#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

1 July 2015

DCA : Komitmen berterusan kerajaan terus diiktiraf global - DS Liow Tiong Lai



Komitmen berterusan kerajaan terhadap peningkatan tahap keselamatan dan sekuriti penerbangan awam global terus diiktiraf apabila negara dipilih bagi menyampaikan ucaptama pada Sesi Pleno ke-34 ECAC di Persidangan Penerbangan Awam Eropah (ECAC) yang bermula, semalam.

Persidangan tersebut diadakan bersempena dengan ulang tahun ke-60 ECAC diadakan di Strasbourg, France.

Mewakili negara, ucaptama yang di sampaikan oleh Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai semalam berkata, kerjasama baik telah dapat dicapai dengan wakil-wakil dari negara Eropah sepanjang persidangan yang diadakan.

Sebagai usaha memperkukuhkan lagi hubungan negara bersama rantau Eropah, satu Perjanjian Kerjasama berjaya dibentuk dengan di tandatangani oleh Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) bersama Persidangan Penerbangan Awam Eropah (ECAC).

"Kerjasama ini turut dilihat akan menjadi pemangkin kepada peluang pertumbuhan sosio-ekonomi antara Malaysia dan Eropah", kata DS Tiong Lai.



Menurut beliau, bakal ada lebih banyak penglibatan bersama dalam acara dan mesyuarat bertaraf antarabangsa serta kolaborasi inisiatif dan aktiviti latihan yang berkaitan dengan pembangunan sektor penerbangan awam serta perkongsian maklumat berkaitan tren industri penerbangan, selepas ini.

"Menerusi kerjasama 
yang lebih rapat ini, idea serta kepakaran pelbagai aspek  berkaitan penerbangan awam antarabangsa terutama aspek keselamatan, pembangunan bakat, peraturan, siasatan kemalangan, kawalan keselamatan dan alam sekitar yang lebih baikkan dapat digabungkan." kata DS Tiong Lai.

Dalam ucaptama pada Sesi Pleno ke-34 tersebut, Datuk Seri Liow Tiong Lai turut merayu sokongan daripada ECAC terhadap cadangan Malaysia berhubung pengesanan global secara ‘real-time’, jangka hayat bateri kotak hitam yang lebih lama serta perkongsian maklumat secara mandatori antara negara negara anggota ICAO dan industri penerbangan.

Malaysia turut menggesa ECAC untuk bekerjasama dengan ICAO berhubung perkara ini.

Dengan kukuhnya hubungan yang ada, tentunya akan ujud ekosistem mampan bagi menyokong aspirasi untuk mewujudkan sektor penerbangan dalam negara dan antarabangsa yang selamat dan efisien... Itu harapan Malaysia.


1 comments :

  1. Tengok si CEO Jerman yg. baru lantik sorang lagi OMPUTIH di bhg 'Sales'! GERAMnya aku! MAS memang diSABOTAJ disyaki oleh si PENGGANAS Barat/Zionis serta ejen tempatan depa, melalui kehilangan MH370/MH17 - maka GADAI teruslah sy. penerbangan NASIONAL kita pd. PENJAJAH Barat/Zionis ini - dan terus hidangkan ARAK, ARAK.......mcm. puak KAPIR SETAN!

    Nampak sgt. yg. dicadangkan Tribunal MH17 tu ANTI-Russia, yg. diKUASAI Barat/Zionis - nak menyalahkan Russia sedgkan tentera NAZI Ukraine yg. diSOKONG NATO/US/ISrael, yg. telah dibuktikan bersalah! Jadi si KemMCacing-BANGANG tu yg. nak ikut serta apasal?! Yg. aku heran tu. samapi sekrg. Kem. BANGANG ni tak SAMAN K'jaan Belanda mahupun EUROCONTROL (yg. mengawal semua laluan udara EU) kerana MEMERANGKAP MAS menggunakan laluan bahaya?!

    Tapi kita kan tahu, EJEN-EJEN Barat/Zionis ni bukan saja dari si PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM, tapi yg. juga berlambak dari DALANG DUA MUKA mcm. ni yg. malngnya dah MENGUASAI banyak kem. PENTING!! Tengoklah sampai MAS dah makin diKUASAI si Barat/Zionis akibat SABOTAJ terhadap MH 370/17 kita!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.