#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

20 September 2014

Aplikasi myJourney : Dengan sokongan MCMC-SPAD untuk kemudahan pengguna pengangkutan awam..


Kecanggihan teknologi masa kini telah memberi banyak kemudahan komunikasi kepada kerajaan serta seluruh masyarakat negara dan seluruh dunia.

Jika dahulu, suratkhabar, telefon dan televisyen merupakan antara media massa yang paling penting dalam menyalurkan maklumat. Kini dengan perkembagan teknologi dalam komunikasi telah mempelbagaikan saluran untuk menyampaikan maklumat dan ianya juga lebih pantas.

Tidak kurangnya bagi industri pengangkutan juga turut menerima perkembangkan teknologi yang sememangnya canggih pada masa kini. Terutama didalam langkah menjimatkan masa perjalananan dari satu destinasi ke destinasi yang lain.

Penyelenggaraan LRT dan komuter antara sebahagian daripada sistem pengangkutan yang sepenuhnya mengunapakai teknologi masa kini. Terbukti menjadi pilihan utama bagi warga kota untuk pergi dan balik dari kerja sekaligus memudahkan usaha kerajaan dalm menggalakkan rakyat menggunakan pengangkutan awam.
Ianya bukan sahaja menjimatkan masa malah menjimatkan duit kerana penggunaan banyak minyak petrol di dalam keadaan jalan yang sesak dan sekaligus dapat mengurangkan tekanan kepada mereka yang memandu.

Dalam menambah kemudahan disamping meningkatkan keselesaan orang ramai menggunakan pengangkutan awam terutama di ibu kota, satu aplikasi bernama myJourney dibena untuk membolehkan orang ramai lebih mudah merancang perjalanan ketika menaiki pengangkutan awam.


Aplikasi itu dibangunkan dengan sokongan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD

Pada fasa pertama, aplikasi yang akan diperkenalkan pada Oktober akan datang ini menyediakan maklumat tentang pilihan laluan yang ada dan jenis pengangkutan seperti LRT dan bas RapidKL dan teksi untuk pergi dari satu tempat ke tempat lain khususnya di ibu kota Kuala Lumpur.

Pengguna bukan saja diberi maklumat perjalanan mereka, malah disertakan bersama maklumat had tambang yang perlu disediakan selain informasi destinasi hendak dituju hanya menerusi aplikasi myJourney dengan telefon bimbit

Seterusnya di fasa kedua pula, aplikasi myJourney akan memberi maklumat-maklumat seperti data masa ketibaan dan pelepasan bas. Di samping itu, aplikasi myJourney juga
merancang menyediakan satu sistem maklum balas yang membolehkan pengguna untuk memfailkan aduan.

Aplikasi myJourney adalah percuma di kedua-dua telefon pintar bagi Android dan IOS.

Di dalam Laporan Tahunan ETP 2013 - KANDUNGAN & INFRASTRUKTUR KOMUNIKASI; SKMM juga telah menyarankan aplikasi myJourney bagi menggalakkan gaya hidup digital di kalangan wargakota.

Maka, pada bulan Disember lalu pemilihan pemenang oleh SPAD bagi pertandingan myJourney adalah seperti berikut;






0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.