#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

19 May 2015

Perkukuhksn keselamatan di sempadan Sabah - Presiden MCA



Memandangkan serangan dan kekacuan terhadap negeri Sabah selalu nya datang dari pihak sebelah Negara jiran, maka seruan Presiden MCA ini amat wajar dan kena pada tempat nya.


Terdahulu Datuk Seri Liow Tiong Lai. berkata, "Kami harap pihak keselamatan tempatan dapat memperkukuhkan dan mengkaji semula prosedur keselamatan yang di laksanakan di kawasan terbabit."

Dalam masa sama kami mahu Negara kita untuk mendapat bantuan dan komitmen dari Negara jiran kita untuk tindakan yang serupa” Ujar Datuk Seri Liow lagi.

Pada insiden terbaru di mana warga dari Negara Filipina di percayai puak Abu Sayaf menceroboh masuk dan menjadi kan sebuah restoren makanan laut sebagai sasaran nya untuk menjadikan tebusan menuntut wang, ia ada lah perkara ulangan dalam siri penculikan.


Kata Datuk Seri Liow, insiden di Sabah ini sudah tentu menjejaskan keyakinan rakyat terhadap keselamatan industri pelancongan Negara di daerah sempadan berkenaan.

"Siapa pula mahu gadaikan diri untuk melancong ke daerah yang tidak ada jaminan keselamatan." tambahnya lagi.

"Namun kita sedar bahawa menjaga perairan yang luas adalah kerja yang amat sukar ditambah lagi sempadan laut yang amat dekat antara kedua Negara," kata beliau.

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.