#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

8 July 2015

#KekalNajib : Langkah pertama tindakan undang-undang diambil terhadap WSJ.


Hari ini Tetuan Hafarizam Wan & Aisha Mubarak yang bertindak bagi pihak Najib telah menghantar surat kepada Dow Jones meminta pengesahan tentang pendiriannya berkaitan dakwaan dalam artikel-artikel itu yang disiarkan pada 2 dan 6 Julai dan menuntutnya membalas surat itu dalam masa 14 hari dari hari ini.

Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengambil langkah pertama tindakan undang-undang terhadap The Wall Street Journal berkaitan artikel yang mendakwa Perdana Menteri menyelewengkan hampir US$700 juta daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Menjelaskan mengenai proses perundangan bagi saman fitnah, Wan Azmir berkata sekiranya WSJ tidak menjawab surat itu dalam masa 14 hari, pihaknya akan menghantar notis tuntutan dan sekiranya akhbar itu gagal menjawabnya dalam masa 14 hari juga, barulah pihaknya akan menfailkan saman.

“Bagaimanapun ia tertakluk kepada arahan anak guam kami, tetapi inilah proses yang diamalkan dan bakal berlaku dalam saman fitnah ,” katanya.

Ditanya di manakah saman itu akan difailkan, sekiranya Najib akan menfailkan saman itu, Wan Azmir berkata ia boleh difailkan di Malaysia atau di Amerika Syarikat, tetapi ia boleh dipilih mengikut kesesuaian.

Beliau berkata saman malu atau fitnah mempunyai tiga intipati penting iaitu ayat itu mesti menfitnah, ayat itu mesti merujuk kepada plaintif dan pernyataan itu mestilah disampaikan k

Berhubung pelantikan peguamcara oleh WSJ dan pemberita-pemberita yang menulis artikel-artikel itu, Wan Azmir berkata sekiranya WSJ telah melantik peguamcara mereka sama ada di New York atau di Malaysia, ia akan memudahkan peguam yang mewakili Najib untuk berhubung dengan peguam WSJ.


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.