#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

8 July 2015

#FGVH : RM 900 untuk peneroka FELDA berhari raya.


DS NAJIB TUN RAZAK menyampaikan replika cek duit raya dan dividenFGVH kepada
Ketua Peneroka Felda Kebangsaan, Samsudin Othman (dua dari kanan) sambil
diperhatikan MBN9 DS Mohamad Hasan serta Pengerusi FELDA, Mohd. Isa Abdul Samad - UTUSAN
"Peneroka yang bersama Felda layak terima dividen sebanyak RM600 dan RM300 duit raya...yang tidak bersama Felda, tidak akan terima (dividen dan duit raya)," 

- Datuk Seri Najib Tun Razak

Seramai 98,688 peneroka Felda menarik nafas lega, setelah mendengar pengumuman YAB. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dimana pada 13 Julai ini, pembayaran dividen Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV) berserta duit raya sejumlah RM900 bagi setiap peneroka berkata ia melibatkan pembayaran dividen FGV berjumlah RM59,212,800 serta duit raya RM29,606,400.

Jumlah keseluruhan pembayaran dividen Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV) dan duit raya yang boleh dikatakan 'durian runtuh' kepada warga FELDA sebanyak RM88.8 juta.

Peneroka yang tidak bersama Felda ialah mereka yang tidak menanam semula bersama Felda atau tidak menghantar hasil ladang kepada Felda, berurus niaga tanah tanpa kebenaran dan menyaman Felda.

.Kita perlu bersama Felda, jangan banyak sangat ragam, songel...sebenarnya yang mengelirukan orang Felda ini ialah orang yang datang (ke Felda), menjadi makhluk perosak, dialah yang meracuni fikiran sehingga kita buat yang baik pun mereka kata sebaliknya," kata Perdana Menteri ketika berucap merasmikan program Ihya' Rahmat Ramadan warga Felda peringkat kebangsaan di Felda Pasoh 4, semalam.
Dalam pada itu, Najib menyeru peneroka untuk terus bersama Felda dan menyokong segala usaha yang dilaksanakan agensi itu dalam meningkatkan pendapatan warganya.

Beliau turut berkata Felda mempunyai pelbagai perancangan untuk menambah punca pendapatan sekalipun menghadapi kekangan dari segi faktor ketiadaan tanah untuk dimajukan sebagai ladang di negara ini.

Katanya FGV merancang membeli tanah seluas 420,000 hektar di Papua New Guinea yang mampu menjana hasil sekali ganda berbanding di negara ini, berdasarkan jenis tanah gunung berapinya yang subur.

Selain itu, katanya pihak FGV juga bercadang membeli 37 peratus ladang milik syarikat Indonesia, PT Eagle High Plantation bernilai USD680 juta untuk pelaburan jangka panjang.

"Bagaimanapun, kita belum putuskan secara muktamad, kita mesti buat penilaian dahulu untuk tentukan harga terbaik, bila dah ada kata sepakat barulah kita buat keputusan muktamad...harap boleh buat keputusan tak lama lagi," katanya.

FGV juga, kata Najib merancang memasuki pasaran Indonesia bagi memasarkan pelbagai produk Felda termasuk minyak masak.

Beliau berkata kesemua pelaburan itu jika berjaya dimuktamadkan dijangka mampu meningkatkan pendapatan warga Felda selain mengukuhkan saham FGV.

Turut hadir bersama kira-kira 5,000 peneroka ialah Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan dan Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad.

3 comments :

  1. Inilah juga antara sebab UTAMA si puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 amat benci pd. YAB PM Islam/Melayu kita serta LEGASI bapa beliau, iaitu BAPA KEMERDEKAAN/BAPA PEMBANGUNAN BUMIPUTERA-no-1 Allahyarham YAB PM Tun Abdul Razak Hussein kita!

    Maka AGLIBERAL/PDRM, baik TANGKAP cepat mana-mana ejen-ejen DALAMAN dari puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-tu!!

    Dan apa hal si PENGGANAS gong eng-DAPBANGKAI tu pikiaq dia lebih BERKUASA dari DYMM YDPA sbg. KETUA AGAMA/NEGARA/ATM, serta K’jaan persekutuan termasuk YAB PM dan KDN/PDRM - sampai nak sewenangnya MEMBEKUkan aset 1MDB?!

    Ini disyaki memang strategi KEPARAT puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 ni nak MENGHALANG mana-mana ajensi persekutuan beli tanah IMDB tu yang mahu menjaga KEPENTINGAN, TANAH dan HAK Bumiputera di sana, yang memang makin TERHAKIS! Maka aku syak, inilah antara sebab UTAMA kenapa depa beriya nak MENJATUHkan IMDB dan YAB PM Islam/Melayu kita!

    Kita sepatutnya JANGAN asyik DEFENSIF - tetapi pemimpin-pemimpin Islam/Melayu juga mesti asyik SERANG ("ATTACK")! Itulah strategi perang memanjang Barat/Zionis dan EJEN-EJEN depa dari puak si PENGGANAS ANTI-ISLAM/Melayu dari puaka PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO, sampaikan Dunia Islam yg. amat kaya minyak/gas- Thorium/Uranium (utk. pembuatan senjata NUKLEAR) boleh diJAJAH sewenangnya!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete
  2. FGV tutup pada harga RM1.55..paling rendah dlm sejarah ...haha...lu fikir la sendiri betapa teruknya peneroka yang kena top up margin bagi yg membuat pinjaman saham tu...amenda la Najib...bapak majukan felda, ank menjahanam kan

    ReplyDelete
  3. OI si PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS BANGSAT RASIS ANTI-Islam/Melayu (punya PENAKUT jadi PENYAMAQ pula tu) memang puak KEPARAT GILABABI! lu punyak otak PENGGANAS aaahh, itu mcm-si ANJING KURAP-manyak-NANAH si puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1!!

    Yg. lu nak paksa YAB PM ISLAM/Melayu kami letak jawatan sewenangnya apasal - lu ingat kami MAJORITI dari BUMIPUTERA Islam/Melayu yang pilih YAB PM kami ni, KULI-KULI lu, oi si KEPARAT PENGGANAS-PENGGANAS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO!!

    PI MAMPOS lu punya ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN/KANDANG PENGGANAS KAPIRDAJAL PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNORASIS-ejen Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH-no-1!!

    ReplyDelete

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.