#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

11 July 2013

Berbanggalah menjadi Melayu. KLIK baca ni!


TIDAK sudah-sudah Melayu cuba diperlekehkan. Itulah kesimpulan yang dapat dibuat daripada beberapa rentetan peristiwa yang telah berlaku dalam sejarah negara ini.

Kita sudah pasti masih ingat bagaimana bekas Timbalan Presiden MCA, Datuk Lee Kim Sai (sekarang Tan Sri) pada 1986 secara terbuka mempersoalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan dasar-dasar yang dikaitkan dengan ketuanan Melayu.

Konfrontasi secara terbuka dibuat bagi memulihkan imej MCA ekoran Pilihan Raya Umum 1986 yang menyaksikan kemerosotan pengaruh parti itu yang teruk di kalangan pengundi Cina.

Kemuncaknya pada November 1986, yang menyaksikan konvensyen MCA Selangor yang dipengerusikan oleh Kim Sai telah membuat ketetapan mencabar hakikat kedudukan orang Melayu sebagai penduduk asal negara.

MCA mengisytiharkan bahawa semua kaum utama di Malaysia iaitu orang Melayu, India dan Cina adalah terdiri daripada orang pendatang. Sehubungan itu, orang Melayu tidak boleh dianggap sebagai tuan di negara ini.

Ketetapan itu menimbulkan kemarahan orang Melayu dan ketegangan antara kedua-dua kaum hanya dapat diselesaikan selepas Kabinet mengeluarkan kenyataan yang menegaskan bahawa orang Melayu dan kaum bumiputera yang lain ialah penduduk asal Malaysia.

Manakala penduduk Cina dan India sudah diterima sebagai warganegara Malaysia dan oleh itu, tidak boleh dianggap sebagai pendatang asing atau pendatang haram dan mereka mendapat layanan yang sama seperti warganegara lain.

Satu lagi kontroversi tercetus pada 2004 dengan penerbitan buku bertajuk Contesting Malayness: Malay Identity Across Boundaries oleh National University of Singapore (NUS).

Buku susunan Profesor Madya di Jabatan Sejarah NUS, Timothy P. Barnard mendakwa orang Melayu tiada asas untuk menjadi kaum yang nyata kerana ia adalah campuran daripada kaum-kaum lain khususnya dari selatan China dan India.

Ekoran itu, buku berkenaan mencadangkan kaum Cina dan India di Malaysia diberikan taraf bumiputera kerana orang Melayu sebenarnya berasal daripada salasilah kedua-dua kaum itu.

Fakta-fakta meragukan dalam buku itu turut dimuatkan dalam blog dan Facebook yang kemudiannya digunakan beberapa pihak bagi memperlekehkan orang Melayu termasuk mengelar mereka sebagai pendatang.

Bagi memastikan orang Melayu tidak lagi diperlekehkan, satu kajian ilmiah telah dibuat oleh penulis dan penyelidik sejarah, Zaharah Sulaiman dan Allahyarham Profesor Emeritus Datuk Dr. Nik Anuar Nik Mahmud dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Nik Anuar adalah salah seorang sejarawan yang secara serius berusaha menulis kembali sejarah negara dan kaum Melayu daripada perspektif anak tempatan.

Kajian itu mengesahkan bahawa orang Melayu adalah kaum asal di rantau Nusantara ini dan bukannya golongan pendatang seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak.

Bukti menerusi pemetaan genetik dan artifak arkeologi mendapati masyarakat Orang Asli Semang dan Senoi yang mendiami Benua Sunda (Asia Tenggara) merupakan nenek moyang kepada populasi Melayu Proto (Melayu asli) dan kaum Melayu hari ini.

Masyarakat Semang dan Senoi ini berasal daripada manusia asal di Afrika yang berhijrah ke Benua Sunda sejak 65,000 tahun dahulu.

Zaharah ketika Wacana Mengenali dan Menjejaki Perjalanan Bangsa Melayu dan Asal Usulnya anjuran Kelab Wartawan Muda Malaysia di Kuala Lumpur, baru-baru ini berkata, kajian ilmiah yang dilaksanakan mereka sejak 2009 telah siap.

"Ia akan diterbitkan dalam bentuk jilid-jilid buku oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) secara berperingkat-peringkat untuk tatapan umum.

"Buku ini akan mendedahkan segala-galanya dan saya berharap mereka yang mempertikaikan asal usul Melayu dapat membacanya secara terbuka kerana kajian ini adalah bersandarkan kepada bukti-bukti genetik dan arkeologi," katanya.

Ditanya pendirian orang Jawa dan suku kaum di Sabah dan Sarawak yang tidak mengakui sebagai orang Melayu, beliau berkata, pemetaan genetik yang telah dibuat mendapati nenek moyang mereka adalah Semang dan Senoi, sekali gus membuktikan mereka kaum Melayu.

"Ada pihak yang mengaitkan orang Melayu berasal dari India dan China ekoran pengaruh Hindu-Buddha yang datang ke Nusantara yang telah diterima oleh alam Melayu.

"Pendapat ini adalah tidak benar kerana jika kita melihat seni bina Angkor Wat di Kemboja dan Borobudor di Indonesia, ia sangat berlainan dengan reka bentuk kuil dan tokong di China dan India.

"Ini menunjukkan tamadun Melayu telah wujud lebih awal, malah bahasa Melayu telah lama menggunakan perkataan Sanskrit seperti mukadimah, syurga dan negara sebelum kedatangan pengaruh India," katanya.

Kajian itu adalah selari dengan satu lagi penemuan data arkeologi yang diperoleh di Semenanjung Malaysia dan Sarawak oleh penyelidik dari UKM pada 2010 yang menunjukkan rumpun Melayu adalah penduduk asal bumi Malaysia sejak lebih daripada 40,000 tahun lalu dan bukan berhijrah ke mari dari tanah besar di utara.

Artifak-artifak seperti seramik yang ditemui di lebih 100 kawasan ekskavasi yang dijalankan oleh ahli-ahli arkeologi UKM menunjukkan bahawa artifak itu adalah berbentuk tempatan dan bukan dibawa masuk dari luar.

Walaupun bukti telah dikemukakan, sudah pasti akan ada pihak yang akan terus mempertikaikannya semata-mata kerana kajian itu tidak berpihak kepada mereka.

Kita sudah pasti tidak boleh berbuat apa-apa bagi mengubah pemikiran golongan ini, tetapi kita masih boleh mengambil inisiatif merombak kurikulum sejarah di sekolah bagi memastikan generasi muda didedahkan dengan fakta sebenar.

Satu lagi yang boleh dibuat adalah untuk tidak terlalu mengagung-agungkan peninggalan penjajah sehingga melupakan sejarah dan warisan Melayu.

Di Melaka misalnya, kenapa hanya terdapat replika kapal Portugis, Flor de La Mar yang dijadikan muzium maritim?

Mana dia kapal milik pedagang dan sultan-sultan Melayu pada zaman dahulu seperti 'Geliung Johor' dan 'Mendam Berahi' yang saiznya berpuluh kali ganda lebih besar dan menggunakan teknologi lebih canggih berbanding kapal China dan Eropah?

Jika kita sendiri masih tidak menghormati sejarah dan warisan Melayu, janganlah mengharapkan kaum lain akan menghormati kita.

Sumber: © Utusan Melayu (M) Bhd

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.