#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

10 March 2015

KES RASUAH : Tiada Apa Perlunya Dirahsiakan FELDA


Heboh diperkatakan tentang isu penahanan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) anak syarikat FELDA kerana disyaki lakukan penyelewengan wang dalam pembelian sebuah hotel di Port Dickson bernilai lebih kurang RM40 juta sebelum ini, di sahkan oleh pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Tersiarnya kenyataan ini juga, tentu sekali dapat menjawab beberapa tuduhan yang tersebar di media sosial bahawa FELDA dan juga pihak SPRM cuba merahsiakan kes ini daripada pengetahuan pihak media, sebelum ini.
Untuk keterangan serta pengetahuan umum. Berikut MP lampirkan (bawah) kenyataan media SPRM yang telah dikeluarkan secara rasminya, semalam.


Walau bagaimanapun, status siasatan masih diteruskan. 

Dalam menegakkan integriti dan menambah kredibitliti, tiada apa perlu dirahsiakan terutama sekali kes melibatkan salahguna kuasa, terutama salahlaku yang membabitkan penyelewengan dan rasuah.

FELDA dan FGVH turut membuktikan ketegasannya dalam hal-hal sebegini apabila bertindak menandatangani ikrar integriti korporat dengan pihak SPRM pada tahun 2012 lalu.  Langkah tersebut tidak lain dan tidak bukan adalah bertujuan bagi memastikan syarikat dan anak-anak syarikat yang berada dibawah naungannya akur kepada undang-undang terutamanya membabitkan isu perolehan selain dapat menambah kekuatan organisasi tersebut bagi mengatasi masalah kebocoran (daripada segi kewangan) serta dapat meningkatkan hasil syarikat.

1 comments :

  1. org ramai dah mula tahu dan mula bising...baru laaa terhegeh-hegeh buat kenyataan rasmi...pirrraahhhh

    ReplyDelete

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.