganjur di dalam aktiviti amal bersama selebriti, Suruhanjaya ingin menasihatkan orang awam, selebriti, semua yang terlibat termasuk Uber dan Volkswagen Malaysia, bahawa sebarang kenderaan yang digunakan sebagai teksi dan mengambil tambang daripada penumpang, mesti mematuhi undang-undang sepertimana termaktub di dalam Akta Pengangkutan Awam Darat, 2010. Ini bermaksud pemandu kenderaan diwajibkan mempunyai Lesen Perkhidmatan Awam (PSV) dan kenderaan yang digunakan mesti didaftarkan dengan SPAD lengkap dengan perlindungan insurans yang sesuai bagi perlindungan penumpang yang membayar tambang.

SPAD juga memuji niat murni semua pihak yang terlibat; tetapi Suruhanjaya juga ingin menasihatkan agar mereka mendapatkan pengesahan daripada SPAD bagi menentukan pematuhan undang-undang yang berkaitan pengangkutan awam darat ketika menjalan program-program sedemikian.


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.