GoKL : Bekal 20 Lagi Bas Percuma Untuk Warga KL - @spadchannel

Bas Bandar GoKL.. Satu-satunya perkhidmatan bas percuma di bandar Kuala Lumpur...

PEMBANGKANG SANGGUP RACUNI FIKIRAN GENERASI FELDA.

"Sebenarnya cerita yang PAS tidak tahu ialah pembinaan PGBF ini Felda buat...

Tragedi Helikopter Dauphin Terhempas Membawa Kehilangan 2 Nama Besar

"Bagi saya pemergian Tan Sri JJ adalah satu kehilangan besar dalam dunia politik dan korporat" - Datuk Wee

PRKRompin: Tolak Pandangan Negatif Yang Dilempar Pembangkang - DS Hishammudin

"Apa yang penting adalah penerimaan rakyat terhadap calon yang diletakkan...

"Sistem 'REL' Atasi Masaalah Lalu-lintas Di Lembah Klang" - Sultan Selangor

Lawatan baginda bermula dengan menaiki tren LRT Rapid KL di Stesen Kelana Jaya dan turun di Stesen KL Sentral diiringi oleh...

#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

30 Jun 2012

Panas! Gantung Anwar Ibrahim sampai mati? Saksikan video disini!

"Macam saya kata, Anwar ini saya sanggup gantung sampai mati. Saya sanggup tembak dia sampai sekarang. Jahat punya manusia," kata Dr Kassim ketika mempertahankan Datuk Seri Najib Razak dalam isu Altantuya Shaariibuu. 

Mungkin tidak ada intelektual Melayu yang lebih keras sikapnya terhadap Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada Dr Kassim Ahmad.

Di mata Dr Kassim, Anwar seorang ahli politik "lidah cabang", "pengkhianat negara" yang suka memfitnah dan terus terpalit pelbagai isu, antaranya dakwaan menerima dana asing.

Sebut sahaja nama Anwar, nada sarjana kontroversi itu terus bertukar keras. Beliau malah beberapa kali mengulangi hasrat untuk "meludah", "menggantung", "memancung" dan "menempeleng" ketua umum PKR itu.

 
Beliau juga melihat isu hubungan perdana menteri dengan wanita Mongolia itu sebagai "fitnah" Anwar semata-mata.

Dr Kassim juga menambah, pihak berkuasa tidak perlu takut bertindak terhadap Anwar walaupun bekas aktivis mahasiswa itu pandai bercakap kerana dia didakwa sering berbohong. 

Belum sempat Malaysiakini menemubualnya di Kulim baru-baru ini, Dr Kassim mengambil kesempatan membacakan surat dalam TheStar yang mengkritik Anwar berhubung kumpulan pemantau asing sewaktu BERSIH 3.0.


Pembangkang meroyan bila PM masih tidak istihar tarikh PRU? Baca ni!



Dakwaan pembangkang kononnya tindakkan PM masih berteka-teki mengenai tarikh Pilihan Raya Umum Ke-13 hingga ke hari ini disebabkan tidak yakin menang, adalah tuduhan tidak berasas.

DS Najib mengakui, ketika ini tahap sokongan rakyat terhadap BN semakin meningkat dan ia terbukti melalui sambutan diberi orang ramai dalam setiap program mahu pun lawatan.

Jelas beliau, walaupun mendapat sokongan padu, BN tidak mahu bersikap takbur seperti pembangkang sebaliknya mahu menggunakan baki mandat yang ada untuk berkhidmat dan terus membela rakyat melalui pelbagai program yang telah dan bakal diadakan.

Sebaliknya ia demi menghormati mandat selama lima tahun yang diberi rakyat kepada Kerajaan Pusat.

"Bila kita dipilih rakyat untuk tempoh lima tahun, ia amat penting untuk lihat kemampuan BN mentadbir, bangunkan negara dan bela nasib rakyat. Jadi kalau kita buat pilihan raya terlalu awal, kita pendekkan tempoh lima tahun yang diberi rakyat", kata beliau.

Menurut DS Najib lagi, "Tak timbul langsung soal tidak yakin kerana keyakinan kita bersandarkan sambutan rakyat pada setiap lawatan, program, produk baru serta pembaharuan yang diperkenalkan, penerimaan rakyat semakin meningkat," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Dewan Tertinggi BN, semalam.

Ditanya apakah beliau yakin jika pilihan raya umum diadakan sekarang BN akan memperoleh kemenangan, Najib yang juga Pengerusi BN berkata, pihaknya tidak mahu takbur tetapi yakin rakyat akan membuat pilihan tepat berasaskan rekod perkhidmatan, segala janji ditepati serta pembaharuan yang dilakukan kerajaan.


Terdahulu, beliau berkata, sokongan rakyat terhadap lawatan beliau dan Muhyiddin ke seluruh negara sangat memberangsangkan sekali gus memberi petunjuk bahawa keyakinan orang ramai terhadap BN juga semakin kuat dan kukuh.

Sehubungan itu beliau memberi jaminan lebih banyak program mesra rakyat seperti Teksi Rakyat 1Malaysia (TR1Ma) akan diadakan.

Dalam perkembangan lain, Perdana Menteri berkata, semua ahli BN diingatkan agar jangan menimbulkan sebarangan kenyataan yang menyentuh sensitiviti mana-mana kaum atau menjejaskan hubungan antara komponen parti.

Sumber: Utusan Online - BN yakin menang PRU-13

Kata MP:
Apabila PM masih tidak lagi mahu umumkan tarikh pilihanraya... Siapa yang tidak yakin, dan siapa yang takut? MP ingat lagi kata-kata ketua pembangkang yang mana akan bertindak untuk tidak mahu membubarkan DUN sekiranya PM mengistiharkan PRU dalam masa terdekat... Dah kenapa pulak macam tu? Pooorah!!!

TERKINI: Cubaan fitnah oleh pembangkang terhadap DS Najib. Klik baca sini!

PKR hari ini mendakwa wujudnya penyelewengan di dalam pemberian kontrak pembinaan LRT Ampang.  Dakwanya konon Perdana Menteri campurtangan dalam proses untuk menawarkan kontrak projek membina sambungan LRT Ampang bernilai hampir RM1 billion kepada Konsortium George Kent yang melibatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Pengarah Strategiknya , Rafizi Ramli mendakwa beliau mempunyai bukti kukuh bagi menguatkan dakwaan tersebut.

Susulan itu satu laporan polis telah dibuat pagi semalam bagi menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya menyiasat perkara tersebut.

Fuhh!!! Gempak Pengarah Strategi PKR ,Rafizi Ramli bukan main hebat lagi. Dakwanya ini macam kes ala-NFC. Kali ini libatkan Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri.

Campurtangan ini,dakwanya menyebabkan syarikat George Kent yang tidak tidak masuk senarai Syarikat Prasarana Negara Bhd (SPNB) akan ditawarkan kontrak berkenaan.

Sebaliknya Prasarana dikatakan rekomen PDA Constrtium,sebuah syarikat Korea Selatan.

Setakat ini kontrak berkenaan belum ditawarkan lagi.

Setelah Rafizi mengadakan dua sidang akhbar mulai 22 Jun lalu lengkap dengan beberapa dokumen yang dakwanya diperolehi untuk membuktkannya, pihak media KLIK berpeluang untuk bertanya sendiri Perdana Menteri pada sidang akhbar selepas mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional di PWTC Jumaat malam.

DS Najib nampak relaks saja menafikan dakwaan itu bila diajukan soalan mengenainya.

Jawabnya ringkas," semuanya dibuat ikut prosedur...tiada ada perkara seperti (didakwa) itu "


INI LAGI USAHA HASUT PEMBACA TOLAK RAPID PENGERANG



AKHBAR Nanyang Siang Pau bertarikh 24 Jun 2012 melalui ruangan Pendapat Yuanlun memaparkan tulisan Cher Ting berkaitan isu pembangunan industri petrokimia di Pengerang, Johor. Dalam artikel di halaman W3 bertajuk ‘Pengerang kini hampir pupus,’ beliau menulis, kawasan itu terletak di selatan Johor, di bawah jajahan Daerah Kota Tinggi dan terletak di antara Selat Singapura dan Sungai Johor. Punca rezeki penduduk Pengerang ialah menangkap ikan sebagai sumber rezeki utama.

Cher Ting juga turut mengatakan Pengerang pada masa ini sebagai sebuah pelabuhan kecil yang menggambarkan keindahan suasana di tepi pantai. Tetapi apabila mengikut rentak pembangunan negara ini, kampung kecil yang begitu indah mungkin akan mengalami kepupusan. Selanjutnya Cher Ting mengatakan industri petrokimia ini sepatutnya dibina di Taiwan tetapi mendapat bantahan rakyat di sana dan mereka memindahkan industri tersebut ke Malaysia.

Dari gaya bahasa yang di paparkan, wartawan tersebut cuba membawa pembaca membayangkan suasana kampung yang indah permai bakal dihapuskan kerana pembangunan yang dibawa oleh pemerintah iaitu BN/UMNO. Yang menjadi tanda tanya ialah ketidakpekaan Cher Ting dalam mengambarkan suasana sebenar yang sedang berlaku.

Menurut temubual bersama penduduk kampung ialah, pembangunan tersebut bakal memacu ekonmi negara ke arah satu tahap yang membanggakan khusus buat rakyat Johor dan Pengerang. Mereka mengatakan suatu ketika dahulu Pengerang lebih dikenali sebagai 'daerah buangan'. Semasa kempen-kempen ceramah sebelum ini. pembangkang mempertikai kononnya tiada pembangunan yang di bawa di Pengerang. Tetapi apabila kerajaan cuba meningkatkan taraf ekonomi penduduk yang rata-rata bergantung hidup sebagai nelayan, mereka yang sama juga bangkit untuk membangkang.

Cuma pada kali ini, mereka cuba berselindung di belakang nama pelbagai NGO yang tumbuh ibarat cendawan selepas hujan. Pengerang juga sebelum ini terkenal sebagai laluan masuk untuk pendatang tanpa izin yang mengunakan ratusan 'laluan tikus' yang wujud disebabkan tekong laut dan darat yang menjadikannya sebagai sumber pendapatan. Dengan kehadiran projek pembangunan ini, sudah tentu ia bakal merencatkan aktiviti 'mereka'-mereka' yang berselindung atas nama nelayan.

Dan yang paling mengecewakan, mereka yang membawa suara pembangkang ini, bangit kononnya pembangunan ini bakal mencemarkan alam sekitar dengan radiasi dan kesan radioaktif yang terhasil dari loji yang bakal dibangunkan itu. Tetapi sebelum ini, ketika rata-rata penduduk menghidu udara yang bercampur minyak, hasil dari pembuangan sisa minyak secara haram oleh kapal-kapal yang dagang yang berlabuh, langsung tidak kedengaran mereka membangkitkan kesan alam sekitar terhadap bumi Pengerang.

Tidak pula timbul isu, alam sekitar yang tercemar, kerosakan eko-sistem laut, dan kepupusan lobster dan sumber ikan yang menjadi punca pencarian penduduk. Ternyata isu yang dibangkitkan ini sebenarnya mempunyai agenda lain yang tersembunyi. Apa yang dibangkitkan bukan untuk perjuangan rakyat, tetapi lebih kepada perjuangan untuk kepentingan individu tertentu.

Persoalannya, apakah watawan tersebut tahu akan cerita sebenar atau sengaja menyembunyikan dan cuba bermain sentimen semata-mata untuk kepentingan setengah pihak.

29 Jun 2012

Ambiga patut digantung sampai mati? Baca sini!



Berhubung isu Ahli Parlimen Sri Gading yang dikatakan oleh Lim Guan Eng sebagai satu hasutan, berbau perkauman dan mengancam kerana ditujukan kepada seorang India dan seorang Hindu yang bernama Ambiga.

Cekap Lim Guan Eng putar.....dia memang cekap.....

Bukan sekadar cekap memutar dia juga cekap mengambil kesempatan untuk mencuci dosa-dosanya terhadap orang-orang india dalam tragedi Kampung Buah Pala.

Datuk Md Aziz (MP Sri Gading) tidak pernah sesekali meminta supaya Ambiga digantung....

Ceritanya, ketika gilirannya berucap di Dewan Rakyat pada hari Selasa lepas, beliau memilih untuk bercakap berhubung isu keselamatan negara. Beliau membangkitkan isu berhubung kebanjiran pendatang asing dan kemasukan pendatang yang menggunakan pelbagai pas lawatan termasuk pas belajar yang akhirnya mereka bukan pergi pelajar tetapi membuat kerja lain di negara ini.

Datuk Md Aziz menyifatkan ejen-ejen tempatan yang bertanggungjawab membawa orang asing sebagai pengkhianat kepada negara. Beliau turut mengaitkan tindakan Ambiga yang membawa orang-orang asing masuk ke Malaysia untuk tujuan demonstrasi haram juga sebagai pengkhianatan kepada negara kerana dilihat sebagai cuba meruntuhkan kerajaan yang sah dengan bersubahat bersama orang asing.

Beliau bertanya, jika kumpulan Al Maunah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati kerana menderhaka kepada negara dan Agung, apakah Ambiga tidak boleh kita anggap penderhaka kepada Duli Yang Maha Mulia Yang di-Pertuan Agong dan hukum gantung kepada dia ???

Itu soalan beliau....saya ulang sekali lagi...beliau bertanya....kemudian soalan beliau akan dijawab oleh Menteri apabila sampai sesi penggulungan.

Tidak pernah sesekali beliau berkata, "perempuan india hindu itu perlu dihukum gantung" atau berkata "jika melayu Al Maunah kita hukum gantung maka betina india hindu itu kita mesti gantung juga".

Timbalan Speaker, Datuk Wan Junaidi Jaafar mengarahkan Datuk Md Aziz menarik balik kenyataan itu. Mengenangkan itu arahan Timbalan Speaker dan mengenangkan semangat persaudaraan komponen-komponen BN , beliau menarik balik soalan itu.

"Saya seorang yang berdisiplin. Saya dari parti yang berdisiplin. Jika kata-kata saya telah menyinggung perasaan pemimpin rakan-rakan saya dari MIC atau PPP dalam semangat persaudaraan BN, saya menarik balik kenyataan saya yang dibuat pada hari Selasa".

Inilah perbezaan antara BN dan pembangkang dan semangat seperti itu tiada dalam pembangkang. Hari ini Pas dan DAP bergerak seiring sejalan, tetapi sampai ke saat ini pun Karpal Singh tidak pernah tarik balik ungkapannya kepada Pas yang meminta Pas melangkah mayatnya terlebih dahulu sebelum menubuhkan negara islam. Malah tanpa segan silu dan dengan penuh hinanya pula seorang pemimpin Pas mengatakan sesiapa sahaja yang nak ambil Karpal Singh perlu langkah mayatnya terlebih dahulu. Dan lebih memalukan lagi Pas pula yang buang perjuangan negara islam.

Azmin Ali dalam satu mesyuarat majlis pimpinan tertinggi PKR , di depan Wan Azizah beliau secara terang-terangan merujuk kepada orang india dengan perkataanPARIA. Mengamuk-ngamuk N.Gobalakrishan pada masa itu dan beliau mengadu kepada Anwar Ibrahim. Anwar berjanji akan selesaikan perkara tersebut. Setelah didesak berkali-kali oleh Gobala, akhirnya Anwar berkata itu perkara kecil. Sampai hari ini pun Azmin belum tarik balik dan Anwar tidak menyelesaikan perkara tersebut.

Theresa Kok dan beberapa pimpinan DAP secara terang-terangan mempertikai dan membantah penggunaan tulisan jawi di papan-papan tanda jalan raya. Sampai hari ini pun DAP tidak pernah minta maaf atau tarik balik.

DAP Pulau Pinang dibawah pemerintahan Lim Guan Eng mengeluarkan risalah My Balik Pulau yang terang-terangan menghina orang melayu. Namun sehingga ke hari ini mereka tidak pernah tarik balik atau minta maaf.




Kartun dalam risalah My Balik Pulau diatas terang-terangan menghina orang melayu. Menggambarkan orang melayu yang berpakaian buruk dan koyak-koyak serta berkaki ayam meminjam duit daripada ceti untuk majlis perkahwinan anak. Manakala orang cina yang berpakain kemas serta berkasut meminjam duit untuk membuka perniagaan baru. Ulasan lanjut dalam beberapa episod boleh dilihat di sini.

Bulan lepas satu kejadian di Subang Jaya dimana seorang ahli majlis dari DAP menghina orang india dengan memperolokkan bahasa tamil, sampai hari ini pun mereka belum tarik balik lagi. Video kekecohan perkara berkenaan ada di sini.

Kalau nak bercakap bab rasis, DAP lah bapak segala rasis di Malaysia. DAP sendiri lahir dari ketidakpuasan hati terhadap orang-orang bumiputra.

Siapa yang nak sapu melayu tahun 1969 ?

Siapa yang berarak di Kampung Baru dan suruh melayu balik kampung pada tahun 1969 ?

Siapa yang berdiri atas lori dan pancut kencing depan pelajar-pelajar perempuan melayu depan ITM Shah Alam pada masa itu ?

Kononnya matlamat perjuangan mereka Malaysian Malaysia, tetapi siapakah yang membantah keras penubuhan Sekolah Wawasan yang diilhamkan oleh Tun Dr M untuk memupuk semangat muhibbah antara kaum ?

Malaysian Malaysia konon.......khaik ptuihhhhhhhh.........

Akhir kata , sebagai ahli Umno saya menyokong apa yang dilakukan oleh Datuk Md Aziz. Sebagai orang lama dan faham sifir kira-kira politik beliau lebih arif tentang apa yang dilakukannya.

Berundur setapak ke belakang bukan beerti kita lemah. Sesungguhnya unduran yang setapak itu akan akan membawa kita mara 10 tapak ke hadapan. Inilah rahsia kekuatan Umno dan BN yang sehingga kini mampu bertahan sehingga lebih 50 tahun.





Tengok la ni! PAS tetap utamakan politik...

Dalam perkembangan terbaru untuk menjustifikasikan bahawa soal pilihanraya jauh lebih utama berbanding ibadah haji di Mekah, Presiden PAS Abdul Hadi Awang telah 'memfatwakan' bahawa "menangguhkan haji wajib kalau berlaku pilihanraya, kerana menunaikan amanah besar memilih pemimpin adalah wajib dan tidak boleh ditangguh kerana dipaksa".

Sebegitu mudah sekali pemimpin PAS membuat kesimpulan dan menetapkan keputusan semata-mata untuk mempertahankan keterlanjuran Ketua Penerangan PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man yang menyarankan ahli PAS menangguhkan ibadah haji demi kepentingan menghadapi pilihanraya.

Polemik isu pilihanraya di musim haji ini sebenarnya tidakpun menjadi isu dikalangan bakal-bakal haji kerana masing-masing tahu ibadah mengerjakan haji di Mekah Mukarramah sudah termaktud dalam Rukun Islam yang menuntut ianya dilaksanakan bagi orang yang berkemampuan.

Malah andai kata pilihanraya umum kelak diadakan juga dalam musim haji, mereka sudah nekad dalam hati untuk memanfaatkan peluang sujud di depan kaabah dan melupakan terus soal pilihanraya serta urusan duniawi yang lain.

Soal bila pilihanraya, sempat atau tidak seseorang menyertainya tidakpun termasuk dalam salah satu Rukun Islam mahupun Rukun Imam.

Kewajipan memilih pemimpin sebagaimana dihujahkan oleh Presiden PAS sedikitpun tidak berupaya membatalkan suruhan Allah s.w.t yang mengkehendaki umat Islam menunaikan fardhu haji bila tiba saat dan kemampuannya.

Lagipun siapa pemimpin PAS yang mahu mendakwa diri sebagai wajib dipilih sebagai pemimpin negara sedangkan mulut dan akalnya asyik mendahulukan kepentingan sendiri berbanding amalan wajib yang diperintah oleh Allah s.w.t?

Tapi bagi pemimpin PAS tentu sahaja berbeza, dek kerana hati dan nafsu keinginan mereka meletakkan soal pangkat dan kuasa duniawi melampaui kewajipan ibadah, maka kerana itulah sengaja ditimbulkan polemik ini dengan berselindung disebalik hujah agama yang separa masak.

Jika Rukun Islam yang menjadi tanda aras keIslaman seseorang hamba Allah pun sedemikian mudah mahu ditangguh-tangguh demi politik kepartian PAS, jadi tak hairanlah mengapa PAS mudah beralah dalam isu kalimah Allah s.w.t yang pernah mencetuskan kontroversi sebelum ini.

Pelik? Apa nak pelik, sejak dulu hingga kini segala polemik isu yang melibatkan agama Islam serta segala label-label islamik yang digunapakai oleh PAS hanya satu saja motifnya - demi politik dan kepentingan perut sendiri, itu sahaja tujuannya.

KLIK DIBAWAH UNTUK BACA ARTIKAL TERDAHULU:  

Simpati: "Ambiga" Di Temui Mati Rentung Malam Tadi!

Belum pun reda isu anggota Parlimen Sri Gading, Datuk Mohamad Aziz membuat kenyataan supaya pengerusi bersama Bersih 3.0 Datuk S. Ambiga digantung kerana menderhaka kerana menjadi penganjur himpunan tersebut, tiba-tiba kita dikejutkan dengan berita "Ambiga" dijumpai dalam keadaan rentung selepas diserang dan dibakar di hadapan rumahnya di Apartmen Mesra Prima, Kampung Ampang Campuran, Ampang malam tadi.

Apapun, Ambiga yang dimaksudkan itu bukanlah Datuk S.Ambiga tetapi orang lain yang mempunyai persamaan nama dengan beliau sebenarnya. Beliau yang merupakan seorang kerani bank yang baru dua minggu mengikat tali pertunangan. Timbalan Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Supt Nazri Nawawi dalam pada itu berkata ketika kejadian mangsa baru pulang dari kerja di sebuah bank di Medan Pasar pada pukul 10.15 malam. KLIK
 Info Di Sini
Pasti ramai yang terkejut dengan berita panas ini. Sememangnya ketika ia disiarkan dalam berita TV sebelum itu, begitu ramai yang menghubungi MP untuk mendapatkan kepastian. Apapun, rupanya yang menjadi mangsa jenayah itu bukanlah Datuk S.Ambiga tetapi orang lain.


27 Jun 2012

Lim Guan Eng Tipu Rakyat Lagi



Lim Guan Eng sekali lagi telah menipu bulat-bulat kepada rakyat.

Awal bulan ini, dia dilaporkan telah menyatakan bahawa BN Pulau Pinang telah menipu terhadap janji yang dibuat terhadap isu pelabuhan bebas cukai.

Dia telah menuntut agar BN Pulau Pinang memohon maaf terhadap janji yang telah mereka mungkir dan berkata bahawa PM telah menolak cadangan tersebut.

Apabila ditanyakan tentang status pelabuhan bebas cukai bagi negeri tersebut, Lim berkata bahawa PM menyatakan bahawa sudah terdapat 5 zon bebas cukai di Pulau Pinang, isu untuk menjadikan BN Pulau Pinang sebagai pelabuhan bebas cukai tidak menjadi isu.

Dengan itu, blog-blog dan portal pro-pembangkang mula membantu Lim dengan menyebarkan mesej berkenaan.

Nampaknya, Lim terlupa tentang rekod dan dokumentasi. Orang politik sepatutnya tahu bahawa mereka tidak boleh menipu kerana kini kebenaran boleh dicari di hujung jari.

Jawapan PM terhadap perkara tersebut yang telah direkod adalah seperti berikut:

"Walaupunn status pelabuhan bebas cukai tidak lagi wujud, Kerajaan Persekutuan tahu bahawa BN Pulau Pinang telah memberikan cadangan terhadap konsep baru untuk menjana ekonomi di Pulau Pinang, terutamanya dalam bidang perlancongan dan perkhidmatan. Kerajaan Persekutuan akan mempertimbangkan perkara tersebut berdasarkan respon dan juga sokongan dari rakyat, dan juga cadangan-cadangan inovatif."

Di bahagian mana yang menunjukkan bahawa PM tidak bersetuju untuk memberikan status pelabuhan bebas cukai?

Perkara yang sama telah didedahkan oleh laman web Cina, Souminews.com yang melaporkan oleh NST hari ini. Laporan tersebut menyatakan bahawa pemimpin-pemimpin DAP tidak menyatakan sepenuhnya teks jawapan yang diberikan oleh PM di Parlimen.

Sebaliknya, mereka mengubah segala kebenaran terhadap perkara tersebut.

Jadi, tidak banyak yang kita boleh katakan terhadap Lim Guan Eng kerana ini bukanlah kali pertama dia menipu rakyat.

Adakah kita mahukan Menteri Besar yang selalu menipu untuk menjaga masa depan negara ini?

Saksikan video dan pengalaman pahit dek kerana REFORMASI! Klik sini!

Semoga kisah benar ini menjadi renungan dan tauladan bagi kita terhadap gerakkan reformasi yang Anwar serta puak-puaknya laung-laungkan. Ikuti kisah selanjutnya di bawah...

 


Pertumbuhan Ekonomi Indonesia Terbantut Kerana Reformasi 1998

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Nasional Media Group Indonesia, Noor Syamsuddin Chatib, "reformasi Indonesia telah menyebabkan rakyat menemui matlamat yang palsu, bukannya matlamat baru, hak rakyat untuk memberi pendapat, bebas berbicara dan ekspresi semuanya dijamin oleh negara".

Luahnya lagi, reformasi 1998 di Indonesia telah mengakibatkan lebih banyak peningkatan masalah rasuah yang seterusnya menjejaskan program pembangunan negara. Kewujudan kerajaan pusat yang lemah juga diikuti dengan masalah demonstrasi jalanan yang berterusan pula mengakibatkan pertumbuhan ekonomi terbantut.

Terdapat logik di sebalik kata-kata beliau yang diucapkan pada 28 Februari 2012 itu. Sejarah reformasi Indonesia 1998 yang dimulakan oleh gerakan jalanan mahasiswa Indonesia terbukti menyebabkan banyak pelaburan dari luar terhenti disebabkan suasana tidak tenteram dalam negara.

Walaupun selepas kejatuhan Suharto, program pembangunan ekonomi Indonesia masih gagal dilaksanakan dengan berkesan oleh pemimpinnya yang turun naik bersilih ganti dalam jangka masa beberapa tahun selepas itu.

Manakala ramai golongan peniaga yang terdiri dari kaum Cina Indonesia pula masih ramai yang bermastautin di luar negara gara-gara bimbang peristiwa pembantaian dan keganasan terhadap orang Cina atau Tionghoa pada Mei 1998 berulang kembali.

Dalam pada itu, kekecewaan Noor Shamsudin itu turut dikongsi oleh para mahasiswa Indonesia apabila pada 22 Mei 2012 lepas sekumpulan mahasiswa yang menggelar diri mereka sebagai Gerakan Mahasiswa Pembebasan Jabar juga meluahkan nada kekecewaan yang hampir sama.

Menurut mereka, "masalah KKN di Indonesia masih bermaharajalela. Lebih parah lagi, banyak kes KKN yang sudah di bawa ke mahkamah tapi tidak dapat diselesaikan sebaiknya. Ini salah satu bukti kegagalan reformasi".

Jika pada 14 tahun lalu rakan-rakan mereka berbangga seketika kerana berjaya menjatuhkan sebuah pemerintahan secara kekuatan jalanan yang meragut banyak nyawa.

Kini mereka berdemonstrasi lagi tapi bukannya untuk meraikan kejayaan 14 tahun lalu, sebaliknya untuk menunjukkan rasa tidak puas hati di atas kekecewaan lampau.

Akhirnya, nyawa-nyawa yang melayang dalam pelbagai peristiwa semasa dan selepas reformasi 1998 di Indonesia menjadi sia-sia begitu sahaja. Sekali lagi terbukti, kekerasan dan keganasan jalanan tidak pernah merealisasikan perubahan yang lebih baik.

Justeru, kita di Malaysia harus cepat membuka mata dan peka dengan apa yang berlaku di seberang supaya kegagalan di sana tidak berlaku di sini.

Terbukti, reformasi yang diceduk dari Indonesia yang memberi aspirasi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim amat tidak sesuai untuk dibiakkan di Malaysia.

Dan yang paling penting, sebagai rakyat yang rasional kita perlu mengutamakan keharmonian kaum agar pembunuhan beramai-ramai yang terjadi di Indonesia akibat rasa tidak puashati orang Melayu kerana perbezaan pendapat sessama mereka tidak merebak ke sini suatu hari nanti.





Tengok la ni! Anwar tak henti-henti meroyan nak debat dengan DS Najib...

Dari apa yang tercatat didalam kenyatan dibawah, MP amat bersetuju dan menyokong dengan kenyataan ini. Memang dapat kita lihat dan dengar disana-sini, Anwar tak sudah-sudah menyalak disana sini kononnya beria-ia sangat nak berdebat dengan DS Najib. 

Betul tu... Sumpah dulu kalau hendak berdebat... Cakap je lebih, pi mabuk la!!!

Membaca cabaran debat terbaru Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak membuatkan saya juga jadi geram dan sekaligus kelakar. Geram dengan kerenah Anwar yang tidak habis-habis nak tunjuk kepada orang satu-satunya kemahiran beliau iaitu bercakap.

Dan kelakar apabila mengenangkan sampai ke tahap meroyan rupanya Anwar nak berdebat dengan Najib, tidak sudah-sudah dan asyik ulang perkara itu saja.

Saya ada dua teori, kenapa Anwar meroyan hendak berdebat dengan Najib.

Pertama sebab dia hendak keluar TV dan tunjuk kepada orang ramai kepetahannya berbicara.

Kedua sebab Anwar hendak jadikan penampilan dia dengan PM sepentas itu sebagai 'pembersih diri' dari segala tuduhan selama ini, dalam kata lain, recognition.

Saya cuma nak bagitahu Datuk Najib, kalau Anwar nak sangat keluar TV dan tunjuk kepetahannya, saya cadangkan tawaran dibuat oleh mana-mana stesen television tempatan untuk menyiarkan upacara sumpah laknat mengikut lunas-lunas Islam oleh Anwar bahawa bukan beliau di dalam video seks yang dihebohkan itu.

Saya hendak cadangkan bagi dia masa sejam untuk berceramah apa saja selepas bersumpah laknat mengikut lunas-lunas Islam itu.

Kalau Anwar tidak mahu sumpah itu dulu maka Datuk Najib pun jangan layan desakan Anwar dan kuncu-kuncunya berdebat, buat kering, macam mana Anwar buat kering desakan bersumpah...

Sumpah laknat video seks itu penting, dan perlu disegerakan, sebab satu dunia boleh akses video yang ada dalam internet tersebut, dan ramai hendak tahu mamat yang tunggang langgang balun amoi itu Anwar atau tidak.

Walaupun ada kajian pakar imej antarabangsa membuktikan 99.99 peratus gambar tersebut adalah beliau, namun Anwar buat muka tebal tak mengaku sampai sekarang.

Anwar kaki ceramah, siang malam ceramah, sampai hari ini tidak berani bersumpah bukan dia dalam video tersebut. Bersumpah ini adalah perkara paling senang jika kita tidak bersalah.

Bersumpah kalau kita dipihak yang benar jauh lebih mudah dari hendak berdebat. Sebab itu saya fikir Anwar patut bersumpah menggunakan nama Allah dan mengikut lunas-lunas Islam bahawa bukan beliau dalam video seks tersebut sebelum layak hendak cabar PM berdebat.

Bukan apa, takut nanti malu PM, dikatakan sebagai satu-satunya PM di dunia yang berdebat dengan 'aktor' video lucah.

Dan video lucah bukan satu-satunya beban moral Anwar, selain itu ada dua tuduhan liwat di mahkamah dalam tempoh 10 tahun, menang kalah soal lain, sebab kalau ikut rekod mana-mana pemimpin dalam dan luar negara pun, yang ada kes skandal seks, letak jawatan dulu, sebab ia bukan kes main-main apatah lagi bila kita adalah pemimpin.

Tapi Anwar istimewa sikit, dia tetap jadi ketua pembangkang walaupun ada video seks, ini kerana pembangkang tiada tokoh lain yang pandai bercakap macam Anwar.

Keupayaan utama Anwar adalah bercakap untuk menyakinkan penyokong-penyokongnya memang diakui lawan dan kawan. Ambil saja contoh macam mana Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang tergamak kata bukti video tidak boleh jadi saksi kes zina sebab 'video besi'.

Punya taksub kepada Anwar sampaikan tidak terima pembuktian video sebab Anwar ada video seks. Habis kalau kes lain macam mana? boleh pakai video ke?

Anwar dilaporkan media minta Najib anggap debat dengan dia sebagai hadiah kepada rakyat. Hello, hadiah apa kalau bercakap saja.

Bila saya renungkan, saya rasa ini ada kaitan dengan teori saya yang kedua, iaitu Anwar hendak gunakan pentas debat itu untuk membersihkan dirinya dari segala tuduhan baik video seks, liwat, pengkhianat dan segala macam lagi.

Kesudian PM terima cabaran berdebat adalah bermakna PM recognise Anwar, itulah yang dia hendak, recognition.

Sebab kalau setakat hendak berdebat sejam setengah tidak akan ada masalah selesai. Berdebat ini lawan bercakap, apa masalah selesai apabila kita lawan bercakap?

Ingat lagi debat Khairy Jamaluddin dengan Datuk S Ambiga baru-baru ini, apa jadi bila Khairy berjaya jawab dan patahkan segala hujah Ambiga?

Apakah pembangkang mengakui hujah-hujah Khairy mengenai SPR dan kembali berunding dengan rasional dengan suruhanjaya tersebut? Tidak ada apapun yang berlaku kan...

Begitu juga debat PTPTN Khairy dengan pemimpin PKR Rafizi Ramli, apa jadi lepas debat itu, PTPTN diturunkan, PTPTN dihapuskan? tidak ada apapun, banyak lagi perkara berfaedah boleh buat dari berdebat tanpa menyelesaikan sebarang masalah.

Akhirnya, saya cadangkan, dengan Anwar ini, tok sah bagi muka, orang macam ini jangan dilayan macam kita layan kawan-kawan lain. Orang macam Anwar inilah yang peribahasa Melayu dulu-dulu gambarkan sebagai 'bagi betis, hendak paha,"

26 Jun 2012

Baca ni! Bila sukar tumbangkan BN... Cara kekerasan menjadi pilihan pembangkang?


Hanya Kekerasan Sahaja Boleh Tumbangkan Kerajaan

NAMPAKNYA banyak pihak dalam Pakatan Rakyat terutama PKR sudah mula bersependapat bahawa sukar sekali untuk menumbangkan kerajaan BN dalam pilihanraya akan datang. Ini setelah mengambil kira pelbagai faktor semasa yang menunjukkan peluang untuk menang itu amat sukar terutama di kawasan luar bandar Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

Maklumat ini terdedah dalam beberapa mesyuarat PKR yang diadakan baru-baru ini bahawa kerajaan negara ini sukar ditumbangkan melalui jalan pilihanraya sebaliknya hanya boleh ditumbangkan kalau keganasan tercetus, malah disebutkan juga dalam mesyuarat sama mengenai kebarangkalian pertumpahan darah - jika keadaan benar-benar mendesak.

Antara langkah yang dicadangkan ialah dengan menyeru rakyat bangkit menentang keputusan pilihanraya jika keputusan itu nanti benar-benar tidak menyebelahi Pakatan Rakyat sehingga membawa kepada perlaksanaan undang-undang darurat.

Sebab itu kalau kita lihat mutakhir ini, pemimpin Pakatan Rakyat memberi jaminan bahawa peralihan kerajaan akan berlaku secara aman, tapi tidak menjamin apa-apa jika keputusan sebaliknya berlaku. Yang dijamin ialah keamanan kalau berlaku peralihan, itu pasti.

Disebutkan juga bahawa media-media asing juga sudah dibiasakan dengan keadaan perkembangan politik di Malaysia dan kalaupun kekerasan itu tercetus, ia bukanlah satu perkara yang boleh mengejutkan dunia. Kita yakin media-media asing ini akan lebih menyebelahi rakyat kerana mereka sendiri maklum dengan manipulasi pilihanraya di Malaysia.

Menurut sumber lagi, Pakatan Rakyat sudah punya platform yang mampu menarik ramai orang untuk hadir seperti Bersih dan Gerakan Anti Lynas. (Apa kaitan himpunan aman ini dengan keganasan, penulis kurang pasti).


Di serata dunia, seperti Indonesia di zaman pemerintahan Suharto tahun 1998 dulu dan apa yang berlaku di negara-negara Arab baru-baru ini, menunjukkan hanya kuasa rakyat di jalanan sahaja yang mampu menumbangkan kerajaan, bila proses pilihanraya dimanipulasi untuk kepentingan pemerintah.

Kalau kita memilih jalan yang sama pun, ia dilihat sebagai mengikut trend dunia semasa dan tidak ada tuduhan jenayah yang boleh dikaitkan. Sebaliknya tindakan kerajaan yang menyekat atau menghancurkan gerakan rakyat ini pula yang lebih mendapat kecaman.

Bila sudah disebut dan diminitkan dalam mesyuarat, maka sudah pasti perkara ini benar-benar serius.

Secara peribadi, penulis masih merasakan Pakatan Rakyat masih mempunyai peluang yang baik untuk memenangi pilihanraya akan datang dengan cara aman. Menimbulkan kekecohan sehingga menyebabkan parlimen digantung dan darurat diumumkan, adalah langkah terakhir yang boleh dilakukan.

Nak mencetuskan kekacauan bukannya susah, apatah lagi bila penulis lihat kempen membenci UMNO dan kerajaan BN dikalangan generasi muda di laman-laman sosial seperti Facebook sudah dimulakan sekian lama. Hanya menunggu sebab sahaja, maka gerakan itu boleh dimulakan pada bila-bila masa.

Apa sekalipun, suka nak ditegaskan disini bahawa penulis cintakan keamanan dan sangat berharap bahawa cadangan ini adalah perkara terakhir yang akan dilakukan Pakatan Rakyat sekiranya kita tewas dalam pilihanraya umum akan datang. Banyak saluran lain yang boleh digunakan, antaranya mengemukakan petisyen di Mahkamah.

Sumber: freemalaysiakini2.com

ARTIKAL BERKAITAN... KLIK DI BAWAH: 

KLIK UNTUK ARTIKAL TERDAHULU DI BAWAH:

PAS yang tak sudah-sudah dok menghina saja kerjanya... Baca sini!


 
Difahamkan minggu lepas dalam satu Majlis Jamuan Petang di Johor, Haji Hadi ada berucap.

Dia kata, pemimpin negara lain tak takut untuk tentukan tarikh PRU. Mereka menubuhkan kerajaan secara demokrasi. Sedia mahu rakyat tentukan pemerintah,

Dia turut menempelak negeri Johor yang banyak sekolah agama tapi anak-anak masih cetek pelajaran agama Islam. Mandai aje dia cakap, berapa kali dia turun Johor setahun?


Katanya lagi, kisah perjuangan nabi di zaman dahulu juga ada politik islam. Dia kata tidak salah PAS bergabung dengan DAP sebagaimana UMNO bergabung dengan MCA. DAP itu bukankah kafir harbi?

Kononnya yang penting pemerintahan mesti berlaku adil selain pmimpin tahu hukum agama Islam.

Hadi kata perjuangan PAS tahu halal dan haram berbanding UMNO halalkan lecen arak, isu rasuah, sokong kerajaan yang amanah dan singkir kerajaan penipu.

Adakah Kelantan itu bersih dari rasuah jika air dibiarkan kotor untuk duit diciluk keluar?

Duit jalanraya diciluk untuk politik dan tidak dituju untuk baiki jalan. Belum cerita rasuah Ariffahmi dan Bazaar Tok Guru.

Skandal Gold Dinar apa pula, Hadi?

Hadi membohong orang Johor dengan berkata gabungan PAS dan DAP hampir 20 tahun dan DAP setuju Islam agama prsekutuan, tetapi tidak pulak dia kata DAP tentang negara Islam yang ingin dibawa PAS.

Hadi menuduh kerajaan BN lakukan penyelewengan ddan ngaku ramai pemimpin BN trmasuk bekas pmimpin polis masuk PAS. Betulkah pemimpin UMNO yang masuk PAS dan polis yang masuk PAS itu bersih?


Kata MP:
PAS cakap tak serupa bikin... 


25 Jun 2012

Senjata baru BN untuk menangkis dakyah dan fitnah pembangkang... Mari sertai!!!




"I AM BNYV".Kalau melihat anak-anak muda memakai t-shirt biru bertulis perkataan ini jangan silap anggap mereka adalah dari sebuah sayap baru dalam Barisan Nasional. Kalau nak tahu...mereka adalah dari Sukarelawan Pemuda BN,satu jenama baru yang sedang dipopularkan oleh Pemuda BN.

Semalam, kumpulan pertama seramai lebih 300 sukarelawan itu yang dikenali dengan nama ringkasnya BNYV menghadiri bengkel sehari di Pusat Dagangan Dunia Putra,di Kuala Lumpur.

Melihat dari suasana dan semangat pada bengkel itu,jangan terkejut satu masa nanti BNYV akan muncul sebagai satu faktor baru dalam arina politik tanahair yang boleh memeningkan kepala pembangkang. Menariknya peserta pasukan ini terdiri dari golongan belia berbagai kaum dari seluruh negara yang bukan dari mana-mana ahli parti komponen BN.

Status mereka yang bebas itu tentunya akan memberi banyak kelebihan dalam menjadi jentera tambahan kepada Pemuda BN untuk berdepan dengan berbagai tindak tanduk pembangkang.

Ketua Pemuda UMNO yang juga Pengerusi Pemuda BN,Khairy Jamaluddin sendiri yakin BNYV dapat memainkan peranan yang cukup strategik dan penting. Beliau hadir memberi ucapan kepada BNYV di program itu.Turut sama menyampaikan amanat ialah Setiausaha Agung UMNO/BN Datuk Seri Tengku Adnan Mansor.

Khairy menjelaskan BNYV diwujudkan untuk memberi ruang kepada mereka yang minat politik tetapi tidak mahu menyertai mana-mana parti politik atau mereka yang berdepan masalah untuk masuk mana-mana cawangan parti kerana sebab-sebab tertentu tetapi menyokong perjuangan BN.

Katanya sebenarnya terdapat ramai di seluruh negara yang terdiri dari golongan seperti ini. Mereka ini sayangkan negara dan ingin memberi sumbangan cuma tidak mahu terikat dengan mana-mana parti politik.

Beliau gembira kerana kempen menyertai BNYV telah mendapat respon yang baik. Namun katanya untuk kumpulan pertama ini mereka cuma memilih seramai 500 orang sahaja.

Pemilihan dibuat dengan teliti selari dengan konsep sukarelawan dan mereka yang benar-benar ikhlas. Katanya tiada ganjaran kewangan ditawarkan bagi mereka yang menyertainya. Mereka bukan sahaja akan berperanan setakat pilihanraya umum ke 13 tetapi akan memainkan berbagai peranan selepas itu.

Bercakap dalam sidang akhbar selepas bengkel itu,Khairy memberitahu BNYV tidak akan mengantikan peranan jentera Pemuda BN yang sedia ada di bahagian-bahagian. Sebaliknya mereka akan menjadi jentera tambahan yang akan turut sama membantu menerusi berbagai cara.

Bagi Khairy sebagai orang yang bebas dari ikatan parti politik, BNYV dapat membuat 'engagement' atas dasar peribadi rakan dengan rakan yang lebih berkesan dalam menyampaikan mesej dan menyanggah putar belit pembangkang.

Sementara itu Tengku Adnan dalam ucapannya mengakui masalah besar yang dihadapi oleh BN ketika ini ialah ' problem of perception' akibat dakyah pembangkang.

Katanya hakikat sebenar sekalipun bukan 100 peratus sempurna, BN tidak ada masalah. Namun akibat dakyah dan fitnah pembangkang timbul masalah persepsi ini. Apapun beliau menerimanya sebagai satu hakikat politik yang perlu dihadapi.

Beliau meminta BNYV turun padang menjelaskan isu berbangkit dalam menangkis gejala ini. Tengku Adnan menilai peranan golongan belia ini sangat penting dalam menentukan hala tuju negara.

"Kalau sayangkan negara kita marilah kita sama-sama bersatu dengan satu semangat dan tekad untuk mempertahkan negara kita,"katanya.

Beliau memberitahu atas semangat ini juga beliau meninggalkan bidang perniagaan yang memberi pendapatan cukup lumayan di masa lampau untuk cebur diri sepenuh masa dalam politik. Katanya beliau tidak pernah menyesal dengan keputusan itu kerana dapat turut sama memberi sumbangan kepada negara.

Penyertaan dalam BNYV sentiasa terbuka.


Untuk pertanyaan lanjut boleh juga menghubungi Unit Komunikasi Sukarelawan Pemuda BN, Loganesh Sivabalan, Tel : 010-210 8897 atau Ainul Aizat Ishak, Tel : 012 393 8884

Mereka yang berminat boleh mengikutinya menerusi http:www.facebook.combnyv2012 atau twitter @BNYV2012 atau emel pertanyaan anda di bnyv.workshop@gmail.com.

Wajib baca! Reformasi yang di cedok Anwar dari Indonesia, tiada gunanya...


Reformasi Gagal Merubah Nasib Indonesia, 
Kenapa Kita Nak Ikut?

Kaji selidik rasmi yang dilakukan oleh Indo Barometer pada 25 April sehingga 4 Mei 2011 menemukan jawapan yang tentu sahaja sukar untuk diterima oleh para reformis Indonesia yang terlibat secara langsung dalam gerakan reformasi jalanan pada tahun 1998.

Mengikut kajian tersebut yang dijalankan di sejumlah 33 wilayah merumuskan Orde baru yakni polisi pemerintahan zaman bekas Presiden Suharto yang digulingkan ternyata jauh lebih baik berbanding Pasca Reformasi 1998.

Sejumlah 28.2 peratus responden dari seramai 1,200 orang yang ditemubual menyatakan pasca reformasi menyebabkan tahap kehidupan rakyat lebih buruk dan amat tidak memuaskan.

Manakala sejumlah 27.2 peratus lagi menyifatkan pasca reformasi 1998 lebihkurang sama sahaja seperti sebelumnya. Hanya 22.8 peratus sahaja bersetuju pasca reformasi adalah lebih baik berbanding Orde baru zaman Suharto.

Kenyataan hasil kajian tersebut ada benarnya kerana tiga tahun sebelumnya yakni pada tanggal 20 Mei 2008, ribuan mahasiswa dan rakyat Indonesia telah memprotes kegagalan pemerintahan pasca reformasi yang gagal membantu kehidupan rakyat.

Jika 10 tahun sebelum itu mereka berhimpun di jalanraya menuntut pengunduran Suharto sebagai Presiden, tanggal 20 Mei 2008 mereka seperti menyesali penyertaan rakan-rakan mereka dalam demonstrasi jalanan era reformasi yang ternyata hanya indah khabar dari rupa.

Dari segi ekonomi pula nyata tiada perubahan yang berlaku walaupun tampuk pemerintahan berkali-kali bertukar tangan sejak era pasca reformasi. Indonesia terus kekal sebagai penyumbang terbesar dalam sektor pembantu rumah kepada negara-negara lain.

Satu-satunya kejayaan mereka disebalik gerakan jalanan reformasi 1998 ialah kebebasan yang lebih baik berbanding zaman Suharto namun natijahnya pula membawa keburukan dari segi hubungan sesama rakyat berbilang kaum dan agama.

Sudah 14 tahun era reformasi 1998 di Indonesia berlalu dan dalam jangka masa tersebut ratusan peristiwa berdarah terjadi yang memburukkan suasana hubungan kaum dan agama.

Reformasi 1998 terbukti gagal merubah nasib rakyat, realitinya hingga kini agak ramai rakyat Indonesia seakan merindui kembali ketegasan Suharto memimpin negara mereka.

Jika demikian hakikat selepas 14 tahun orde reformasi Indonesia gagal sama sekali dalam merubah nasib rakyatnya, mana mungkin untuk kita rakyat Malaysia menyambut baik gerakan reformasi yang sama acuannya.

Umum menyedari, sejarah reformasi di Malaysia khususnya yang dipelopori oleh Anwar Ibrahim segalanya diceduk dan diciplak dari Indonesia.

Saat Indonesia dilanda permulaan kelam zaman reformasi pada bulan Mei 1998, sebulan kemudiannya yakni pada 18 Jun 1998 Anwar mula melaungkan teori reformasi dengan harapan tempias di Indonesia akan menyemai ke sanubari rakyat seterusnya membantu dirinya ke puncak kuasa.

Selepas kehilangan jawatan Timbalan Perdana Menteri, bermula 2 September 1998 Anwar memanipulasi sepenuhnya semangat gerakan reformasi Indonesia yang akhirnya menyaksikan ibukota Kuala Lumpur hampir lumpuh dengan demonstrasi jalanan di merata tempat.

Gedung perniagaan dan premis kerajaan terpaksa di tutup, huru hara dan rusuhan bermaharalela di sekitar Kuala Lumpur. Tika itu sebahagian besar mahasiswa universiti yang terpengaruh dengan adu domba slogan anti KKN (korupsi, kronisme dan nepotisme) yang dilaungkan oleh Anwar beramai-ramai turun ke jalanan.

Manakala masyarakat Cina Malaysia telah mengambil langkah berhati-hati memandangkan sejarah hitam reformasi di Indonesia yang menyebabkan berlakunya peristiwa berdarah pembantaian kaum Cina Indonesia masih segar dalam ingatan.

Bagaimanapun setelah kalut ribut rusuhan di Kuala Lumpur seakan hampir mirip dengan apa yang berlaku di Indonesia, menyebabkan mereka secara total menolak perlakuan ganas yang diimport dari negara jiran tersebut.

Mereka sedar, jika sudah buruk permulaan sesuatu gerakan yang menyebabkan ramai nyawa tidak berdosa menjadi mangsa hingga ramai gadis dirogol dan dilapah kulitnya kerana prasangka kaum dan agama, tentu sahaja sukar sekali untuk mengambil teladannya untuk diimplementasikan dalam negara sendiri.

Malah kalut malut era reformasi Indonesia diikuti kejadian sama di Malaysia nyata hanya merosakkan suasana pemulihan ekonomi negara selain mengancam nyawa dan harta benda rakyat.

Majoriti rakyat Malaysia, baik Melayu, Cina, India dan lain-lain akhirnya sependapat perubahan ganas di negara jiran bukan jawapan terbaik apatah lagi ianya disemai oleh seorang politikus yang hanya mengutamakan kepentingan diri sehingga sanggup menggadaikan ketenteraman negara.

Justeru itu, budaya politik ciplak dan songsang yang dirintis oleh Anwar telah terbukti gagal dan tidak sesuai untuk diamalkan di negara kita yang tercinta ini. Tiada sebab untuk kita meneladaninya apatah lagi untuk dibudayakan di negara ini.

Reformasi jalanan bukan cara kita dalam membangunkan negara yang pelbagai kaum dan agama, hanya transformasi yang berhemah dan kepimpinan yang berdaya saing, jitu pemikiran dan cakna rakyat sahaja yang mampu membawa kita makmur dan maju ke depan.

Sumber: www.freemalaysiakini2.com

23 Jun 2012

Terang-terang terdesak... Suara Keadilan menipu & memfitnah lagi... Baca sini!

Muka depan akhbar Suara Keadilan memaparkan tajuk Bakal Menantu Najib Penipu. Tajuk ini bukan sahaja memperlihatkan yang akhbar tersebut membuat keputusan mendahului sistem perundangan, malah memfitnah secara terang-terangan.

Dalam mengulas berita tersebut, Ketua Wanita Keadilan Zuraida Kamaruddin pula dengan tidak semena-mena mencabar Datuk Seri Najib untuk menyaman malu akhbar New York Post yang mula-mula menyiarkan berita mengenai Daniyar Nazarbayev. Begitu juga dengan Ketua Serikandi Keadilan, iaitu Siti Aishah Shaik Ismail menyuruh keluarga Datuk Seri Najib menjawab isu ini.

Mendesak Datuk Seri Najib atau keluarga untuk menjawab isu dan menyaman malu akhbar yang menyiarkan berita tersebut amatlah tidak masuk akal. Jika ada pihak yang perlu mengambil tindakan sedemikian ia pastilah keluarga Nazarbayev sendiri. Datuk Seri Najib dengan mereka tiada pertalian darah pun, dan hubungan mereka adalah sekadar ikatan pertunangan antara anak masing-masing sahaja.

Kita tahu bahawa parti Pakatan Rakyat amat terdesak untuk mencari isu bagi menghadapi pilihanraya yang semakin hampir.

Tetapi, ketahuilah oleh mereka bahawa kisah mengenai bakal menantu Perdana Menteri bukan satu isu kerana ia tiada kena mengena dengan rakyat dan negara. Begitu juga, apabila kisah tersebut tidak benar kerana pihak yang terlibat iaitu ibu kepada Daniyar, Maira, telah pun membuat penafian.

Menurut Maira, beliau masih punya ikatan perkahwinan dengan Bolat Nazarbayev dan tidak pernah dikehendaki oleh Interpol. Malah, pada ketika beliau ditanya, mereka sekeluarga sedang merancang percutian musim panas ke Eropah.

Jelas, Maira dan anaknya bebas bergerak ke mana-mana malah beliau juga boleh dihubungi untuk mendapatkan kenyataan. Jika benar beliau adalah orang yang dikehendaki oleh Interpol, tidak mungkin Interpol tidak dapat menangkapnya sedangkan wartawan juga mampu menghubunginya?

Suara Keadilan harus belajar mengenalpasti yang mana satu isu politik dan yang mana tidak. Jika tidak tahu mengenalpasti isu, janganlah menggunakan nama dan lambang parti untuk menerbitkan akhbar. Lebih elok jika akhbar ini digelar akhbar tabloid yang menyiarkan gossip dan tahyul untuk hiburan pembaca.

Lebih dari itu, parti PKR sendiri harus belajar untuk mengenalpasti mana isu yang penting dan mana yang tidak untuk dijuarai mereka. Dengan menyerang keluarga, atau lebih tepat, bakal keluarga, menunjukkan yang PKR sudah hilang pertimbangan. Seolah-olah dendam parti ini kepada BN adalah dendam peribadi dan bukannya antara lawan politik.

Jika isu ini dibawa oleh PKR ke pentas kempen pilihanraya, ia sekali gus menunjukkan yang benarlah Datuk Seri Najib adalah seorang pemimpin yang hebat dan BN adalah parti yang tepat untuk rakyat sehinggakan PKR tidak mampu mencari isu lain untuk menyerang. Kerana itulah PKR terpaksa memainkan isu bakal keluarga yang tidak ada kena mengena dengan rakyat dan negara.

22 Jun 2012

SPRM Tolong Siasat Keluarga Faekah Husin

Faekah Husin

Belum reda isu percakaran dalam PKR Selangor kini timbul pula dakwaan membabitkan Setiausaha Politik MB Selangor, Faekah Husin yang dikatakan telah mempengaruhi keputusan pengambilan panel peguam oleh Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB).

Berdasarkan pendedahan oleh Sel13.Com, Faekah dilaporkan telah menggunakan kepala surat Pejabat Menteri Besar Selangor untuk menyokong permohonan anak saudaranya yang memiliki kepentingan dalam firma guaman Sidrek Zeenat Asyiqin & Associates.

Hasil semakan oleh portal tersebut mendapati, Zeenat Asyiqin Binti Dato’ Ahmad Zaki yang merupakan rakan kongsi firma guaman tersebut adalah anak kepada abang kandung Faekah, Dato' Ahmad Zaki Bin Husin.

Sekadar untuk rekod, Dato' Ahmad Zaki Bin Husin adalah bekas Ketua Pengarah BPR bermula dari 24 Mac 1999 hingga 23 Mac 2001. Sekarang beliau adalah Pesuruhjaya Kehakiman di Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Portal tersebut turut melampirkan dua bukti bertulis bagi menyokong pendedahan berkenaan yakni surat serahan tangan yang diterima oleh Faekah diikuti dengan surat sokongan dari Faekah kepada PNSB.

Pada Julai 2010, MB Selangor, Khalid Ibrahim pernah mengeluarkan arahan melarang pihak berkepentingan dalam kerajaan negeri daripada mengeluarkan sebarang surat sokongan terhadap mana-mana permohonan tender atau kerja.

Jelas terdapat kontradiks diantara arahan tersebut dengan situasi terkini yang membabitkan Faekah.

Timbul persoalan yang agak mengasak minda kita, adakah dalam kes Faekah ini polisi dan arahan tersebut terkecuali?

Apakah Khalid Ibrahim sengaja memejamkan mata membenarkan penyalahgunaan kepala surat pejabatnya semata-mata untuk membantu sanak saudara dan ahli keluarga Setiausaha Politiknya?

Apapun, amat wajar untuk pihak berkuasa khususnya SPRM memberi perhatian serius dalam isu ini dan melakukan siasatan rapi terhadap Faekah dan ahli keluarganya demi kepentingan umum.

Soal besar atau kecil nilai sesuatu kontrak yang diperolehi bukan persoalan kerana sebarang unsur salah guna kuasa apatah lagi untuk kepentingan kroni dan ahli keluarga sendiri tidak boleh dipandang sepi.

21 Jun 2012

Singapura Kurang Ajar!


Jika kita menakrifkan Singapura sebagai seorang manusia, maka ia pastinya seorang manusia yang paling busuk hati di dunia ini. Sejarah penubuhan negara tersebut iaitu dengan keluar dari Malaysia juga, menyaksikan yang negara itu ditubuh atas dasar khianat, angkuh, perkauman dan pentingkan diri sendiri. Akibat penubuhan yang tidak berasaskan niat yang baik, Singapura mempunyai sikap ‘paranoid’ yang kronik iaitu sentiasa menyimpan syak wasangka dan memusuhi Malaysia.

Sikap ‘paranoid’ berlebihan inilah yang menyebabkan ruang angkasa Malaysia sering diceroboh mereka. Malah, bukan kita tidak tahu bahawa agen-agen mereka sentiasa bergerak cergas mengumpul maklumat dan memerhati pergerakan dan perkembangan negara ini. Walaupun Malaysia menghulurkan tangan persahabatan dan sering mengajak untuk bekerjasama dan menjunjung sifat sefahaman serta toleransi dalam menangani masalah-masalah yang membabitkan kedua-dua negara seperti perairan, ruang udara serta bekalan air mahupun dalam isu jambatan bengkok, tetapi huluran tangan Malaysia sering disambut dengan sepakan kaki sahaja oleh Singapura.

Kini, Singapura semakin kurang ajar apabila mula campurtangan dalam urusan politik negara. Ini dilakukan dengan menyelinap masuk melalui aktiviti-aktiviti yang didalangi pembangkang yang bertujuan untuk melemahkan kerajaan. Antaranya, Singapura telah menghantar wakil ke perhimpunan BERSIH 3.0, dan Himpunan Hijau yang menentang Lynas. Agen-agen mereka yang dikenalpasti bukannya ke perhimpunan tersebut untuk memerhati tetapi turut berdemonstrasi bagi memburukkan imej dan mengsabotaj ekonomi negara ini.

Amat kurang ajar sekali apabila antara yang agen yang dihantar untuk menyertai himpunan ini bukanlah orang-orang biasa atau rakyat marhaen tetapi terdiri dari diplomat-diplomat negara mereka, seperti:

1. Regina LOW Kay Yin (regina_low@mfa.gov.sg), First Secretary (Political) yang turut memakai baju kuning BERSIH 3.0.

2. Philomena AW Li Fen (philomena_aw@mfa.gov.sg), First Secretary (Political).

3. Ariel Eunice TAN Hwi Tiang (ariel_tan@mfa.gov.sg), Deputy High Commissioner and Counsellor.

Bagi sebuah negara yang mendabik diri sebagai negara maju, tindakan tidak bertamadun iaitu tidak menghormati jiran dan tidak tahu batas-batas hubungan diplomasi membuktikan betapa busuk dan buruknya hati perut dan perangai Singapura.

Maka tidak hairanlah Singapura digelar Yahudi Asia kerana hati perutnya yang busuk, biadap serta angkuh. Jika anda mengorek punca kenapa kaum Yahudi di laknat dan kenapa mereka dihalau lebih 70 kali sepanjang sejarah bangsa mereka di dunia ini, anda akan dapati bahawa secara umumnya, (walaupun bukan semua), kaum Yahudi terkenal dengan busuk hati, angkuh, biadap dan pentingkan diri juga.

Lee Kwan Yew dalam bukunya "From Third World to First: The Singapore Story 1965-2000” pernah mendedahkan bahawa tentera Singapura diasaskan oleh tentera Israel. Beliau menulis, “misi ketenteraan Israel diketuai oleh Yaakov (Jack) Elazari, ketika itu berpangkat kolonel, kemudian dinaik pangkat ke brigadier jeneral. Setelah meninggalkan tentera,beliau menjadi penasihat tentera Singapura”.

Hubungan akrab Singapura dengan Israel ini dengan sendirinya menjelaskan kenapa Singapura tidak senang dengan Malaysia sebuah negara Islam yang maju dan berpotensi, yang menjadi jirannya yang sabar dan setia.

Sikap kurang ajar Singapura tiada batasnya. Baru-baru ini, terdedah lagi bagaimana Singapura merancang untuk ‘menceroboh’ pilihanraya negara ini. Ini dilakukan dengan melatih beberapa wakilnya untuk menyertai pilihanraya dan semestinya dengan tujuan untuk menjatuhkan kerajaan parti memerintah untuk digantikan dengan parti anak didiknya iaitu DAP, dengan kerjasama dua ekor keldai iaitu PAS dan PKR.

Sebagai musuh azali, tidak mustahil Singapura mempunyai pelan yang jauh lebih besar terhadap Malaysia. Menyertai demonstrasi dan menceroboh pilihanraya adalah Pelan A. Justeru, jangan sekali-kali kita terlepas pandang bahawa mereka pasti telah melakarkan Pelan B dan seterusnya sekiranya percubaan menakluk Malaysia melalui Pelan A tersebut gagal.

Sebelum ini, Wikileaks pernah mendedahkan bagaimana pemimpin Singapura merendah dan menghina hampir semua pemimpin dunia lain melalui perbualan sulit yang dirakam. Namun, Singapura langsung tidak terasa malu, jauh sekali meminta maaf.

Maka, kita yakin bahawa Singapura akan mengambil sikap jelik yang sama dalam isu campurtangan dalam politik Malaysia ini. Seperti seorang manusia yang tidak pernah dididik dengan adab sopan serta nilai-nilai murni kemanusiaan, Singapura hanya akan mengambil sikap selamba walaupun sikap dan rancangan jahat mereka telah terdedah luas.

Apa yang pasti, Lee Kwan Yew tentu merasa megah melihat bagaimana negaranya menjadi negara paling biadap dengan diplomat-diplomat yang amat kurang ajar sekali.

Jika beginilah sikap Singapura, maka Malaysia wajib berpegang kepada pepatah iaitu ‘buat baik berpada-pada’ apabila berurusan dengan Singapura kerana Singapura telah berbuat jahat kepada kita, bukannya sekali - tetapi berkali-kali.

Diharap kerajaan akan mengambil tindakan sebaiknya dalam menghadapi ancaman negara jiran ini. Harapan kita juga agar rakyat akan semakin membuka mata dalam membuat pilihan antara parti yang mendapat bantuan Singapura, dengan parti pemerintah yang tegas mempertahankan kedaulatan agama, bangsa dan negara.

KLIK UNTUK ARTIKAL TERDAHULU:
ANWAR & RM 3 BILION

RM3 Bilion : Anwar Suruh Sumpah Untuk Bersihkan Namanya... Tengok la ni!


Bekas Pengarah BPR mengaku diminta buat Akuan Bersumpah bersih nama ketua pembangkang

PUTRAJAYA: Bekas Pengarah Siasatan Badan Pencegah Rasuah (BPR), Abdul Razak Idris mendakwa beliau membuat Akuan Bersumpah (SD) membersihkan nama Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2003 atas permintaan bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

Beliau yang dihubungi di Medan, Indonesia, berkata SD itu membersihkan nama Anwar daripada dakwaan memiliki 20 akaun induk bernilai RM3 bilion, selain mempunyai hubungan dengan pihak berkepentingan di Barat.

Ia berkaitan kes saman malu Anwar terhadap The New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP) kerana mendakwa artikel bertajuk ‘Anwar’s link to US lobbyist’ yang disiarkan pada 2 Mac 2002 sebagai memalukan beliau.

Abdul Razak yang terbabit dalam siasatan kes itu pada 1999 dan ditutup pada tahun berikutnya, mendakwa pada 2003, beliau diminta oleh Ketua Pengarah BPR ketika itu, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan hadir bagi pihak BPR selepas disapina oleh Anwar dalam saman berkenaan. (BPR kini dikenali sebagai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)

Beliau mendakwa Anwar mengetahui bahawa ‘tiada kes’ terhadapnya dan mempunyai kelebihan dalam kes itu kerana dokumen yang dirampas dalam siasatan sudah dipulangkan.

Abdul Razak yang menamatkan perkhidmatan pada 2004, berkata disebabkan disapina sebagai saksi plaintif, beliau bersetuju dengan permintaan Anwar supaya membuat SD selepas Anwar enggan memasukkan kenyataannya dalam afidavit.

“Beliau (Anwar) takut saya akan menjadi saksi belot, jadi saya diminta membuat SD dan serahkan dokumen itu ketika dalam kandang saksi.

“Saya terbabit dalam siasatan ini dan sepanjang menjalankan siasatan, banyak yang dibongkar dan helaian kertas siasatan saja setinggi kira-kira satu meter.

“Namun, bukti yang tidak mencukupi bagi mendakwa seseorang tidak bermakna orang yang disiasat itu tidak bersalah. Ia juga mungkin bermakna tiada gunanya membuat pendakwaan kerana sudah pasti tidak dapat dibuktikan di mahkamah,” katanya.

Mengenai tindakan Anwar menggunakan SD beliau bagi menyokong kesnya sekarang, Abdul Razak berkata sesiapa saja akan menggunakan peluang seumpama itu.

Sehubungan itu, katanya, SPRM wajar membuka semula kes yang beliau tutup dulu dan bersedia menawarkan bantuannya dalam sebarang siasatan baru.

Sementara itu, Eekmal Ahmad, koodinator media Anwar, terkejut apabila diminta mengulas pendedahan Abdul Razak dan bertanya bagaimana New Straits Times dapat menghubungi bekas pengarah BPR itu serta sama ada media lain memperoleh maklumat berkenaan.

Katanya, tiada sesiapa dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) menjangka Abdul Razak akan bercakap mengenainya kepada media.

“Kami tidak mahu mengulas dakwaan itu dan kami tidak mahu mencabarnya. Selagi SD itu tidak diubah dan Abdul Razak mengekalkan perakuannya itu, kami tidak melihat sebarang masalah. SD tidak boleh dipinda atau Abdul Razak boleh didakwa kerana membuat akuan sumpah palsu,” katanya.

Ditanya komen Anwar mengenai pendedahan itu, Eekmal berkata: “Jika ada sebarang maklum balas daripada Anwar, saya akan memaklumkan kepada anda.”

Petikan : Berita Harian

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.