#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

14 April 2015

#MH370 : Tiga Negara Bersungguh Lengkapkan Pencarian - Datuk Seri Liow



Pada 29 Jan, kerajaan Malaysia secara rasmi mengisytiharkan insiden itu sebagai kemalangan di bawah peraturan penerbangan antarabangsa dan bahawa kesemua 239 orang yang menaiki pesawat dianggap telah terkorban.

Ketika membuat pengumuman itu, kerajaan Malaysia juga menegaskan bahawa usaha mencari pesawat itu tetap menjadi keutamaan.

Pelbagai teori konspirasi mengenai nasib MH370 muncul satu demi satu hangat di perbualkan. Namun tiada satu pun yang dapat memberikan petunjuk kukuh apa yang sebenarnya berlaku dalam penerbangan MH370 itu.

Tragedi MH370 disifatkan kehilangan pesawat paling misteri dalam sejarah penerbangan dunia apabila sehingga kini tidak ada sebarang bukti sahih yang dapat memberikan info terbaharu mengenai kehilangan tersebut.


Menurut sumber, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, (fasa pertama) yang tertumpu di Lautan Hindi dengan keluasan meliputi 60,000 km persegi, setakat ini telah pun melepasi 37,000 km persegi dan ianya akan berakhir pada hujung bulan Mei.

“Dan sekiranya selepas itu kita masih belum menjumpai pesawat itu atau seandainya tiada sebarang petunjuk positif sehingga Mei depan... Kita,komited untuk meneruskan pencarian biarpun berdepan pelbagai cabaran seperti cuaca buruk.”, ujar beliau.

“Kami berpegang pada janji pada pencarian sebelum ini dan kami tidak akan berhenti sehingga kami menemui pesawat itu dan menyelesaikan misteri ini." tambah beliau.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai menegaskan Malaysia tetap komited untuk melengkapkan pencarian dasar laut MH370 di sekitar kawasan utama seluas 60,000 kilometer persegi.

Namun begitu, kesungguhan dan semangat Malaysia untuk meneruskan pencarian MH370, turut disambut baik oleh
Australia serta China dan masih bersedia memberikan kerjasama sepenuhnya.
Malaysia bersama-sama dengan Australia dan China akan mengkaji semula usaha pencarian dan membuat keputusan mengenai langkah seterusnya berdasarkan nasihat oleh pakar-pakar dari kumpulan strategi carian kerja ( SSWG) sepertimana keputusan mesyuarat yang diadakan di Perth, Australia pada 23 dan 24 Mac, lalu.

Malaysia berterima kasih kepada kedua-dua negara atas sokongan mereka dalam pencarian pesawat yang masih hilang itu.


Perdana Menteri Australia, Tony Abbott pada Isnin, yang menyokong pandangan
Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa pesawat itu telah terhempas.
“Setakat ini, Malaysia dan Australia masing-masing telah pun membelanjakan sebanyak AUD60 juta (RM180 juta) dalam usaha pencarian ini. Ia jelas membuktikan kesungguhan serta komitmen ketiga-tiga negara untuk mencari pesawat MH370 ini.

Penglibatan dan nasihat oleh pakar-pakar dari kumpulan strategi carian kerja (SSWG) yang diketuai oleh Pusat Penyelarasan Bersama Agensi dan Biro Keselamatan Pengangkutan Australia terdiri daripada pakar-pakar dari Negara Lembaga Keselamatan Pengangkutan dari Amerika Syarikat banyak membantu sepanjang misi pencarian.

Termasuk sebuah syarikat yang menyediakan perkakasan canggih dan teknologi, ditambah sokongan, untuk semua jenis pesawat iaitu Thales UK , Pentadbiran Penerbangan Awam China dan Kemalangan UK Air Cawangan Siasatan.

Menurut 
Datuk Seri Liow, sidang mesyuarat seterusnya antara tiga buah negara Malaysia, Australia dan China di ibu negara akan diadakan 16 April ini bertujuan membincangkan mengenai fasa seterusnya berkaitan status dan usaha pencarian pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370.

“Bantuan dan komitmen dari kerajaan Australia dan China amatlah dihargai. Ia amat penting dalam misi pencarian MH370,” katanya lagi.

Dalam usaha mencari pesawat yang dipercayai telah hilang di Lautan India pada 8 Mac tahun lepas, Datuk Seri Liow berkata Malaysia telah melakukan lebih daripada A $ 60mil (RM168 juta).

"Ini menunjukkan komitmen kami," kata Datuk Seri Liow.Tiong Lai yang juga merangkap Presiden MCA.

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.