#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

4 July 2013

KEK EKONOMI: Sampai bila nak biarkan Melayu jadi penonton?


Pengerang akan menjadi sebuah Bandar minyak dan gas terbesar di Tanahair dengan anggaran 3 kali ganda lebih besar dari Kerteh.


Dibangunkan secara usahasama antara Kerajaan BARISAN NASIONAL Negeri Johor, Dialog dan Vopak mewujudkan impak yang siginifikan terhadap peningkatan ekonomi Negeri Johor yang sudah tetunya memberi limpahan kekayaan kepada seluruh rakyat Negeri Johor khususnya.


Selain daripada itu syarikat Petroleum Negara iaitu PETRONAS juga akan memainkan peranan yang besar di tengah-tengah pembangunan minyak dan gas di sini dengan anggaran nilai perlaburan sebanyak RM60 billion.

Sehubungan dengan itu Bandar minyak dan gas di Pengerang ini telah dikenali sebagai Pengerang Integrated Petroleum Complex (PIPC) dimana ianya meliputi 6 elemen iait Oil Refineries, LNG Storage & Regasification Plant, Petrochemical Refineries, Oil Storage, Petroleum Support Services Hub dan Oil and Gas Related Derivatives Trading Hub.


PIPC ini akan menyediakan sekurang-skurangnya 25 ribu peluang pekerjaan dan boleh mencecah sehingga 40 ribu pelbagai skil kemahiran.

Justeru orang-orang Melayu harus berusaha keras menerokai perkembangan di PIPC ini untuk merebut peluang bagi memperoleh kek ekonomi yang terbentang luas di sini.

Untuk menyertai perniagaan sector minyak dan gas memang agak sukar kerana memerlukan kepakaran dan moal yang besar, namun orang Melayu boleh menyertai perniagaan industri hiliran dala skala yang kecil dan tidak berisiko tinggi.


Apabila 25 ribu hingga 20 ribu pekerja diperlukan di sini, maka keperluan-keperluan seperti makan/minum, pakaian, barangan runcit, perubatan, tempat tinggal, kemudahan kenderaan, laundry, peralatan pertukangan dan sebagainya sangat-sangat diperlukan.

Ini bermakna peluang perniagaan seperti kedai makan, kedai dobi, kedai cuci kereta, kedai pakaian baru dan lama dan banyak lagi boleh diterokai oleh usahawan-usahawan Melayu.

Dewan-Dewan Perniagaan Melayu, Persatuan Perniagaan Bumiputera, Pertubuhan dan NGO ekonomi Melayu, syarikat-syarikat pembekal yang berkaitan dengan Kerajaan yang menyediakan dana ataupun kemudahan kredit sangat diharap dapat memainkan peranan yang serius membantu dalam menyalurkan segala bentuk bantuan kepada usahawan-usahawan Bumiputera yang sedia ada disamping mewujudkan usahawan baru yang layak untuk menyertai perniagaan peruncitan di sini.

Dengan langkah ini, perjuangan untuk menyampai hasrat dan cita-cita dalam memperkasa ekonomi orang Melayu akan kita capai. Perniagaan serta ekonomi orang-orang Melayu akan mula berkembang di setiap bandar-bandar baru yang diujudkan. 

Jangan lagi biarkan peniaga cina memonopoli setiap peluang perniagaan yang wujud di bandar-bandar baru yang akan kita bangunkan selapas ini. Cukup-cukuplah orang Melayu hanya menjadi penonton di setiap peluang yang wujud di setiap lokasi pembangunan yang menyediakan kek ekonomi yang berskala besar sepertimana kita lihat di pusat-pusat bandar yang ada hari ini.

Oleh itu, ujudkanlah peluang perniagaan untuk Melayu dan berikanlah kek ekonomi yang besar di bandar baru Pengerang ini nanti kepada Melayu.
- Johor Bangkit


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.