#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

18 September 2012

RAPID PENGERANG: Orang luar sibuk berdemo...


Isu Rapid Petronas di Pengerang yang dipolitikkan oleh pembangkang sebenarnya bukan satu masalah kerana ianya telah mendapat sokongan penduduk tempatan. Yang buat demonstrasi hanyalah orang luar yang cuba mempolitikkan isu yang sebenarnya bukan isu.

Sementara penduduk yang terikat dengan sentimen ‘pusaka’ sebenarnya lebih kepada termakan hasutan mereka yang berkepentingan politik dan menafikan hak anak cucu mereka untuk masa masa mendatang, Mereka ini tidak mahu memikirkan masa hadapan anak cucu mereka dan lebih rela mereka menjadi nelayan dan kekal sebagai nelayan atau petani.

Saban hari kini Pengerang menjadi tumpuan parti politik dan NGO yang kononnya untuk membela nasib penduduk kampong yang terlibat dengan pengambilan tanah mereka bagi tujuan Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (Rapid) Petronas di Pengerang.

Kini kawasan Sungai Rengit menjadi tumpuan penghasut didalam cubaan untuk menghasut penduduk bagi menghalang kelancaran pembinaan RAPID di Pengerang setelah cubaan mereka di beberapa buah kampong lain yang terlibat gagal.

Yang hairannya Sungai Rengit ini tidak terlibat langsung dengan pembinaan Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (Rapid) Petronas ini, tetapi mengapa ianya menjadi pusat untuk menghasut penduduk kampung membantah dan menolak projek?, apa motif mereka menghasut penduduk setempat yang majoritinya kaum Cina?..selanjutnya baca disini..

Sumber & Tulisan Asal: http://ob21.net/

1 comments :

  1. Cuba bagi projek ni kat China atau Singapura... pasti tak ada hal punya ...

    ReplyDelete

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.