#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

16 July 2015

OPS SERKAP : Kelibat SPAD melegakan penumpang pulang berhari raya.


Kelibat anggota penguatkuasaan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) di stesen Pudu Sentral hari benar-benar melegakan para pengguna pengangkutan awam (bas) yang sibuk untuk pulang ke kampung sempena menyambut Hari Raya.

Tindakkan SPAD yang pastinya menjaga keselamatan penumpang setiap kali musim perayaan amat dihargai.

Demi keselamatan dan keselesaan para pengguna, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah membuat pemantauan OPS SERKAP di Pudu Sentral, sepanjang hari ini.


Operasi itu bertujuan untuk memantau penjualan tiket musim perayaan serta perjalanan bas-bas menuju destinasi masing-masing..apa yang dilakukan SPAD ini adalah untuk memastikan kes penipuan penjualan tiket pada musim perayaan dapat dikurangkan.

Menurut Pengarah Penguatkuasaan SPAD, Dato' Che Hasni yang ditemubual sejurus pemantauan Ops Serkap, berkata, operasi ini dilaksanakan bertujuan memastikan rakyat yang hendak balik ke kampun selamat.
Pengarah Penguatkuasaan SPAD, Dato' Che Hasni 
"SPAD telah memulakan operasi sejak 10 Julai hingga 26 Julai. Sejak ops ini dilancarkan SPAD telah memeriksa tidak kurang 2,800 kenderaan bas dan juga teksi." tambah beliau .

Sepanjang OPS siang tadi, anggota SPAD memeriksa pergerakan bas dengan memastikan cukai jalan, permit dan segala syarat dipatuhi sebelum memulakan perjalanan.

"Daripada jumlah tersebut, SPAD telah mengenalpasti 160 kesalahan berbagai yang melibatkan Bas dan teksi. Tumpuan utama kita adalah di terminal kerana di sini merupakan tumpuan rakyat untuk balik ke kampung." kata Che Hasni


Sepanjang operasi ini, SPAD mengesan beberapa kesalahan yang dilakukan company bas dalam penjualan tiket mereka. Namun SPAD memberi kelonggaran dan menegur pihak bas bagi menambahbaik sistem maklumat pada tiket.


Che Hasni menjelaskan antara kesalahan yang terdapat pada tiket ialah maklumat tidak lengkap seperti waktu, tarikh, platform, nombor tempat duduk, terminal, nombor pendaftaran bas tidak lengkap.

Mengikut syarat SPAD, setiap tiket tidak digalakkan ditulis dengan tangan kerana ianya mendedahkan kepada penipuan.


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.