#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

19 May 2015

Wan Azizah Gagal Lagi!!!


Pemimpin pembangkang Wan Azizah Wan Ismail hari ini menyalahkan kekurangan pembaharuan Parlimen dan pembiayaan sebagai sebab mengapa Pakatan Rakyat (PR) parti komponen telah menubuhkan kabinet bayangan yang berasingan mereka sendiri.

Presiden PKR berkata bahawa Kabinet Bayangan PR hanya boleh terbentuk selepas Parlimen bersetuju untuk membayar kos dan saraan.

"Kami sentiasa merancang untuk menubuhkan 'Kabinet Bayangan' bersama sejak 2008, tetapi kerana kita tidak mempunyai infrastruktur kami tidak dapat untuk membuat ini menjadi kenyataan kerana tidak ada pembaharuan Parlimen," katanya kepada pemberita ketika ditemui di lobi Parlimen.

"Pada masa ini, setiap pihak dalam PR telah membentuk sendiri (shadow kabinet) mereka kerana mereka membayar 
sendiri untuk itu .

"DAP mempunyai jurucakap (bagi setiap portfolio), PAS juga mempunyai jurucakap sendiri kerana tidak ada pembaharuan parlimen."

Dr Wan Azizah berkata demikian pengumuman DAP hari ini bahawa ia telah menubuhkan kabinet bayangan sendiri, selepas tidak dapat mewujudkan satu kolektif di peringkat gabungan.

Tetapi Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menyalahkan presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai sebab bahawa 'Kabinet Bayangan' PR akan menjadi mustahil, memetik keengganan pemimpin parti 
Islam itu untuk bekerjasama.

MP PAS Khalid Samad menolak ini sebagai pendirian peribadi Lim, dan berkata keputusan muktamad tidur dengan PR.

Alam MP Shah juga mengesahkan bahawa ketiga-tiga pihak dalam PR mempunyai kabinet bayangan mereka sendiri, dan bahawa pengumuman DAP hari ini bukan perkara baru.

"Semua pihak mempunyai senarai mereka, dan kita mengatasinya antara satu sama lain, dan akhirnya PR akan membuat keputusan," katanya ketika ditemui pemberita.

Beliau berkata ini adalah mengapa Ahli Parlimen PR "tidak bercanggah antara satu sama lain", kecuali rang undang-undang ahli persendirian Hadi mengenai hudud. - sumber

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.