#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

11 August 2012

VIDEO: Kesahnya Anwar Ibrahim Demokrat Palsu. Klik! saksikan...


Profesor Dr Chandra Muzaffar ketika ditemui berkata Datuk Seri Anwar Ibrahim bukanlah seorang demokrat tulin kerana rekod-rekod peribadinya tidak mencerminkan ciri-ciri ke arah itu.

“Kita harus memahami kenapa Anwar begitu berminat memainkan peranan ini.

“Adakah beliau begitu sayang pada hak asasi manusia ? Sekiranya beliau begitu sayang kepada hak asasi manusia, tanyalah pada individu-individu yang pernah bekerjasama dengan Anwar dulu, masa Anwar berkuasa, apa yang telah beliau lakukan ?

“Cara beliau kontrol, cara beliau menguasai seperti menguasai media, apakah ini sifat seorang demokrat ?,” soalnya.

Dengan mengambil contoh ‘kebebasan media’ (freedom of press), Dr Chandra berkata apa yang diperkatakan Anwar sekarang berbeza dengan apa yang dilakukan ketika beliau berkuasa sebagai Timbalan Perdana Menteri.

“Kita tahu bahawa pada masa itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai pemimpin kerajaan, pemimpin BN dan UMNO, beliau serahkan media kepada Anwar.

“Anwar menguasai Utusan Malaysia, Berita Harian, New Straits Times dan akhbar-akhbar lain.

“Di TV3…kita tahu beliau menguasai sepenuhnya dan beliau tidak demokratik. Beliau pilih orang yang memihak kepadanya. Beliau menguasai dari segi kedudukan dan kepentingannya. Yang tidak memihak kepadanya, akan disingkirkan”

Menurutnya lagi Anwar juga tidak demokratik dalam memimpin partinya sendiri, PKR, malah kebanyakan pihak berpendapat cara pimpinannya lebih cenderung kepada diktator, di mana individu-individu yang mengkritiknya mempunyai dua pilihan sama ada dipecat atau mengumumkan diri keluar parti.

“Jadi, apa kredibiliti Anwar dalam soal ini. Kalau nak kata beliau adalah pejuang demokrasi, apa kredibilitinya?

“Kajilah rekod Anwar tentang demokrasi, adakah Anwar benar-benar seorang pemimpin demokratik ? Ini yang menjadi persoalannya.

“Bagi saya, jelas, kalau dilihat dalam persidangan-persidangan atau mesyuarat-mesyuarat yang beliau hadiri, kita tahu, bahawa kumpulan-kumpulan dan individu-individu tersebut adalah memihak kepada satu pihak tertentu, yakni AS dan kuncu-kuncunya.

“Mereka inilah yang menganjurkan persidangan-persidangan tersebut dan mereka ada agenda tertentu. Kita tahu agenda mereka”.

Menurutnya lagi, Anwar adalah demokrat palsu yang berfahaman ‘anwarisme’ berjuang untuk kepentingan dirinya sendiri.

Pada 1 Disember 2005, selepas dibebaskan dari penjara Sungai Buloh, Anwar berucap di program NED (National Endowment for Democracy), New York.

Ucapan Anwar yang bertajuk “Masa Depan Demokrasi Islam” itu dipengerusikan oleh Carl Gershman, Pengerusi NED.


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.