#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

31 July 2015

#TragediMH370 : Tidak mahu memberikan harapan palsu - Datuk Seri Liow Tiong Lai

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai
Sejurus penemuan sebahagian daripada serpihan pesawat yang dikatakan badan Boeing 777 di Pulau La Reunion di Lautan Hindi, kelmarin. Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai dalam kenyataan medianya berkata, pihaknya tidak mahu memberikan harapan palsu kepada keluarga mangsa tragedi MH370 berikutan berita penemuan serpihan tersebut.

"Selagi belum ada bukti yang nyata dan tidak dapat disangkal bahawa serpihan sayap yang ditemui di Pulau Reunion di Lautan Hindi adalah dari MH370, kita tak sepatutnya membuat sebarang spekulasi," katanya.


Antara Serpihan Pesawat Dijumpai Terdampar di Pulau Reunion 
Katanya kementerian mahu mendapatkan kepastian dan pengesahan terlebih dahulu bagi memastikan ia tidak memberikan harapan palsu kepada keluarga mangsa.

"Sebahagian sayap kapalterbang yang mungkin daripada jenis Boeing 777 telah ditemui terdampar di Pulau Reunion di Lautan Hindi.

"Kami telah berhubung dengan Bureau d'Enquêtes et d'Analyses (BEA), iaitu agensi penyiasat kejadian kapalterbang terhempas Perancis, berhubung perkara ini.


Gambar sebuah beg pakaian yang telah rosak teruk telah ditemui oleh seorang pekerja pembersih pantai di Reunion
"Satu pasukan yang dianggotai pakar-pakar dari Jabatan Penerbangan Sivil (DCA), Peneebangan Malaysia (MAS) dan Malaysian ICAO Annex 13 Safety Investigation Team untuk MH370 telah dihantar ke Pulau Reunion untuk mengesahkan sama ada bangkai sayap itu adalah dari MH370.

"Kami akan membuat pengumuman sewajarnya sebaik segala butiran disahkan," katanya. - Sumber

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.