#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

12 September 2014

UPSR BOCOR : Tak mustahil ada 'dalang' disebalik kejadian...


Isu berkaitan kertas soalan bagi peperiksaan UPSR 'bocor' dan melibatkan kertas Bahasa Inggeris 014/1 dan 014/2 selepas kebocoran kertas Sains 018, 028 dan 038 yang dimaklumkan semalam semakin bercelaru apabila berdepan pelbagai kenyataan yang diterima oleh orang ramai, terutama di laman-laman media sosial, hari ini.

Terdahulu, Jabatan Pendidikan Perak menafikan berita yang tersebar dalam media sosial kononnya seorang guru di Perak telah ditahan kerana bertanggungjawab membocorkan kertas peperiksaan Ujian Pencapaian Sekoleh Rendah (UPSR) bagi subjek Bahasa Melayu Penulisan, Matematik dan Sains. 

Jabatan itu juga menafikan Kementerian Pelajaran Malaysia dengan kerjasama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sudah mengenal pasti individu yang bertanggungjawab seperti yang diedarkan melalui media sosial terutama WhatsApp itu. 

Pengarahnya Idris Ramli berkata, perkara itu tidak benar dan pihaknya sudah memeriksa dengan semua Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) yang mengesahkan bahawa tidak berlaku sebarang penahanan membabitkan guru di negeri ini. 

"Ia tidak benar dan kami sudah periksa dengan PPD‎, tiada laporan mengenai kejadian sedemikian," katanya ketika dihubungi di sini tadi.

Berikut adalah kandungan dan kenyataan pada berita yang tersebar hari ini dalam media sosial;


Dari kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu pihak polis menyiasat insiden kebocoran kertas peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) sehingga ke akar umbi supaya mereka yang bertanggungjawab boleh dihadapkan ke muka pengadilan.

Beliau harap pihak polis mengambil tindakan tegas dan seterusnya satu hukuman seberat-beratnya diambil terhadap pelaku.
 

Menurutnya yang juga Menteri Pendidikan, berkata kebocoran itu mungkin dilakukan dengan sengaja sebagai tindakan sabotaj terhadap dirinya dan Kementerian Pendidikan. 
- SUMBER

Bagi MP, itu tidak mustahil...

Kalau kita ingatkan kembali kisah-kisah beliau sebelum ini.dan melihat kepada kedudukan YAB. TPM Tan Sri Muhyiddin Yassin dan kebetulan beliau juga memegang jawatan sebagai Menteri Pendidikan Malaysia bersama kenyataan-kenyataan yang pernah dan telah luahkan. 


 

Tentu sekali, beliau adalah satu-satunya pemimpin yang berani bercakap dan menegakkan kedudukan bangsa Melayu dalam beberapa isu yang dibangkitkan pihak pembangkang.

Tan Sri Mahyuddin pernah ditanya "Are u Malay first or Msian first?" He firmly said "I am Malay first!!"
 

Emmm, berapa ramai pemimpin UMNO yang berani isytihar semangat kemelayuwan secara terbuka seperti beliau? Yang berdiam diri bila hak Melayu diruntun boleh tahanlah ramai... 

Maka, tak heran la akan ada suara-suara yang menuntut perletakan jawatan terhadap Tan Sri Muhyiddin.

Antara kata-kata yang MP sendiri dah dapat terima dan mula disebar serta dimainkan oleh puak-puak pembangkang iaitu "Kalau di Korea dan Jepun... Menteri dah resign..."  Kononnya itulah tanda 'responsibility' seorang pemimpin. Dan kalau tak lepaskan jawatan pun, ia akan di pecat, kata mereka.


Nampak tak permainan mereka...

Zaman Tun M dulu, Cina akan senyap hanya dengan sindiran Tun berbunyi "Jangan bermain dengan api"... Tapi, sekarang? Siapa???


Masa nak merdeka kita lihat, berlaku tolak ansur secara hormat yang di termakan sebagai kontrak sosial antara Melayu, Cina dan India diantaranya tidak akan ada sesiapa menyentuh hak keistimewaan orang Melayu, agama Islam sebagai Agama Persekutuan serta hak Raja termasuklah hak kerayatan untuk orang-orang Cina dan India.

Kesemuanya termaktub dalam Perlembagaan Negara... Tapi kini sebahagian orang cina mula mempertikaikan hak org Melayu... Sedangkan orang Melayu masih lagi bertolak ansur menghormati kontrak sosial tanpa mempertikaikan hak mereka...

Soalnya sampai bila orang Melayu akan terus bertolak ansur? Sampai bila mereka akan pertikaikan hak Melayu... Sampai bila Melayu sanggup berdiam diri tidak mempertikaikan hak orang-orang Cina?

Umum telah nampak, sebahagian puak Ah Beng mula tuntut pada kerajaan bukak kuota kaum dalam civil service dan GLC. Tapi kerajaan tak pernah tuntut pada mereka dedahkan berapa ramai Melayu yang diambil oleh Cina untuk pegang jawatan tinggi dalam beberapa institusi serta syarikat mereka

Fikir-fikirkanlah...


Sebab tu la bila kita ada pemimpin yang tegas seperti YAB. TPM yang berkebolehan mempertahankan hak Melayu serta tanpa segan silu dan secara terbuka berani mengaku bahawa beliau "Melayu dahulu" ( I am Malay first!! ) 

Sikap beliau yang dilihat amat 'perihatin' terhadap gejala puak Ah Beng yang sengaja 'menghina' Melayu dan Islam, kebelakangan ini.
Jadi, memang tak mustahil ada yang sanggup menjadi dalang mencari jalan menghancurkan kredibilitinya dengan cara menimbulkan isu-isu terhadap beliau seperti ini. Ada juga dikalangan orang-orang kita sendiri, terutama puak pembangkang.
 
Nanti, bila hilang pemimpin Melayu yang berani seperti beliau... Maka hak Melayu lepas ni boleh di 'steamroll' kan saja oleh puak-puak yang seangkatan dengan mereka.

Selepas itu, siapa lagi yang berani beri amaran dengan ayat "Jangan bermain dengan api" seperti Tan Sri Muhyiddin selain Tun M lagi???


#MP - Jangan diracuni minda anak-anak yang baru ingin mengenal ilmu dan dunia...

Reaksi:

1 ulasan :

  1. Saya amat gembira dan dgn cara TS Muhyiidin menghadapi krisis dan isu kritikal seperti UPSR ini.
    Ketegasan begini yang kita mahu. Perasuah penyeleweng dan penjenayah hanya akan gerun jika pemimpin TEGAS.

    Kepimpinan tegas adalah kunci kejayaan sesebuah negara.
    Tun amat tegas dan tak banyak ckp. Tindakan jalan dlu. mulut tak banyak melaung2 seperti Najib.

    Najib ni mulut bising.. kerja tak sehebat mana. Punasehat je yg untung. So jgn halang TS Muhyiddin utk buat 'TRANSFORMASI' kelembikan dlm Kerajaan.

    Syabas TS Muhyiddin. Ini yg rakyat mahu. Salah atau tidak yang paling utama Pengarah LPM dia diberi tgjwb.. apa2 hal kepala mau disiasat dulu.

    BalasPadam

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.