#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

11 March 2015

#PrayForMH370: Laporan Interim MH370 (Versi Melayu) KLIK baca sini!


Mengulas mengenai laporan Interim MH370 yang diterima dari Pasukan Penyiasat Keselamatan Lampiran 13 ICAO Malaysia mengenai MH370.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai dalam satu kenyataan berkata apa yang telah diterimanya itu adalah kertas laporan sementara ber maklumat faktual dari hasil siasatan yang dijalankan dan bukannya analisis terhadap sebab-sebab kehilangan pesawat MAS-MH370 yang membawa 12 anak kapal dan 227 penumpang dan hilang dari imbasan radar semasa dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing kira-kira sejam setelah berlepas dari KLIA pada 8 Mac, tahun lalu.

Laporan itu antara lain menyatakan pasukan berkenaan telah menemubual lebih 120 orang dan mengunjungi pelbagai badan berkaitan.

Antara yang ditemubual ialah petugas DCA, MAS, waris anak kapal, pengisi minyak pesawat, penyaji makanan untuk penerbangan, pencuci pesawat, pengendali dan operator kargo, penghantar barangan, pembekal dan penerima konsain.



Sebagai Menteri di Kementerian yang bertanggungjawab dan terlibat secara langsung dalam mengendali tragedi kehilangan pesawat berkenaan. Datuk Seri Liow Tiong Lai telah membuat ketetapan akan mengambil langkah mengkaji semula serta meneliti sedalam-dalamnya keseluruhan maklumat hasil siasatan Pasukan Penyiasat Keselamatan yang tercatat pada laporan interim MH370 .

"Saya telah tugaskan kementerian saya melakukan kajian segera dan buat analisis terhadap maklumat faktual yang dilampirkan bersama laporan berkenaan dan mengambil tindakan tegas sekiranya terdapat sebarang kelemahan, termasuk kecuaian manusia,bagi memastikan sebarang kelemahan dan kekurangan tidak berlaku lagi di masa hadapan." kata Datuk Seri Liow.

“Kami tegas…jika ada sebarang kelemahan…kita akan ambil tindakan segera,” tambahnya lagi kepada pemberita selepas perasmian mesyuarat pertama penggal ketiga Parlimen Ke-13 oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah, semalam.

Kepada yang ingin ketahui laporan penuh hasil dari siasatan Pasukan Penyiasatan Keselamatan Lampiran 13 ICAO Malaysia bagi MH370. Kementerian Pengangkutan telah memuat turun sepenuhnya dalam ruangan Portal MOT untuk pengetahuan umum atau sila KLIKDISINI ( Versi Melayu )





0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.