#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

14 September 2012

Pindahkan 'Kubur' jadi isu politik di Pengerang. Klik baca ni!

Ada pihak dikesan cuba mengambil kesempatan dengan mempolitikkan isu pemindahan kubur orang Islam dan jirat masyarakat Cina di Pengerang sehingga menimbulkan kekeliruan di kalangan penduduk di situ.

Pengarah Unit Perancangan Ekonomi Negeri Johor Elias Hasran berkata hasil pertemuan di kalangan masyarakat Islam dan Cina di situ mendapati hanya segelintir sahaja yang membantah pemindahan itu.

Beliau berkata sebelum ini terdapat bantahan di kalangan masyarakat Islam untuk pemindahan kubur kerana menyangka ia akan dipindahkan di kawasan berpaya sedangkan itu tidak benar.

"Kita akan tambak dahulu kawasan itu dan kerja-kerja meratakan kawasan tersebut telah dimulakan oleh kontraktor yang dilantik. Kita mengambil berat saranan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mahukan kita mewujudkan kawasan perkuburan yang teratur seperti di Damansara dan Putrajaya.

"Pada pandangan kita yang bantah hanya segelintir dan hasil dialog yang diadakan didapati sebahagian besar menyokong kuat projek yang kita jalankan ini...ada yang menentang kerana terdapat elemen politik cuba ganggu pelaksanaannya," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sesi taklimat khas bersama media berhubung perkembangan semasa projek minyak dan gas Pengerang di sini hari ini.

Taklimat itu turut dihadiri Ketua Pegawai Eksekutif Johor Petroleum Development Corporation Berhad (JPDC) Mohd Yazid Jaafar dan Timbalan Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Johor Azmi Rohani.

Elias berkata isu berhubung pemindahan kira-kira 1,545 kubur orang Islam untuk memberi laluan kepada projek Kompleks Bersepadu Penapisan dan Petrokimia (Rapid) dan Terminal Petroleum Air Dalam Bebas Pengerang bagaimanapun berjaya diselesaikan dengan baik.

Ia hasil perbincangan penduduk lima kampung terlibat dengan Majlis Agama Islam Negeri Johor dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Johor iaitu Kampung Teluk Empang, Kampung Sungai Kapal, Kampung Sebong, Kampung Jawa Laut dan Kampung Jawa Darat, katanya.

Beliau berkata perkuburan baharu terletak kira-kira tiga kilometer dari kawasan penempatan baharu di Kampung Datuk Abdul Ghani Othman dan pemindahan dijangka dilaksanakan dalam tempoh empat bulan mulai awal Oktober depan.

Sementara itu, katanya proses perbincangan bagi pemindahan 3,700 jirat Cina ke kawasan seluas 23.4 hektar di Bukit Gelugor dijangka selesai tidak lama lagi.

Elias berkata kerajaan negeri telah melantik konsultan yang mahir dalam bidang tersebut dan akan dipantau oleh lima persatuan kaum Cina untuk memastikan ia benar-benar mengikut agama dan budaya masyarakat Cina.

"Kawasan baharu itu di kawasan berbukit dan kerja-kerja pemindahan dijangka dimulakan pada Mac tahun depan.

"Ini bukan merupakan kali pertama kita memindahkan jirat Cina kerana sebelum ini pun kita pernah melakukan perkara yang sama untuk pembinaan Lebuhraya Penyuraian Timur (EDL), jadi saya hairan kenapa kali ini ia dipolitikkan," katanya.

- Bernama
Reaksi:

1 ulasan :

  1. hishamudin bandar mas17 Januari 2013 5:20 PTG

    tak akan jadi isu politik jika pelaksanaan pemindahan dipantau rapi...maklumlah yang dipindah tu pun tulang belulang serta rambut yang mempunyai roh masing-masing..apa yang dikesalkan tapak kubur kat punggai tu dah macam padang mashyar takde sebatang pokok, sistem peparitan x sempurna, pagar x de itu yang PM ckp cam kubur kat DAMANSARA ngan PUTRAJAYA ini projek RM60billion be..bayangkan kalau kita salah satu mayat@roh yang dipindahkan kat situ agak2 kau selesa!!!! baru-baru ini orang punggai dah mula nampak kelibat misteri kat tepi jalan kubur tu..sendiri mau ingat beb..tentu roh kat situ pun protes rumah baru dia sembrono je..kos pemindaHAN BUKAN MURAH dibayar kat kontraktor...SO kalau x nak jadi isu wakil rakyat PEKA sikit tentang hal ini jangan sampai pihak satu lagi buat modal POLITIK...jangan sampai rumah banglow besar MP pengerang kat punggai itu jadi port roh yang tak puashati ngan rumah baru dia he.he.he sekadr cuit ckit..

    BalasPadam

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.