#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

16 January 2013

Anwar & parti pembangkang rasa terhina... Klik, baca ni!


KENYATAAN DARI PORTAL PEMBANGKANG: SUARAPAKATANRAKYAT

Majlis Syura Ulama Hina Anwar, Pakatan Rakyat

MASIH lagi berkisar tentang keputusan mengejut Majlis Syura Ulama PAS membuat pusingan U dalam isu penggunaan kalimah Allah oleh pihak Kristian, termasuk gereja dan penganutnya semalam.

Berlawanan dengan keputusan Pakatan Rakyat minggu lepas yang membenarkan penggunaan kalimah tersebut dalam apa bentuk pun oleh penganut agama Kristian.

Penulis baru sahaja di maklumkan bahawa Presiden PAS, Tuan Guru Abd Hadi Awang, tidak turut serta dalam mesyuarat Majlis Syura berkenaan walaupun beliau adalah salah seorang daripada 15 ahli Majlis tersebut.

Penulis berharap maklumat ini benar (ketidakhadiran Hadi), jika tidak, penulis jangka akan ada masalah yang lebih besar. Jika Hadi hadir tapi bersetuju dengan keputusan tersebut, penulis bimbang intergriti Hadi dan PAS sendiri akan menjadi persoalan yang cukup besar dalam Pakatan Rakyat kerana Majlis Syura Ulama adalah badan tertinggi yang mengawal PAS, bukan Presiden mahupun AJK Pusatnya yang dipilih secara demokrasi.

Dengan ketidakhadiran Hadi, maka jangan hairanlah kenapa keputusan Majlis Syura Ulama ini berbeza benar dengan apa yang telah diputuskan oleh Majlis Presiden Pakatan Rakyat minggu sudah.

Tapi itu tidak bermaksud Hadi boleh terlepas dengan mudah. Hadi masih lagi membuat silap kerana tidak merujuk perkara tersebut kepada Majlis Syura terlebih dahulu sebelum menghadiri mesyuarat Pakatan Rakyat bagi membincangkan perkara tersebut pada 8 Januari yang lepas.

Cuma yang ingin penulis katakan, sumber dalam Pakatan Rakyat mengesahkan tindakan Majlis Syura ini tidak ada kaitan dengan Hadi walaupun dalam pernyataan yang dikeluarkan selepas mesyuarat tersebut berakhir, ia dikatakan selari dengan kenyataan Hadi pada 8 Januari.

Justifikasi penulis, ada perbezaan di dalam kenyataan Hadi dengan keputusan Majlis Syura semalam.

Tidak ada dimana-mana dalam pernyataan Hadi pada 8 Januari yang menyebut larangan menggunakan kalimah Allah dalam bentuk tulisan, berbanding kenyataan Majlis Syura yang secara terang terangan melarang kalimah Allah digunakan dalam bentuk tulisan.

Penulis merujuk perenggan 3 pernyataan Majlis Syura semalam:-

Kalimah Allah adalah kalimah khusus yang Allah menamakan diri-Nya Allah. Kalimah itu tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa dunia kerana tidak menepati kehendak sebenar dari kalimah ini.

Demikian juga tidak boleh kalimah asing hendak diterjemahkan kepada kalimah Allah. Dalam masa yang sama, penulis mengesan cubaan Majlis Syura Ulama PAS untuk memutar belit kenyataan Hadi pada 8 Januari melalui kenyataan dibawah:-

Kenyataan media ini adalah memperjelaskan maksud kenyataan Al Mursyidul Am, Presiden dan seluruh kepimpinan PAS.

Seolah-olah Majlis Syura Ulama cuba berkata “Hadi memang berkata begitu (menyokong kalimah Allah digunakan oleh pihak Kristian), tapi beliau tidak bermaksud kalimah itu hanya boleh disebut, bukan ditulis atau diterjermahkan”.

Sumber yang rapat dengan Datuk Seri Anwar memaklumkan kepada penulis, beliau cukup merasa terhina dan terkejut dengan perkembangan ini dan masih menentukan tindakan selanjutnya yang perlu dibuat.

Banyak pilihan telah dipertimbangkan bagaimana untuk mengatasi masalah ini demi menjamin undi Kristian untuk Pakatan Rakyat kekal.

Sumber: suarapakatanrakyat


1 comments :

  1. Punyalah bahalol puak pembangkang ni... Lu sendiri mau ingat la!!!

    ReplyDelete

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.