GoKL : Bekal 20 Lagi Bas Percuma Untuk Warga KL - @spadchannel

Bas Bandar GoKL.. Satu-satunya perkhidmatan bas percuma di bandar Kuala Lumpur...

PEMBANGKANG SANGGUP RACUNI FIKIRAN GENERASI FELDA.

"Sebenarnya cerita yang PAS tidak tahu ialah pembinaan PGBF ini Felda buat...

Tragedi Helikopter Dauphin Terhempas Membawa Kehilangan 2 Nama Besar

"Bagi saya pemergian Tan Sri JJ adalah satu kehilangan besar dalam dunia politik dan korporat" - Datuk Wee

PRKRompin: Tolak Pandangan Negatif Yang Dilempar Pembangkang - DS Hishammudin

"Apa yang penting adalah penerimaan rakyat terhadap calon yang diletakkan...

"Sistem 'REL' Atasi Masaalah Lalu-lintas Di Lembah Klang" - Sultan Selangor

Lawatan baginda bermula dengan menaiki tren LRT Rapid KL di Stesen Kelana Jaya dan turun di Stesen KL Sentral diiringi oleh...

RM2.6 wang 1MDB?

29 April 2013

#PRU13 : Calon Bebas Pengerang terus bermuka-muka. KLIK saksi video!


Tidak cukup dengan berucap mengaku setia kepada BN sepertimana artikal yang MP siarkan sebelum ini (KLIK), calon Bebas bagi kerusi Parlimen P157 Pengerang, Mohd. Azaman Johari kali ini menggantung poster kempennya yang tertera 'Kami Bukan Pembangkang, Kami Rakan BN' pula.


Tindakkannya itu, bukan sahaja boleh mengelirukan orang ramai, malah disifatkan sebagai menipu masyarakat khususnya pengundi di kawasan Pengerang.

Berdasarkan maklumat yang diterima, bekas Naib Ketua UMNO cawangan Felda Adela itu turut dikatakan menunjukkan kad keahlian UMNO kepada pengundi ketika berkempen. Sedangkan beliau bukan lagi ahli UMNO dan surat pemecatannya juga telah dikeluarkan oleh Lembaga Disiplin parti.


Dalam hal ini MP berharap agar pihak bertanggungjawab dapat mengambil tindakan tegas kerana perkara ini adalah serius dan boleh memberikan kesan negatif ( pecah undi ) jika tidak ditangani segera.

Rasanya tak perlulah lagi mengaitkan diri tu dengan UMNO dan BN, kerana tindakkan berpindah (bertanding) di kerusi Bebas itu adalah satu tindakkan melanggar perlembagaan secara tidak langsung mengkhianati parti.

Kalau tak percaya, saksikan video di bawah:


Pssstttt..... Nah kalau nak tau, seramai 31 ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) dari empat cawangan iaitu Sungai Rengit, Teluk Ramunia, Sungai Kapal dan Pengerang mengisytiharkan keluar parti dan menyertai UMNO dengan sebab pakatan pembangkang gagal memainkan peranan membantu golongan tersebut termasuk di Pengerang. 


#PRU13 : INGAT INI SEBELUM MENGUNDI!!!


 Jangan lah kita alpa, DAP itu siapa!
Usah lah kita lupa, kata-kata mereka!
Sesaat kita leka...
Hilang kuasa, punahlah bangsa!  

Info & Fakta:
Parti-Parti Bersekongkol Dibawah Pakatan Pembangkang 
1.DAP 
2. PKR 
3. PAS




28 April 2013

#TolakPR : Hancur luluh hati Anwar, mengenangkan ahli-ahlinya... KLIK baca ni

Bila 1,200 ahli PKR isytihar keluar parti, sokong BN
Seramai 1,200 masyarakat India dari sekitar sini mengisytihar keluar dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan menyatakan sokongan mereka kepada Barisan Nasional (BN) menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) ini.

Bekas Ketua Kaum India PKR Permatang Pauh, N. Ponnsamy yang mewakili kumpulan berkenaan berkata, keputusan itu dibuat selepas mereka kecewa dengan sikap pemimpin parti itu terutamanya Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa tidak menjaga kepentingan masyarakat India di negeri ini dan di Permatang Pauh khasnya.

Malah katanya, akan ada lagi kumpulan masyarakat India dari seluruh negeri ini akan bertindak keluar parti berkenaan atas sebab yang sama.

Pada majlis yang diadakan di Kelab Safira di sini petang tadi, borang pengisytiharan keluar PKR turut diserahkan kepada calon BN bagi Parlimen Permatang Pauh, Dr. Mazlan Ismail sebagai simbolik bagi menyatakan sokongan mereka kepada BN. 

Pssstttt... Anwar bakal terkubur di Permatang Pauh. Wahai pencinta Anwar yang dok nunnn luar dari Permatang Pauh tu, apa cerrr? Yang dekat semua dah lari... Yang jauh tak boleh nak pikir ke? 


27 April 2013

#PRU13 : Calon DUN PAS Penawar dakwa, DAP setuju bentuk negara Islam? #TolakPR


Semasa sesi ceramah kempen PRU13 di Felda Sungai Mas yang diadakan malam tadi, Calon PAS DUN N38 Penawar, Anis Afida telah mengeluarkan satu kenyataan yang boleh dikatakan bercanggah dan secara tidak langsung memperbodoh-bodohkan penduduk sekitar yang hadir disitu..

Anis Afida dengan lantang mendakwa, kerjasama parti PAS dalam Pakatan Rakyat bersama DAP dan PKR tidak merugikan orang Melayu dan Islam.

"Tidak ada masaalah bagi PAS untuk terus berkerjasama dengan PKR dan DAP dibawah Pakatan Rakyat kerana dasar mempertahankan Melayu Islam telah dipersetujui. Ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat menerima perjanjian itu.", katanya .

Tambah beliau, sekiranya PR diberi mandat memerintah negara. DAP yang bukan Islam menerima dan bersetuju mengekalkan Islam sebagai agama Persekutuan, hak-hak agama lain diberi kebebasan dengan adil. Hak istimewa orang Melayu Bumiputera dan hak kaum lain juga diberi dengan adil. Bahasa Melayu kekal sebagai Bahasa Kebangsaan, bahasa ibunda diberi (kepada semua kaum). Raja mengikut Perlembagaan.

Persoalannya, apakah benar kesemua kenyataan seperti yang didakwa oleh Anis Afida ini?

Di sini, MP sertakan kenyataan akhbar terkini bersama Pengerusi DAP tentang perkara berkaitan:

Karpal Desak Anwar Nyata Pendirian Tentang Hudud, Negara Islam

GEORGE TOWN, 26 April (Bernama) -- Pengerusi DAP Karpal Singh mendesak Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan pendiriannya berhubung isu hukum hudud dan konsep negara Islam yang ingin dilaksanakan PAS, sekutunya dalam pakatan pembangkang.

Sebagai calon "perdana menteri" pakatan pembangkang, Anwar perlu menyatakan pendiriannya mengenai isu kontroversi dan kritikal itu, katanya.

Katanya hasrat pemimpin PAS untuk melaksanakan hudud dan konsep negara Islam telah menjejaskan persefahaman antara parti dalam pakatan pembangkang dan mengakui dua isu itu akan memberi kelebihan kepada Barisan Nasional (BN).

"Beliau (Anwar) perlu nyatakan pendiriannya. Saya fikir rakyat mahu mendengarnya. (Penasihat DAP) Lim Kit Siang dan (Setiausaha Agung DAP) (Lim) Guan Eng telah menyatakan pendirian parti, mereka tidak sokong hudud, mereka tidak sokong negara Islam," katanya pada sidang akhbar di sini Jumaat.

Karpal berkata beliau menyatakan pendirian DAP berhubung isu itu bukan sahaja sebagai pendirian peribadinya tetapi juga bagi pihak parti.

Baru-baru ini, Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din berkata parti itu tetap akan melaksanakan hukum hudud jika pakatan pembangkang diberi mandat memerintah negara kelak.

Bagaimanapun kenyataan itu disanggah oleh Karpal yang berkata DAP tetap menentang pembentukan negara Islam yang mengamalkan undang-undang hudud.-- BERNAMA

Jika merujuk kepada kenyataan akhbar di atas, tidak ada pula kenyataan DAP menyokong PAS seperti yang dibangkitkan oleh Anis Afida, Calon PAS DUN N38 Penawar, malam tadi...
Patutkah kita percaya? Emmm... pikir-pikirkan lah yek, pilih pemimpin tu!!!


26 April 2013

#TolakPR : Klik & saksikan siri video terhangat pakatan pembangkang! #PRU13

Kali ini blog MP kongsikan siri-siri video yang memaparkan kelemahan, kesilapan & penipuan Pakatan Rakyat selama ini. 

Dari isu rasuah, penyalahgunaan kuasa, kelemahan pentadbiran sehinggalah ke isu murtad, satu persatu MP dedahkan, sebagai sebab kenapa rakyat Malaysia harus menolak Pakatan Rakyat.

Segalanya akan terjawab pada siri-siri video dibawah tajuk 

'Pakatan Rakyat Curang'



#PRU13 : Calon PM sekiranya parti pembangkang menang. KLIK baca ni! #TolakPR



Sinar Harian hari ini, 25 April 2013, menyiarkan satu wawancara dengan Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang bakal bertanding di Gelang Patah Johor dalam PRU-13.  Secara dasarnya, Kit Siang agak ‘realistik’ dalam memperkatakan soal peluangnya di Gelang Patah, soal menunaikan janji dan juga PR menjadi kerajaan yang lebih baik dari BN.  

Bagaimanapun, kenyataan Kit Siang bahawa PR mempunyai kesedaran politik untuk membanteras korupsi yang mana tidak ada pada BN, menyebabkan kita merasa geli hati.

Mungkin Kit Siang lupa bahawa Mendiang Teoh Beng Hock berada di pejabat SPRM bukan kerana membuat lawatan sambil belajar tetapi kerana menjadi saksi kes korupsi yang melibatkan pemimpin DAP.   Kit Siang juga mungkin terlupa sekejap bahawa bapa dan sanak saudara serta kaum kerabat termasuk gundik-gundik dan anak-anak ikan Ketua Umum PR, iaitu Anwar Ibrahim, kaya raya dalam sekelip mata sejurus Anwar menjadi Menteri.   Kit Siang juga mungkin kurang faham bagaimana berekar-ekar tanah di Kelantan boleh menjadi milik pemimpin DAP dari Perak.   Mungkin ini semua bukan korupsi bagi Kit Siang, tetapi hak asasi pemimpin-pemimpin PR yang tidak boleh dipersoalkan sesiapa.

Namun, apa yang paling menarik dalam wawancara tersebut, bukanlah soal kenyataan Kit Siang mengenai korupsi, tetapi soal yang jauh lebih asas iaitu tentang ‘Siapakah bakal Perdana Menteri PR?’

Reaksi Kit Siang kepada soalan ini mengingatkan kita kepada reaksi Anwar apabila ditanya tentang orientasi seksnya.  Sama seperti Anwar dalam menangani soalan mudah itu, Kit Siang juga sukar sekali menjawab siapakah bakal PM bagi PR.

Dengan susah payah dan panjang lebar, Kit Siang menjawab seperti berikut:

“Perkara ini sudah mendapat persetujuan dan persefahaman antara pucuk pimpinan DAP, PKR dan PAS malah ia tidak perlu diberitahu umum.  Masalah utama kita harus fikir adalah mampukah kita menang dengan majoriti selesa pada PRU-13 ini.  Mungkin 45 kerusi PKR, 40 kerusi PAS dan 40 kerusi DAP.  Ia sangat seimbang dan kemudiannya kita lihat siapa jadi Perdana Menteri”.

Kenyataan Kit Siang seolah-olah berbunyi, ‘soal siapa Perdana Menteri itu urusan kami, bukan rakyat’.

Sedangkan, rakyat perlu tahu siapa bakal Perdana Menteri sebelum mengundi sebagai kepastian bahawa nasib mereka dan negara ini berada dalam tangan orang yang layak.  

Malah, penyokong DAP sendiri tentu gusar jika Hadi Awang menjadi Perdana Menteri dan memaksa hukum hudud digunapakai dalam negara.  Penyokong PAS pula sudah mula menolak Anwar sebagai Perdana Menteri atas sebab akhlak yang terlalu buruk serta pegangan pluralismenya.   Sementara itu, rakyat Malaysia secara umumnya juga tidak mungkin menerima Kit Siang sebagai Perdana Menteri kerana sifat rasis tegar yang berakar umbi di dalam salur darah keturunannya.

Kalau pun Perdana Menteri PR bukan terdiri dari mana-mana personaliti yang disebut di atas, rakyat masih perlu tahu siapakah dan dari parti manakah beliau.  Ini kerana ketiga-tiga parti iaitu DAP, PAS dan PKR mempromosi cara pemerintahan yang amat bertentangan.

Rakyat juga perlukan kepastian bahawa sekiranya mereka memberi kemenangan kepada PR, maka tidak akan ada perbalahan tentang cara pemerintahan mahupun perebutan jawatan Perdana Menteri yang berpanjangan.

Tidak cukup dengan hanya berjanji bahawa PR akan dapat menyelesaikan perbalahan dan perebutan jawatan itu dalam masa yang singkat selepas memenangi PRU kerana ia merupakan satu persoalan subjektif.   Malah ‘masa yang singkat’ itu sendiri merupakan satu persoalan lain pula.

Rakyat perlukan kepastian yang kehidupan mereka tidak akan terjejas sementara perbalahan dan perebutan jawatan itu berlangsung.

Jika Kit Siang gagal melihat soal ‘siapa Perdana Menteri’ sebagai sesuatu yang penting, maka Kit Siang sebenarnya tidak layak menjadi seorang ahli politik pun.   Lebih-lebih lagi apabila Kit Siang juga boleh jadi antara ‘calon Perdana Menteri’ itu.   Justeru, bagaimanakah PR boleh meyakinkan rakyat bahawa bakal PM nanti bukanlah seorang yang tidak faham akan kepentingan ‘institusi Perdana Menteri’ itu sendiri?

25 April 2013

PANASSSSSSS!!! Saksi video Calon Bebas P157 Pengerang kempen mengaku ahli UMNO yang sah? #PRU13


Sebelum ini Johor dikejutkan dengan kenyataan dari Pengerusi Barisan Nasional (BN) Johor, Datuk Abdul Ghani Othman dimana empat ahli UMNO negeri ini yang bertindak menjadi calon Bebas dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) ini dan mereka dikatakan akan berdepan tindakan disiplin serta-merta. KLIK

Antaranya Timbalan Ketua UMNO cawangan Felda Adela, Azaman Johari yang menentang penyandang P157 Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said.

Benar ke mereka tu sudah di pecat?

Itu yang telah menjadi persoalan dan memeningkan kepala bagi pengundi sekitar Pengerang setelah mereka mendengar sendiri kenyataan daripada calon Bebas dalam beberapa siri ceramah yang telah dianjurkan.

Yang buat lagi terkejut, bila calon Bebas tersebut membuat kenyataan bahawa beliau masih ahli UMNO dan masih lagi orang BN, tidak di pecat lagi setakat ini.

Klik dan saksikan sendiri video dibawah, ucapan dari  Azaman Johari - Calon Bebas P157 Pengerang. 



Profail Calon Bebas P157 Pengerang.
Azaman bin Johari menjadi guru sejak 1991. Kini mengajar di SMK Adela. Sedang dlm cuti tanpa gaji selama satu (1) tahun (tarikh tamat tak di perolehi) sebab menumpukan sepenuh perhatian kepada perniagaannya. Aktif dlm politik sejak UMNO Kota Tinggi. Pernah menjadi AJK Pemuda Bahagian. Kini Timbalan Ketua UMNO Cawangan FELDA Adela. Seorang usahawan di Gugusan FELDA Adela dan Bandar Penawar. Mengusahakan perniagaan mini market, restoran & stationery.
- Sumber

------------------------------------
Kata MP:
Menipu ke apa ni? Pekara ni kalau di biarkan, kompom BN akan hadapi masaalah kurang mendapat undi... Pengundi kompius der. Kepada pihak-pihak  yang bertanggungjawab tu, pantau dan pikir-pikirkan lah ye!

Psssttt... satu lagi MP nak tanya. Kakitangan awam yang masih belum letakkan jawatan secara rasmi, boleh jadi calon untuk bertanding ke?

24 April 2013

#PRU13 : Pecahkan cermin van parti, rancang nk tuduh BN ke..? #TolakPR


Perbuatan khianat di dalam suasana berkempen semakin menjadi-jadi menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13.

Satu lagi kejadian berlaku semalam, dimana 2 lelaki berbangsa cina dengan menaiki sebuah motor telah memecahkan sebuah van kempen calon DAP P145 Bakri di hadapan bilik gerakan Sentral DAP Bakri, Muar.

Dengan hasil aduan melalui telefon ke IPD Muar serta laporan di Balai Polis Muar oleh saksi kejadian dari sekumpulan unit poster Barisan Nasional (BN) yang kebetulan ketika itu sedang menjalankan kerja-kerja memasang poster berhampiran tempat kejadian, pihak Polis telah berjaya menangkap kedua-dua lelaki yang disyaki.

Menurut ejen calon DAP N12 DUN Bentayan, Lim Sey Wee di sidang akhbar berkaitan, perbuatan tidak bertanggungjawab itu dipercayai dilakukan oleh penyokong DAP sendiri dan beliau percaya ia bukan dilakukan individu yang datang dari parti lawan.

Kenyataan lain oleh ER Teck Keng ejen calon DAP P145 Bakri, beliau tidak dapat mengesyaki sesiapa yang melakukan khianat berkenaan.


PENDAPAT MP:
Haaa... Mcm tu ke ceritanya? Apa hal plak penyokong sendiri yg khianat plak tu? Knapa tak salahkan BN? Bukan baru hari ni tau yang mulut pembangkang ni serupa mulut longkang.. Pastu sendiri buat, UMNO di salahkan. Sendiri simbah cat, BN yang kena fitnah. MP muak dah dgn perangai 'baling batu sembunyi tangan' puak-puak pembangkang ni...

Dalam hal ni, senang ceritanya... DAPig kantoiii!!! Sendiri buat, sendiri report. Ada lah planning nya tu. Kejadian disaksikan plak orang-orang BN, dah kena tangkap. Nasib tak baik lah kan.. Padan dengan muka tu... Taktik jahat semua ni!

TERKINI: Lagi usaha agen SIngapura dalam #PRU13


Dilaporkan pada 11 April 2013, dari jam 4:00 petang sehingga 10:00 malam, DAP akan melancarkan kempen balik mengundi di Singapura. Lokasinya adalah Bugis Junction, Bugis Street dan Bugis MRT. Butiran lanjut boleh anda dapati di www.facebook.com/DapGelangPatah?ref=ts.

Bukan setakat itu, pengangkutan percuma juga di sediakan kepada sesiapa yang mahu balik ke kawasan mengundi seperti yang dinyatakan dibawah...


Adakah perkara ini ada kaitannya dengan usaha pembangkang dan agen politik Singapura dalam meraih kemenangan PRU13 sepertimana yang di gembar-gemburkan sebelum ini?

KLIK - http://sel13.com/kempen-dap-di-singapura-dah-makin-menjadi-jadi-perangai-khianat-dap/

23 April 2013

#PRU13 : Dayangku Intan, calon PKR Pengerang tak boleh diharap? #TolakPR klik baca ni!

Haaa... apa dah jadi dengan calon PKR bergelar artis yang dibawa bertanding untuk merebut kerusi P157 Parlimen Pengerang ni? Lihat poster dibawah...
,

Masuk ke Pengerang, datang membawa 'HARAPAN RAKYAT' atau nak 'MENGHARAPKAN RAKYAT'..?

Kalau ya pun berhajat sangat untuk bermain politik, kenapa perlu duit rakyat digunakan? Kepada pengundi di Pengerang, buatlah pilihan yang tepat. 

Seperti inikah calon pemimpin yang di cari-cari? Nampak gaya bukan nak menyenangkan... Menyusahkan ada lah. 
Kalau menyanyi di pentas, boleh la jual tiket.
Memang tak boleh di harap!

'UNDI PAS + UNDI PKR = UNDI DAP'


#PRU13 HOT!!! : Pembangkang dah tak boleh pakai!!! #tTolakPR



Tidak boleh beri kepercayaan untuk urus tadbir negara

Pekan: Pakatan parti pembangkang sudah ranap sejak hari penamaan kelmarin kerana berbalah dalam menentukan calon masing-masing, kata Datuk Seri Najib Razak.

Sehubungan itu, Perdana Menteri berkata, rakyat perlu menolak pembangkang kerana jika diberi peluang memerintah, mereka akan meranapkan masa depan negara.

“Nama sahaja pakatan rakyat, tetapi tidak boleh berpakat. Pakatan rakyat di mana pakatannya sudah ranap. Ini belum lagi nak mengendalikan sebuah kerajaan.


Tidak sepakat


“Dalam pembangkang, waktu pilihan raya hakikatnya mereka tidak boleh berpakat... kalau tidak ada sesuatu gabungan yang bersatu dan suara yang satu, matlamat yang satu dan falsafah yang satu, maknanya ranap negara kita kalau kita beri kepercayaan kepada mereka.

“Sebaliknya, (rakyat) teruslah beri kepercayaan kepada BN... lebih-lebih lagi puak sana (pembangkang) sudah tak boleh pakai lagi sebab bila malam hari penamaan calon dah berbalah sama dia kerana ada kawasan PAS letak calon dan PKR pun letak calon,” katanya ketika merasmikan Projek Sentuhan Kasih FELDA Chini Timur 2 dan Kompleks Perumahan Kakitangan FELDA, di sini, semalam.

Najib juga berkata, rakyat tidak boleh memberi kepercayaan kepada pakatan seumpama itu untuk mengurus tadbir negara yang sedang mengalami perubahan besar menerusi dasar transformasi oleh BN.
Katanya, rakyat hendaklah terus memberi kepercayaan kepada BN yang turut melaksanakan perubahan membawa masa depan negara dan taraf hidup rakyat yang lebih cemerlang pada masa akan datang.

Perdana Menteri berkata, rakyat perlu sedar bahawa pakatan pembangkang sehingga kini tidak melakukan sesuatu untuk meyakinkan rakyat.

“Adakah mereka ini boleh dipercayai untuk membawa negara kita kepada keadaan lebih baik. Percayalah jika mereka kata nak ubah kepada perubahan... BN pun nak ubah kepada perubahan tapi yang bezanya kita berubah daripada dalam,” katanya.

20 April 2013

#PRU13 : DAP bikin wayang untuk raih simpati pengundi... #TolakPR


Parti Tindakan Demokratik (DAP) berada dalam keadaan serba salah berikutan keputusan Pendaftar Pertubuhan mengeluarkan Notis Menurut Seksyen 16(1), Akta Pertubuhan 1966 (Akta 335).

Semalam pendaftar pertubuhan memutuskan di bawah Seksyen 3A Akta Pertubuhan 1996, untuk tidak memberi pengiktirafan kepada pemegang-pemegang jawatan Parti Tindakan Demokratik yang dibentuk oleh Jawatan Kuasa Tertinggi Pusat pada 15 Disember 2012.

Konflik DAP ini bermula apabila sekumpulan ahli DAP membuat laporan kepada Pendaftar Pertubuhan mengenai kemungkinan wujudnya kesalahan dan penipuan dalam pemilihan CEC DAP yang lalu.

Berdasarkan aduan oleh ahli DAP, Pendaftar pertubuhan mendapati ada asas bahawa Jawatankuasa Tertinggi Pusat DAP telah menyalahi Perlembagaan DAP dalam Fasal X Perkara 1.

Aduan kedua yang dibuat oleh ahli DAP ialah berkenaan jangka masa notis panggilan mesyuarat yang dikeluarkan tidak mencukupi. Beberapa Setiuasaha Cawangan membuat aduan bahawa mereka tidak menerima notis panggilan mesyuarat dalam tempoh 10 minggu sebelum mesyuarat seperti dalam perlembagaan. Aduan tersebut menyatakan, kegagalan menyerahkan notis mesyuarat mengikut tempoh yang ditetapkan menyebabkan sejumlah 753 ahli DAP dinafikan hak untuk hadir sebagai wakil ke Kongres Kebangsaan Parti Tindakan Demokratik. Ini juga menyebabkan mereka tidak boleh mengundi dalam pemilihan lalu.

Oleh kerana kedua-dua aduan ini mempunyai asas kesalahan yang serius dan kukuh, Pendaftar Pertubuhan (ROS) menangguh pengiktirafan ke atas jawatankuasa yang baru sehingga mendapat maklumat pembelaan bersama bukti-bukti bagi menolak aduan yang telah dikemukakan oleh ahli DAP sendiri. Selanjutnya KLIK...


KLIK UNTUK ISU BERKAITAN DIBAWAH:











19 April 2013

#PRU13 : PKR hantar 'Artis' untuk berentap di Parlimen Pengerang. KLIK saksi video! #TolakPR


Penyanyi era 80-an Dayangku Intan Tengku Abdul Hamid, disahkan menjadi calon di P157 Pengerang melawan calon BN, Datuk Seri Azalina Othman Said pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Pengesahan itu dibuat Ketua Cabang PKR Pengerang, Mat Daud sekaligus, penyanyi dengan nama sebenarnya Dayangku Intan Tengku Abdul Hamid bakal bertemu dengan calon dari Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Azalina Othman Said.

Menurutnya, Dayangku Intan yang sudah mula menetap di Pengerang menerima surat watikah pencalonan daripada pucuk kepimpinan bagi kerusi Parlimen Pengerang di Kuala Lumpur semalam.

Beliau berkata, pihaknya juga sudah melakukan kempen bersama-sama Dayangku Intan bagi memperkenalkan calon Parlimen itu kepada penduduk di sekitar Sungai Rengit.

“Dalam tempoh seminggu ini kita sudah giat bergerak mengedarkan risalah, dalam masa sama kita berkempen sekali untuk memperkenalkan Dayangku Intan kepada penduduk sekitar sini.

“Setakat ini penduduk sama ada Melayu ataupun Cina menerima baik kehadiran beliau, malah kita juga menerima respons yang positif daripada masyarakat setempat.

“Malah bagi memperkenalkan lagi beliau kepada penduduk, kita juga telah menggunakan poster gambar beliau yang ditampal pada kenderaan bagi berkempen,” katanya kepada media.

Difahamkan Dayangku Intan juga telah mula menetap di sebuah chalet di Pengerang sejak 14 April lalu.

KATA MP:
Kamu pilih calon PKR samalah kamu sokong Anwar yang dok berdepan dengan macam-macam kes keruntuhan moral tu... Saksi video pengakuan dibawah ini :


Episod selanjutnya KLIK SINI


18 April 2013

#PRU13 : Analisis keputusan PRU13 dari Bukit Aman..? KLIK tengok ni!


Apa yang kita jangkakan iaitu Pakatan Rakyat tidak mungkin dapat bekerjasama dengan baik dan pasti akan bersengketa sesama sendiri, kini terbukti apabila mereka tidak mampu menangani masalah pembahagian kerusi untuk Pilihanraya yang paling penting bagi mereka.

Mungkin kerana bahang kekalahan sudah semakin terasa, maka PR kini giat mencari-cari jalan untuk mengembalikan sokongan dan semangat jenteranya. Salah satu caranya ialah dengan memberi gambaran seolah-olah PR akan menang pilihanraya ini dengan ‘gemilang’ sekali.

Namun, menyedari bahawa rakyat sukar untuk mempercayai kata-kata yang keluar dari mulut mereka, maka terpaksalah mereka menggunakan nama pihak yang lebih berkredibiliti, contohnya, pihak polis yang sering dicemuh dan ditohmah mereka.

Sehubungan dengan itulah maka, Lim Kit Siang menyiarkan di dalam blognya, satu analisis yang kononnya didapati dari Bukit Aman. Konon mengikut analisis tersebut, PR dijangka akan memenangi 145 kerusi dan BN hanya 77.

Berikut adalah analisis yang disiarkan di blog Kit Siang:

State
PR
BN
Perlis
1
2
Kedah
13
2
Kelantan
13
1
Terengganu
4
4
Penang
12
1
Perak
18
6
Pahang
5
9
Selangor
20
2
Wilayah Per.
10
1
Putrajaya
0
1
Negeri Sembilan
6
2
Melaka
2
4
Johor
12
14
Labuan
1
0
Sabah
12
13
Sarawak
16
15
Total
145
77

Hakikatnya, maklumat dari Bukit Aman adalah sulit dan Kit Siang yang menjadikan pihak polis sebagai ‘musuh ketat’ tidak mungkin diberi ‘keistimewaan’ untuk menerima maklumat tersebut. Lagipun, dari sumber-sumber dalaman yang didapati, angka itu adalah sebenarnya hampir ‘terbalik’ sepenuhnya.

Kita tahu bahawa Lim Kit Siang sebenarnya hanya ingin memancing jawapan pihak Bukit Aman atau kerajaan, kerana beliau sudah benar-benar cuak setelah mencongak-congak kebarangkalian kemenangan atau kekalahan PR. Namun, tidak semudah itu untuk Kit Siang menyerkap jarang kerana pihak Bukit Aman ataupun kerajaan bukanlah bodoh seperti DAP yang tidak tahu mengira atau menaip.

Kit Siang boleh berangan dan terus memberi keyakinan palsu kepada penyokong-penyokong PR dengan menyebarkan angan-angannya dalam bentuk jadual seperti di atas. Sedangkan, tindakan beliau itu sebenarnya membantu BN dengan cara menguatkan lagi semangat dan meningkatkan lagi usaha jentera parti untuk bekerja dan menang pilihanraya.

Secara tidak langsung, tindakan Kit Siang menyebarkan analisis palsu ini dilihat sebagai satu kenyataan bahawa beliau sendiri hampir pasti yang hayat politiknya akan berkubur di Gelang Patah. Namun, sebagai ahli politik, sudah tentulah beliau menafikannya dan cuba meyakinkan penyokongnya yang beliau masih pasti menang.

Oleh itu, sebelum Kit Siang terkubur, wajarlah kita berterima kasih terlebih dahulu kepadanya kerana memberi pengajaran awal kepada kita melalui peristiwa 13 Mei, iaitu tentang kewujudan manusia rasis sepertinya yang sangat-sangat merbahaya untuk negara. Walaupun kita berterima kasih, kita tidak akan sekali-kali memohon maaf kepada ahli politik yang hampir terkubur ini kerana apa yang dilakukannya kepada negara kita, iaitu memecahbelahkan perpaduan kaum telah menjadikan negara ini rapuh sekali.

Biarpun Kit Siang terkubur dalam ertikata sebenar pada suatu hari nanti, namanya akan pasti terpahat dalam sejarah sebagai ‘Bapa Perkauman’ Malaysia selama-lamanya.


#PRU13 : Anwar goyang... Jangan lari pulak!


Penyandang kerusi Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Hashim menyifatkan Barisan Nasional (BN) membuat keputusan terbaik apabila meletakkan Dr. Mazlan Ismail sebagai lawan kepada Ketua Pembangkang,

Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Pilihan Raya Umum Ke-13 ini. Zahrain berkata, Mazlan yang juga bekas Ketua Pemuda Pas negeri itu dianggap buku bertemu ruas apabila berhadapan dengan Anwar kerana beliau mengetahui 'selok-belok' sikap Anwar.

"Mazlan dahulu merupakan antara orang kuat Pas yang menyokong Anwar dan saya yakin dengan kesedaran yang ditonjolkan Mazlan, beliau mampu untuk menarik sokongan dalam kalangan penyokong Pas di Permatang Pauh.

"Jadi saya harap andai benar Anwar kononnya pemimpin hebat seperti yang dicanang sebelum ini, jangan lari bertanding di Parlimen lain," katanya selepas majlis memperkenalkan calon BN bagi Parlimen Bayan Baru dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Maung di Sungai Ara di sini malam tadi. - UTUSAN

#PRU13 : Anwar kembali kepada pendokongnya?!! KLIK baca ni! #TolakPR

Nampaknya Anwar akan menggunakan segala macam cara yang boleh difikirkannya untuk memastikan dirinya dapat dinobatkan sebagai PM Malaysia selepas PRU ini. 

Setelah rancangannya untuk mewujudkan kucar-kacir dalam negara bermula di Sabah gagal, Anwar kini kembali kepada pendokongnya selama ini, iaitu pelobi Yahudi di US. 

Inilah yang dikatakan sebagai matlamat menghalalkan cara, walaupun menggunakan penyembelih umat Islam Palestin untuk menumbangkan sebuah Kerajaan Islam, namun ianya tidak menjadi satu kesalahan buat Anwar. Asalkan kuasa mutlak dapat dikecapinya selepas PRU ini.

Namun, seperti yang pernah kami katakan sebelum ini, Allah SWT itu Maha Berkuasa. 

Walau sehebat mana sekalipun perancangan musuh-musuh Islam, namun ianya tetap tidak akan dapat mengatasi Qada' dan Qadar yang telah Allah SWT tetapkan. 

Anda semua boleh lihat sendiri, satu persatu perancangan jahat PKR dan Pakatan terdedah dengan sendiri tanpa perlu usaha keras UMNO. Ini semua bagi membuatkan kita semua berfikir dan memudahkan kita membuat pilihan PRU nanti. 

Pilihlah dengan nikmat akal yang telah Allah SWT berikan, dan janganlah menjadikan tangan-tangan kita sendiri sebagai penghancur masa depan anak-anak kita dan negara!

Kisah selanjutnya KLIK tajuk dibawah:


17 April 2013

#PRU13 : Bekas menteri persekutuan, disebut-sebut sebagai bakal Menteri Besar Johor.


JOHOR BARU: Penyandang kerusi Parlimen Pasir Gudang Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berazam untuk menggunakan pengalamannya selama tiga penggal di peringkat persekutuan sebelum ini untuk membantu menjayakan pembangunan negeri Johor.

Beliau yang bakal bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Permas berkata, segala pengalaman itu amat berguna untuk beliau menyambung transformasi yang telah dialami oleh negeri Johor terutama dari segi pembangunan dan ekonomi.

"Pembangunan di Johor kini berada di landasan yang terbaik dengan projek pembangunan Iskandar Malaysia yang perlu diteruskan untuk memakmurkan lagi negara ini.

"Dengan pengumuman ini (bertanding di DUN Permas), saya tidak lagi menjadi menteri persekutuan, namun saya harap dengan pengalaman yang ada selama tiga penggal di persekutuan sebelum ini dapat saya gunakan untuk membangunkan Johor," katanya.

Beliau yang juga Menteri Pengajian Tinggi berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada majlis pelancaran Manifesto Barisan Nasional Johor dan pengumuman calon BN di sini Selasa.

Pengumuman tersebut dilakukan oleh Setiausaha Kerja BN Johor Ramli Bohani.

Ketika diminta mengulas keputusan beliau bertanding di Permas yang sebelum ini merupakan kerusi milik MIC, Mohamed Khaled berkata, masih banyak misi yang ingin beliau jayakan di kawasan itu.

"Sebelum ini saya di Pasir Gudang dan biarlah kali ini, saya masih tetap berkhidmat di situ kerana Permas merupakan salah satu daripada dua kerusi DU Nyang berada di Parlimen itu.

"Ada banyak kerja lagi yang masih perlu dilakukan," katanya.

Mohamed Khaled, 55, disebut-sebut sebagai bakal Menteri Besar Johor menggantikan Datuk Abdul Ghani Othman yang meninggalkan DUN Serom dan bertanding di Parlimen Gelang Patah untuk menentang Penasihat DAP Lim Kit Siang.

Beliau pernah dilantik sebagai Timbalan Menteri Kerja Raya (1999-2004)Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi (2004-2008), dan dilantik menjadi Menteri Pengajian Tinggi pada 2008 sehingga kini. - BERNAMA

Selangor kena 'UBAH'... Johor DT terbaiiik! KLIK baca ni.


SHAH ALAM -_ Johor Darul Takzim bangkit dari ambang kekalahan untuk menyingkirkan Selangor menerusi penentuan sepakan penalti 4-2 pada suku akhir kedua Piala FA semalam, selepas kedua-dua pasukan terikat secara agregat 3-3.

Dua jaringan pemain import, Leonel Jorge Nunez membantu Johor DT merakam kemenangan 2-1 di Stadium Shah Alam, sekali gus mengheret permainan ke masa tambahan, sebelum ditentukan menerusi penalti.

Johor DT kini akan bertemu Pahang yang terlebih dulu mara ke separuh akhir selepas menyingkirkan Sime Darby 2-0 di Stadium Majlis Perbandaran Selayang.
 
Dalam saingan di Shah Alam, Mohd. Farid Ramli muncul wira Johor DT apabila menyempurnakan penalti keempat ketika dua sepakan Selangor melalui Mahalli Jasuli dan K. Gurusamy dapat diselamatkan oleh Mohd. Al Hafiz.

Sebelum itu, Nunez, Safee Sali dan Andre Francisco turut tidak mensia-siakan sepakan penalti, manakala Selangor hanya dapat memanfaatkan dua sepakan menerusi Asraruddin Putra Omar dan Mohd. Amri Yahyah.

Kemenangan di tempat lawan membolehkan Johor DT melunaskan dendam terhadap Red Giants, yang sebelum ini mengecewakan mereka dalam dua perlawanan berturut-turut, 1-4 pada saingan Liga Super, diikuti 1-2 pada suku akhir pertama Piala FA, dua minggu lalu.

Begitupun, tuan rumah terlebih dahulu mencipta jaringan menerusi Mahalli pada minit ke-29 namun permata import terbaru Johor DT, Nunez membalas dengan dua gol pada minit ke-66 dan 86 bagi mengikat perlawanan ke masa tambahan.

Mohd. Aidil Zafuan menafikan hajat Amri meletakkan Selangor di hadapan pada minit ke-13 apabila bola sungkitannya sempat ditanduk keluar oleh bek kebangsaan itu ketika Muhd. Al Hafiz sudah terkeluar daripada posisi.

Gerakan yang dilhamkan Amri bijak dibaca oleh Mahalli yang pantas menyusup masuk ke dalam kotak penalti Johor DT dan melepaskan rembatan dari sudut tepi yang menggegar tiang gol sebelum masuk ke dalam gawang. Gol itu membakar semangat 30,000 penyokong Red Giants melihat tuan rumah melebarkan kelebihan agregat 3-1.

Tersentak dengan jaringan tersebut, Johor DT memasukkan Nunez dan Safee pada permulaan babak kedua.

Namun, konsentrasi anak-anak buah Irfan Bakti sedikit menurun pada pertengahan separuh masa kedua tambahan dan kesempatan itu bijak diambil oleh Johor DT bagi mendapatkan dua gol. Nunez mempamer kredibiliti dengan jaringan cantik pada minit ke-66 melalui sepakan lencong menakjubkan.

Pemain Argentina itu menjadi pemusnah Selangor dengan gol penyamaan secara agregat sekali lagi melalui rembatan kencang di luar kotak penalti pada minit ke-86.

Pada tambahan masa 30 minit, Selangor mencemaskan kubu pelawat tetapi hampa kerana ketiadaan penyudah yang tajam.

Sementara itu, pemain import baharu Pahang dari Argentina, Matias Conti paling mencuri tumpuan pada perlawanan menentang Sime Darby apabila menjadi wira buat skuad Tok Gajah.
 
Conti menjaringkan kedua-dua gol kemenangan Pahang pada minit ke-75 dan 80 hanya dalam penampilan sulungnya bersama Pahang.

16 April 2013

#PRU13 : BN tampil barisan terkuat. KLIK saksi senarai calon seluruh Malaysia!


Berikut senarai calon-calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) seluruh Malaysia.

KELANTAN DARUL NAIM

P.19: Mansor bin Salleh
N.1 Pengkalan Kubor: Noor Zahidi Omar
N.2 Kelaboran: Wan Hanapi Wan Yaacob
N.3 Pasir Pekan: Nik Noriza Nik Salleh
N.4 Wakaf Bharu: Mohd Rosdi Abdul Aziz

P.20 Pengkalan Chepa: Dali Hussin
N.5 Kijang: Zaluzi Sulaiman
N.6 Chempaka: Wan Razman Wan Abd Razak
N.7 Panchor: Che Rosli Hassan

P.21 Kota Bharu: Mohd Fatmi Che Salleh
N.8 Tanjong Mas: Kanidy Omar
N.9 Kota Lama: Tan Ken Ten
N.10 Bunut Payong: Mohd Fakhurazi

P.22 Pasir Mas: Che Johan Che Pa
N.11 Tendong: Hanafi Mamat
N.12 Pengkalan Pasir: Tuan Anuwa Tuan Mat
N.13 Chetok: Aimi Jusoh

P.23 Rantau Panjang: Ghazali Ismail
N.14 Meranti: Mohd Afandi Yusoff
N.15 Gual Periok: Shaari Mat Hussain
N.16 Bukit Tuku: Mohd Zain Ismail

P.24 Kubang Kerian: Anuar Safian
N.17 Salor: Mohamad Nordin Awang
N.18 Pasir Tumboh: Mohd Shamsul Mohd Yusoff
N.19 Demit: Wan Mohd Nazi Wan Hamat

Parlimen Bachok: Awang Adek Husin
N.20 Tawang: Mohd Zain Yasim
N.21 Perupok: Mohammad Zaidi Sidek
N.22 Jelawat: Ilias Husain

P.26 Ketereh: Annuar Musa
N.23 Melor: Mohd Othman Omar
N.24 Kadok: Mohamad Basri Awang
N.25 Kok Lanas: Md Alwi Che Ahmad
P.27 Tanah Merah: Ikmal Hisham Abdul Aziz
N.26 Bukit Panau: Baharudin Yusof
N.27 Gual Ipoh: Mohd Bakri Mustapha
N.28 Kemahang: Dayang Saniah Awang Hamid

P.28 Pasir Puteh: Tuan Mustaffa Tuan Mat
N.29 Selising: Zulkifli Ali
N.30 Limbongan: Mohd Rujhan Salleh
N.31 Semerak: Zawawi Othman
N.32 Gaal: Redzuan Stapha

P.29 Machang: Ahmad Jazlan Yaakub
N.33 Pulai Chondong: Ab Halim Ismail
N.34 Temangan: Azemi Mat Zin
N.35 Kemuning: Eriandi Ismail

P.30 Jeli: Mustapa Mohamed
N.36 Bukit Bunga: Mohd Adhan Kechik
N.37 Air Lanas: Mustapa Mohamed
N.38 Kuala Balah: Abdul Aziz Derashid

P.31 Kuala Krai: Tuan Aziz Tuan Hamat
N.39 Mengkebang: Azizzuddin Hussein
N.40 Guchil: Nik Sapeia Nik Yusof
N.41 Manek Urai: Che Jalal Muda
N.42 Dabong: Ramzi Ab Rahman.


P.32 Gua Musang: Tengku Razaleigh Hamzah
N.43 Nenggiri: Mat Yusoff Ghani
N.44 Paloh: Nozula Mat Diah
N.45 Galas: Ab Aziz Yusoff


JOHOR DARUL TAKZIM

P140- Segamat: Datuk Subramaniam
N01- Buluh Kasap: Nurshida Ibrahim
N02 – Jementah: Ling Ong Tee

P141 – Sekijang: Anwar Abd manap
N03- Pemanis: Low Ching Hoon
N04- Kemelah: Datuk Ayub Rahmat

P142- Labis: Datuk Chua Tee Yong
N05- Tenang: Azhar Ibrahim
N04-Bekok: Tan Chong

P143- Pagoh: Tan Sri muhyidin yasin
N07- Bukit Serampang: Ismail Mohamad (muka baru)
N08- Jorak: Datuk Dr Mohd Sharudin Mohd Saleh

P144- Ledang: Hamid Samuri
N09- Gambir: M. Asojan
N10- Tangkak: Goh Tee Tee
N11- Sembrong: Abd Razak (muka baru)

P145- Bakri: Lee Ching Yong
N12- Bentayan: Foh Soh Lan
N13- Sg Abong: Datuk Aris mohd salleh
N14- Bkt Naning: Datuk Saiful Bahri

P146- Muar: Datuk Razali Ibrahim
N15- Maharani: Datuk Zulhairi Ahmad
N16- Sg Balang: Zaiton Ismail

P147- Parit Sulong: Datuk Noraini Ahmad
N17- Semerah: Mohd Ismail Roslan (muka baru)
N18- Seri Medan: Datuk zulkurnain kamisan

P148- Ayer Hitam: Datuk Wee Ka Siong
N19- Yong Peng: Lim Kee Moi
N20- Semarang: Datuk Samsul Bahari Jamali

P149- Seri Gading: Datuk Aziz Kaprawi
N21- Parit Yaani: Tiow Yew Chuan
N22- Parit Raja: Datin Azizah Zakaria

P150- Batu Pahat: Dr Mohd Puad Zarkashi
N23- Penggaram: Ting Bang Siong
N24- Senggarang: Abd Aziz Ismail
N25- Rengit: Ayub jabil

P151- Simpang Renggam: Liang Tik Ming
N26- Machap: Taib Abu Bakar
N27- Layang Layang: Abd Mutalib Abd Rahim

P152- Kluang: Datuk Hoo Kok Chung
N28- Mengkibol: Chai Kee Yaw
N29- Mahkota: Jais Sarday

P153- Sembrong: Datuk Seri Hishammundin Tun Hussein
N30- Paloh: Tioh Yap Kun
N31- Kahang: Vidyanathan

P154- Mersing: Datuk Abd Latif Ahmad
N32- Endau: Latif Bardi
N33- Tenggaroh: Ravi Kumar

P155- Tenggara: Datuk Halimah Sadique
N32- Parit: Datuk Badri Dasuki
N33- Pasir Raja: Dr Adham Baba

P156- Kota Tinggi: Datuk Nor Ihsanudin
N36- Sedeli: Rasman Isnin
N37- Johor Lama: Asiah Mohd Aris

P157- Pengerang: Datuk Seri Azalina Othman
N38- Penawar: Hamimah Mansor
N39- Tanjung Surat: Sesis


PERLIS INDERA KAYANGAN

Parlimen Pdg Besar : Datuk Zahidi Zainul Abidin
DUN Titi Tinggi : Khor Hock Kong
DUN Beseri : Datuk Mat Rawi Kassim
DUN Chuping : Pn Asmaiza Ahmad
DUN Mata Air : Khairi Hasan
DUN Santan : Sabry Ahmad .

Parlimen Kangar : Ir Shaharuddin Ismail
DUN Bintong : Hjh Rela Ahmad
DUN Sena : Abd Jamil Saad.
DUN Kayangan : Dr Por Choo Chor
DUN Kuala Perlis : Mat Hassan
DUN Kayang : Ahmad Bakri Ali

Parlimen Arau : YB Dato Seri Shahidan Kassim
DUN Pauh : Azlan Man
DUN Tambun Tulang : Dato' Ismail Kassim
DUN Guar Sanji : Japferi Othman
DUN Simpang Empat : Nurulhisham Yaakob
DUN Sanglang : Ustaz Fathul Bari Mat Jaya


NEGERI SEMBILAN DARUL KHUSUS

P126 Jelebu-Zainuddin Hj Ismail
P127 Jempol-Tan Sri Md Isa Md Samad
P128 Seremban-Dato Dr Yaw Chiang Yau
P129 Kuala Pilah-Dato Hasan b Malik
P130 Rasah-En.Teow Eng Kian
P131 Rembau-Khairy Jamaluddin
P132 Telok Kemang-Dato Moghan a/l
P133 Tampin-Dato Sri Shaziman b Abu Mansor

36 DUN
N01 Chennah-En Siow Fu Weng
N02 Pertang-Dato Jalaluddin Alias
N03 Sungai Lui-En Mohd Radzi Md Ali
N04 Klawang-Dato Yunus bin Rahmat
N05 Serting-Dato Shamsul Kahar
N06 Palong-Dato Lilah b Yasin
N07 Jeram Padang-Manikam a/l letchumanan
N08 Bahau-Dr Yee Mi Fao
N09 Lenggeng-Dato Ishak b Ismail
N10 Nilai-En Gan Chi Liau
N11 Lobak-En Titan Ho
N12 Temiang-En Lee Kee Chong
N13 Sikamat-Pn Wan Salawati b Abdullah
N14 Ampangan-Tn Hj Abu Ubaidah
N15 Juaseh-Dato Md Radzi
N16 Seri Menanti-Dato Abdul Samad Ibrahim
N17 Senaling-Dato Ismail b Lasim
N18 Pilah-Dato Norhayati bt Omar
N19 Johol-Ustaz Md Fadzil Abu Kassim
N20 Labu-Dato Hashim b Rosli
N21 Bukit Kepayang-Pn.Wong Fui Fong
N22 Rahang-Pn.Julia Wong Pek Lim
N23 Mambau-Dato Yow Cok Tai
N24 Senawang-En.David chung Wei Hei
N25 Paroi-En.Mohd Ghazali Abd Wahid
N26 Chembong-Dato Zaiful Bahari Idris
N27 Rantau-Hj Ahmad Hassan (Mb)
N28 Kota-Dato Dr Said Awaluddin
N29 Chuah-Dato Sri Dr Lim Chi Fui
N30 Lukut-En.Vincent Yong
N31 Bagan Pinang-Tn Hj Khairuddin Tun Abu Bakar
N32 Linggi-En.Abdul Rahman b Redza
N33 Port Dickson-Dr Tanaletchmy
N34 Gemas-En.Abdul Razak b Said
N35 Gemencheh-En.Mohd Isham b Nizar
N36 Repah-En.Yap Siong Fook


KEDAH DARUL AMAN

P04 Langkawi – Datuk Nawawi Ahmad
N1 Ayer Hangat – Mohd Rawi Abdul Hamid
N2 Kuah – Langkawi Youth chief Norsaidi Nayan


P05 Jerlun - Datuk Othman Aziz
N3 Kota Siputeh – Datuk Abu Hasan Sarif
N4 Ayer Hitam Datuk Mukhriz Mahathir

P06 Kubang Pasu – Datuk Johari Baharom
N5 Bukit Kayu Hitam – Ahmad Zaini Japar
N6 Jitra – Amiruddin Omar

P07 Padang Terap – Datuk Seri Mahdzir Khalid
N7 Kuala Nerang – Badrul Hisham
N8 Pedu – Kama Nooriah Ibrahim
Pokok Sena – Datuk Sahlan Ismail
Bukit Lada – Ahmad Lebai Sudin
Bukit Pinang – Mokhtar Md Noor
Derga – Dr Cheah Soon Hai
Alor Star – Datuk Seri Chor Chee Heung
Bakar Bata – Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah
Kota Darul Aman – Loh Gim Hooi
Alor Mengkudu - Sharifah Maznah Syed Kassim Barakbah
Kuala Kedah – Dr Zaki Zamani Abdul Rashid
Pengkalan Kundor – Norhasnita Md Isa
Kubang Rotan - Datuk Latt Shariman
Anak Bukit – Datuk Hashim Jahaya
Pendang – Datuk Othman Abdul
Sungai Tiang – Datuk Suraya Yaacob
Tokai - Najmuddin
Jerai - Datuk Seri Jamil Khir Baharom
Sungai Limau – Fadzilah Mohd Ali
Guar Chempedak – Datuk Dr Ku Abd Rahman Ku Ismail
Gurun – Dr Leong Yong Kong
Sik – Dr Mansor Abdul Rahman
Belantek Datuk Mohd Tajudin Abdullah
Jeneri
Merbok – Prof Ismail Daud
Tanjung Dawai – Datuk Tajul UrusMat Zain
Bukit Selambau – M. L. Maran
Sungai Petani Dr Shamsul Anuar Ismail
Pantai Merdeka – Datuk Ali yahaya
Bakar Arang Dr Lee Yean Wang
Sidam – Bee Shiong Heng
Baling - Datuk Abdul Azeez Rahim
Bayu - Datuk Azmi Che Husain
Kupang - Harun
Kuala Ketil – Khairul Azhar
Padang Serai - Datuk Heng Seai Kie
Merbau Pulas -
Lunas – S. Ananthan
Kulim Bandar Baharu – Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir
Kulim – Chua Thiong Ghee


WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR & PUTRAJAYA

1. Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin (Lembah Pantai)
2. Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor (Putrajaya)
3. Datuk Dr. Mohd Shafie Abdullah (Wangsa Maju)
4. Datuk Ahmad Fauzi Zahari (Setiawangsa)
5. Datuk Johari Abdul Ghani (Titiwangsa)
6. Rozman Isli (Labuan)
7. Datuk A.Chandrakumanan (Kepong)
8. Dr. Dominic Lau Hoe Chai (Batu)
9. Jayanthi Devi Balaguru (Segambut)
10. Frankie Gan Joon Zin (Bukit Bintang)
11. Nicole Wong Siaw Ting (Seputeh)
12. Teoh Chee Hooi (Cheras)
13. Tan Kok Eng (Bandar Tun Razak)


PAHANG DARUL MAKMUR

P.78 Cameron Highland g.palnivel
N.1 Tanah Rata ho yip kap
N.2 Jelai. Wan rosdy

2.P.79 Lipis. M shahrom osman
N.3 Padang Tengku. A rahman mohamad
N.4 Ceka. Fong kong fue
N.5 Benta. Soffi Razak.

3.P.80 Raub ho kai man
N.6 Batu Talam aziz kiram
N.7 Tras. Lim li hiang
N.8 Dong. Khairuddin moin.

4.P.81 Jerantut. Ahnad nazlan idris
N.9 Tahan. Wan amizan.
N.10 Damak. Lau lee
N.11 Pulau Tawar. Bin ismail

5.P.82 Indera Mahkota. Adanan mamat
N.12 Beserah. Hasni lisut.
N.13 Semambu. Pang su ming

6.P.83 Kuantan. Suffian awang.
N.14 Teruntum. Chang hong chong
N.15 Tanjung Lumpur. Tg zulkifli tg Ahmad.
N.16 Inderapura. Shafik fauzan.

7.P.84 Paya Besar. Abd manan Ismail
N.17 Sg. Lembing. Suhaimi
N.18 Lepar. Suhaimi jusoh.
N.19 Panching. Zaili besar

8.P.85 Pekan. Najib Tun Razak
N.20 Pulau Manis. Khairudin mahmud
N.21 Peramu Jaya. Sh ahmad fauzi
N.22 Bebar. Ibrahim Ismail.
N.23 Chini. Abu bakar harun

9.P.86 Maran. Ismail talib.
N.24 Luit. Norhidayah suhaimi.
N.25 Kuala Sentul. Shahaniza.
N.26 Cenur. Ariffin awg Ismail

10.P.87 Kuala Krau. Ismail said.
N.27 Jenderak. Mohamad jaafar.
N.28 Kerdau. Syed ibrahim
N.29 Jengka. Wan salman

11.P.88 Temerloh. Safudin abdullah.
N.30 Mentakab. Chuah boon seng
N.31 Lanchang. Sharkar
N.32 Kuala Semantan. Mohd Anuar Mohd yunos.

12.P.89 Bentong. Liow tong lai.
N.33 Bilut. Yong kim soon.
N.34 Ketari. Wong su yap.
N.35 Sabai. R.gunasakaran.
N.36 Pelangai. Adnan yaakob.

13.P.90 Bera. Ismail Sabri yaakob
N.37 Guai. Norol azali
N.37 Triang. Tan tin loon
N.39 Kemayan. Fadil osman.

14.P.91 Rompin. Jamaluddin Jarjis

N.40 Bukit Ibam. Wan jasmi wan mahusin
N.41 Muadzam Shah. Maznah mazlan
N.42 Tioman. Johar


PULAU PINANG PULAU MUTIARA

PARLIMEN
Pmtg Pauh-Dr Mazlan Ismail (Calon Baru)
Tsk gelugor-Shabudin Yahya
Nibong Tebal-Dato Zainal Abidin
Balik Pulau-DS Hilmi Yahya
Kepala Batas-DS Reezal Meerican

DUN
T.Air Tawar-Dato Jahara Hamid (penyandang)
Pmtg Berangan-Omar Hj Abd Hamid (calon baru)
Sg Dua-Mohd Yusof Mohd Noor (calon baru)
Bertam-Sariful Azhar (calon baru)
Penaga-Mohd Zain Ahmad (calon baru)
Pinang Tunggal-Dato Roslan Saidin (penyandang)
Batu Maung-Ir Mansor Musa
Sbrg Jaya-Datuk Nasir (Calon Baru)
Pmtg Pasir-Anuar Faisal Yahya (calon baru)
Penanti- Ibrahim Ahmad (calon baru)
Teluk Bahang- Shahidan Ayob (calon baru)
Pulau Betong - Mohd Farid Saad (Penyadang)
Bayan Lepas- Nordin Ahmad (calon baru)
Sg Bakap -Mohd Fuad
Sg Acheh - Dato Mahmud Zakaria (penyandang)


PERAK DARUL RIDZUAN

GERIK - DATO' HASBULLAH OSMAN
N.01 PENGKALAN HULU - AZNIL IBRAHIM
N.02 TEMENG GOR - SALBIAH MOHAMED

LENGGONG - DATO' SHAMSUL ANUAR NASARAH
N.03 KENERING - DATO MOHD TARMIZI HJ IDRIS
N.04 KOTA TAMPAN - DATO' SAARANI MOHAMAD

LARUT - DATO' HAMZAH ZAINUDDIN
N.05 SELAMA - DATO' MOHD DAUD MOHD YUSOF
N.06 KUBU GAJAH - HASBULLAH ALIAS
N.07 BATU KURAU - DR MOHD AMIN ZAKARIA

PARIT BUNTAR - MOHD GHADAFFI
N.08 TITI SERONG - ABU BAKAR MAT ALI
N.09 KUALA KURAU - MOHD SALLEH MAT DISA

BAGAN SERAI - DR NOR AZMI GHAZALI
N.10 ALOR PONGSU - DATO' SHAM MAT SAAD
N.11 GUNUNG SEMANGGOL - ZULKARNAIN BIN ISMAIL
N.12 SELINSING - SHAHARUDDIN BIN AHMAD

BUKIT GANTANG - DATO' ISMAIL SAFIAN
N.13 KUALA SEPETANG - LOH SWEE ENG
N.14 CHANGKAT JERING - DATO' ROSLI HUSIN
N.15 TRONG - DR ZABRY ABDUL WAHID

TAIPING - DATO' TAN LIAN HOE
N.16 KAMUNTING - DATO' MOHD ZAHIR BIN ABDUL TALIB
N.17 POKOK ASAM - DATO' HO CHENG WANG
N.18 AULONG - SOO KAY PENG

PADANG RENGAS - DATO' SERI MOHD NAZRI ABDUL AZIZ
N.19 CHENDEROH - ZAINON MOHD NOOR
N.20 LUBUK MERBAU - DATO' SITI SALMAH MAT SUJAK

SUNGAI SIPUT - DATO' SK DEVAMANY
N.21 LINTANG - DATO' DZULKIFLY HJ HARUN
N.22 JALONG - LIEW YEU AW

TAMBUN - DATO' SERI AHMADHUSNI HANADZLAH
N.23 MANJOI - MOHD ZIAD DATO HJ MOHD ZAINAL
N.24 HULU KINTA - DATO' AMINUDDIN HJ MAT HANAFIAH

IPOH TIMOR - CATLINE WONG MEI YEN
N.25 CANNING - CYLIN TEI WEI LONG
N.26 TEBING TINGGI - TONY FOO BON CHEW
N.27 PASIR PINJI - DATO' KONG FAH CHONG

IPOH BARAT - DR. CHENG WEI YEE
N.28 BERCHAM - LIEW WEI SHANG
N.29 KEPAYANG - CHANG KONG ONG
N.30 BUNTONG - SILVARAJ A/L CHANDRAN

BATU GAJAH - LOH TENG TAK
N.31 JELAPANG - MORGAN AL/ SUBRAMANIAM
N.32 MENGLEMBU - LOW GAH YAN
N.33 TRONOH - LIP TZE CHAI

KUALA KANGSAR DATO' WAN MOHD KHAI-RIL
N.34 BUKIT CHANDAN - MASLIN SHAM RAZMAN
N.35 MANONG - MOHD KAMIL DATO SHAFIE

BERUAS - DATO' CHANG KO YOUN
N.36 PENGKALAN BAHARU - DATO' ABDUL MANAF YASSIN
N.37 PANTAI REMIS - FOH SIOW YUN

PARIT - DATO' MOHD ZAIM ABU HASSAN
N.38 BELANJA - MOHD NIZAR ZAKARIA
N.39 BOTA - DATO' NASARUDDIN HASHIM

KAMPAR - DATO' LEE CHEE LEONG
N.40 MALIM NAWAR - CHANG BO CHIANG
N.41 KERANJI - DANIEL WA WAI HOU
N.42 TUALANG SEKAH - NOLEE ASHILIN DATO' MOHD RADZI

GOPENG - DATO' TAN CHI MENG
N.43 SUNGAI RAPAT - DATO' HAMIDAH OSMAN
N.44 SIMPANG PULAI - DATO' CHANG KO YUN
N.45 TEJA - YUE SAW KAM

TAPAH - DATO' M. SARAVANAN
N.46 CHENDERIANG - DATO' DR MAH HAN SON
N.47 AYER KUNING - DATO' SHAMSUDDIN ABU HASAN

PASIR SALAK - DATO' TAJUDDIN ABDUL RAHMAN
N.48 SUNGAI MANIK - DATO' ZAINOL FADLI PAHARUDDIN
N.49 KAMPUNG GAJAH - ABDULLAH FAUZI AHMAD RAZALI

LUMUT DATO' SERI KONG CHONG HA
N.50 SITIAWAN - TIM KAI FOOK
N.51 PASIR PANJANG - RASHIDI IBRAHIM
N.52 PANGKOR - DATO' SERI ZAMBRY ABDUL KADIR

BAGAN DATOH - DATO' SERI ZAHID HAMIDI
N.53 RUNGKUP - DATO' SHAHROL ZAMAN YAHYA
N.54 HUTAN MELINTANG - SUBRAMANIAM A/L RAMANI

TELUK INTAN - DATO' MAH SEW KEONG
N.55 PASIR BEDAMAR - DATO' M. KEYVEAS
N.56 CHANGKAT JONG - MOHD AZHAR JAMALUDDIN

TANJUNG MALIM - DATO' ONG KA CHUAN
N.57 SUNGKAI - GOH KIM SWEE
N.58 SLIM - DATO' KHUSHAIRI ABDUL TALIB
N.59 BEHRANG - DATO' RUSNAH KASSIM


SELANGOR DARUL EHSAN

P.092 SABAK BERNAM
- Mohd Fasiah Mohd Fakeh
* N.01 Sungai Air Tawar
- Kamarol Zaki Abdul Malik
* N.02 Sabak
- Abd Halim Udin

P.093 SG. BESAR
- Dato' Noriah Kasnon
* N.03 Sg Panjang
- Budiman Mohd Zohdi
* N.04 Sekinchan
- Kek Seng Hooi

P.094 HULU SELANGOR
- P. Kamalanathan
* N.05 Hulu Bernam
- Dato' Rosni Sohar
* N.06 Kuala Kubu Baharu
- Jessie Ooi
* N.07 Batang Kali
- Mat Nadzari Ahmad Dahlan

P.095 TANJUNG KARANG
- Dato' Seri Noh Omar
* N.08 Sg. Burong
- Dato' Shamsuddin Lias
* N.09 Permatang
- Sulaiman Abd Razak

P.096 KUALA SELANGOR
- Datuk Irmohizam Ibrahim
* N.10 Bukit Melawati
- Jakiran Jacomah
* N.11 Ijok
- K. Parthiban
* N.12 Jeram
- Dato' Amiruddin Setro

P.097 SELAYANG
- Dato' Donald Lim Siang Chai
* N.13 Kuang
- Abdul Shukur Idrus
* N.14 Rawang
- Lee Li Yew
* N.15 Taman Templer
- Dato' Seri Subahan Kamal

P.098 GOMBAK
- Datuk Dr. Rahman Ismail
* N.16 Batu Caves
- Rawichandran a/l Narayanan
* N.17 Gombak Setia
- Datuk Said Anuar Said Ahmad
* N.18 Hulu Kelang
- Abdul Rahim Kamarudin

P.099 AMPANG
- Dr. Rozaidah Talib
* N.19 Bukit Antarabangsa
- Mohamad Nadzim Ibrahim
* N.20 Lembah Jaya
- Dato' Baderisham Jolly

P.100 PANDAN
- Gary Lim Chin Yee
* N.21 Chempaka
- Muhammad Faizal Sufar
* N.22 Teratai
- Liew Pok Boon

P.101 HULU LANGAT
- Adzhaliza Mohd Nor
* N.23 Dusun Tua
- Ismail Sani
* N.24 Semenyih
- Dato' Johan Abd Aziz
* N.25 Kajang
- Lee Ban Seng

P.102 SERDANG
- Dato' Yap Pian Hon
* N.26 Bangi
- Dato' Mohd Zaidi Md Zain
* N.27 Balakong
- Dato' Dr. Lai Kwong Choy
* N.28 Seri Kembangan
- Raymond Chin Toong Kang

P.103 PUCHONG
- Dato' Loo Yeng Peng
* N.29 Seri Serdang
- Mohamad Yusof Mohamed Yasin
* N.30 Kinrara
- Dr. Kow Cheong Wei

P.104 KELANA JAYA
- Loh Seng Kok
* N.31 Subang Jaya
- Gan Meng Foo
* N.32 Seri Setia
- Tengku Ridwan Tengku Mansor

P.105 PETALING JAYA SELATAN
- Sheah Kok Fah
* N.33 Taman Medan
- Dato' Dr. Wahab Ibrahim
* N.34 Bukit Gasing
- Juan Sei Chang

P.106 PETALING JAYA UTARA
- Chiew Hoon Ling
* N.35 Kampung Tunku
- Chong Seng Foo
* N.36 Damansara Utama
- Dato' Lim Choon Kim

P.107 SUBANG
- Prakash Rao a/l Appalanaidoo
* N.37 Bukit Lanjan
- Francis Chong Tuck Chiew
* N.38 Paya Jaras
- Dato' Ir. Muhd Bushro Mat Johor
* N.39 Kota Damansara
- Halimaton Saadiah Borhan

P.108 SHAH ALAM
- Dato' Zulkifli Noordin
* N.40 Kota Anggerik
- Mohd Yusof Din
* N.41 Batu Tiga
- Dato' Ahmad Nawawi Dato' M Zin

P.109 KAPAR
- Sakthivel
* N.42 Meru
- Sukaiman Ahmad
* N.43 Sementa
- Md Ghazali Mohd Amin
* N.44 Sungai Pinang
- Lee Chee Chun
* N.45 Selat Klang
- Faisal Yahya

P.110 KLANG
- Dato' Teh Kim Poo
* N.46 Pelabuhan Klang
- Dato' Nasaruddin Dato' Md Zin
* N.47 Pandamaran
- Dato' Dr. Ching Eu Boon
* N.48 Kota Alam Shah
- Datuk Maglin a/l Dennis D'Cruz

P.111 KOTA RAJA
- S. Murugesan
* N.49 Seri Andalas
- T. Mohan
* N.50 Sri Muda
- Mohd Abd Raof Mokhtar

P.112 KUALA LANGAT
- Kapt (B) Sharuddin Omar
* N.51 Sijangkang
- Zurihan Yusop
* N.52 Teluk Datuk
- Tan Cheng Kai
* N.53 Morib
- Hasiman Sidom

P.113 SEPANG
- Dato Seri Ir. Mohd Zin Mohamed
* N.54 Tanjong Sepat
- Nisman Yusof
* N.55 Dengkil
- Shahrum Dato' Mohd Sharif
* N.56 Sungai Pelek
- Ng Chok Sin


MELAKA BANDARAYA BERSEJARAH

P- Jasin Datuk Ahmad Hamzah
N-Merlimau Roslan Ahmad
N-Rim Datuk Ghazale Mohamad
N-Sg Rambai Datuk Hassan Rahman
N-Serkam Zaidi b Atan
N-Bemban Ng Choon Too

P-Kota Melaka Wee Kok Wah
N-Kesidang Lim Eng Teck
N-Kota Laksamana Datuk Chiew -PPP
N-Duyong Datuk Gan Tian Loo
N-Telok Emas Datuk Latiff Thamby Chik
N-Bandar Hilir Lee Swan Choo

P-Alor gajah Datuk Koh Nai Kwang
N-Rembia Norpipah Abdol
N-Gadek Mahadevan
N-Machap Lai Meng Chong
N-D. Tunggal Wahab Latiff
N-Asahan Abd Ghaffar Atan

P-Tangga Batu Datuk Dr Abu Bakar Md Diah
N-Krubong Lim Guan Ho
N-Paya Rumput Sazali
N-Pantai Kundor Abd Rahman Karim
N-Sg Udang Datuk Wira Idris Haron

P-M.Tanah Mas Emeryati
N-Taboh Naning Latifah Omar
N-Lendu Sulaiman
N-Air Limau Amiruddin Yusop
N-Tg Bidara Abd Karim Sulaiman
N-K. Linggi Ismail Othman

P-Bkt Katil Datuk Seri Mohd Ali Rustam
N-Ayer Molek Yunos Hussin
N-Ayer Keroh Yong Fu Yuan
N-Bachang Chua Yong Chai
N-Bkt Baru Karim Yaakob


TERENGGANU

P.33 Besut - Datuk Seri Idris Jusoh
N.1 Kuala Besut - Dr. A Rahman Mokhtar
N2. Kota Putera - Mohd Mahdi Musa (muka baharu)
N3.Jertih - Mohd Pehimi Yusof
N.4 Hulu Besut - Nawi Mohamad

P.34 Setiu - Che Mohamad Zulkifly Jusoh (muka baharu)
N.5 Jabi - Iskandar Jaafar (muka baharu)
N.6 Permaisuri - Datuk Mohd Jidin Shafiee
N.7 Langkap - Sabri Mohd Noor (muka baharu)
N.8 Batu Rakit - Bazlan Abdul Rahman (muka baharu)

P.35 Kuala Nerus - Datuk Mohd Nasir Ibrahim Fikri
N.9 Tepuh - Muhammad Ramli Nuh
N.10 Teluk Pasu - Datuk Abdul Rahin Mohd Said
N.11 Seberang Takir - Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman
N.12. Bukit Tunggal - Ismail Nik (muka baharu)

P.36 Kuala Terengganu - Mohd. Zubir Embong (muka baharu)
N.13 Wakaf Mempelam - Wan Mahyuddin Wan Ngah (muka baharu)
N.14 Bandar - Datuk Toh Chin Yaw
N.15 Ladang - Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh
N.16 Batu Buruk - Datuk Che Mat Jusoh

P.37 Marang - Datuk Yahya Khatib Mohamad
N.17 Alur Limbat - Alias Abdullah
N.18 Bukit Payung - Zaidi Muda
N.19 Rhu Rendang - Nik Dir Wan Ku (muka baharu)
N.20 Pengkalan Berangan - A. Latif Awang (muka baharu)

P.38 Hulu Terengganu - Datuk Jailani Johari (muka baharu)
N.21 Telemong - Rozi Mamat
N.22 Manir - Yusof Awang Hitam (muka baharu)
N.23 Kuala Berang - Datuk Tengku Putera Tengku Awang
N.24 Ajil - Ghazali Taib (muka baharu)

P.39 Dungun - Datuk Rosli Mat Hassan
N.25 Bukit Besi - Roslee Daud (muka baharu)
N.26 Rantau Abang - Datuk Za'abar Mohd Adib
N.27 Sura - Zakariah Ali (muka baharu)
N.28 Paka - Datuk Matulidi Mat Jusoh

P.40 Kemaman - Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek
N.29 Kemasik - Ir. Rosli Othman
N.30 Kijal - Datuk Seri Ahmad Said
N.31 Cukai - Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid
N.32 Air Putih - Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar


SABAH

PARLIMEN:

P167 Kudat- Datuk Abdul Rahim Bakri (penyandang)
P168 Kota Marudu - Datuk Dr. Maximus Ongkili (penyandang)
P169 Kota Belud - Datuk Abd. Rahman Dahlan (penyandang)
P170 Tuaran - Madius Tangau (penampilan semula)
P171 Sepanggar - Datuk Jumat Idris (baharu)
P172 Kota Kinabalu - Chin Tek Ming
P173 Putatan - Dr. Marcus Mojigoh (penyandang)
P174 Penampang - Tan Sri Bernard Giluk Dompok (penyandang)
P175 Papar - Rosnah Abdul Rashid Shirlin (penyandang)
P176 Kimanis - Datuk Anifah Aman (penyandang)
P177 Beaufort - Datuk Azizah Mohd. Dun (pertukaran kawasan)
P179 Ranau - Ewon Ebin (pertukaran kawasan)
P178 Sipiting - Datuk Sapawi Amat Wassali@Ahmad (penyandang)
P180 Keningau - Datuk Joseph Pairin Kitingan (penyandang)
P181 Tenom - belum diumumkan (kuota UMNO)
P182 Pensiangan - belum diumumkan (kuota PBRS)
P183 Beluran - Datuk Ronald Kiandee (penyandang)
P184 Libaran - Datuk Juslie Ajirol (penyandang)
P185 Batu Sapi - Linda Tsen Thau Lin (penyandang)
P186 Sandakan - belum diumum (kuota LDP)
P187 Kinabatangan - Datuk Bung Moktar Radin (penyandang)
P188 Silam - Datuk Datu Nasrun Datu Mansor (pertukaran kawasan)
P189 Semporna - Datuk Mohd. Shafie Apdal (penyandang)
P190 Tawau - Datuk Mary Yap Kain Ching (baharu)
P191 Kalabakan - Datuk Abdul Ghapur Salleh (penyandang)

DEWAN UNDANGAN NEGERI:

N1 Banggi - Abdul Mijul Unaini (penyandang)
N2 Tanjong Kapor - belum diumum (kuota LDP)
N3 Pitas - Bolkiah Ismail (penyandang)
N4 Matunggong - Sarapin Magana (penyandang)
N5 Tandek - Lasiah Baranting@Anita (penyandang)
N6 Tempasuk - Musbah Jamli (penyandang)
N7 Kadamaian - Herbert Timbon Lagadan (penyandang)
N8 Usukan - Datuk Seri Salleh Said (penampilan semula)
N9 Tamparuli - Datuk Jahid@Noordin Jahim (penyandang)
N10 Sulaman - Datuk Hajiji Noor (penyandang)
N11 Kiulu - Datuk Lovis Rampas (penyandang)
N12 Karambunai - Jainab Ahmad (penyandang)
N13 Inanam - Goh Chin Lok@Johny Goh (penyandang)
N14 Likas - belum diumum (kuota LDP)
N15 Api-api - Datuk Dr. Yee Moh Chai (penyandang)
N16 Luyang - Agnes Sim (baharu)
N17 Tanjong Aru - Edward Yong Oui Fah (penyandang)
N18 Petagas - Datuk Yahya Hussin (penyandang)
N19 Kapayan - Datuk Edward Khoo Keok Hai (penyandang)
N20 Moyog - Philip Benedict Lasimbang (penampilan semula)
N21 Kawang - Datuk Ghulam Haidar Khan Bahadar (penyandang)
N22 Pantai Manis - Datuk Abdul Rahim Ismail (penyandang)
N23 Bongawan - Mohamad Alamin (baharu)
N24 Membakut - Mohd. Arifin Mohd. Arif (penyandang)
N25 Klias - Isnin Aliasnih (baharu)
N26 Kuala Penyu - Limus Jury (baharu)
N27 Lumadan - Kamarlin Ombi (penyandang)
N28 Sindumin - Ahmad Bujang (penyandang)
N29 Kundasang - Dr. Joachim Gunsalam (penyandang)
N30 Karanaan - Datuk Masidi Manjun (penyandang)
N31 Paginatan - Siringan Gubat (pertukaran kawasan)
N32 Tambunan - Datuk Joseph Pairin Kitingan (penyandang)
N33 Bingkor - Kennedy Jie John@Kenn (baharu)
N34 Liawan - Datuk Sairin Karno (penyandang)
N35 Melalap - Datuk Radin Malleh (penyandang)
N36 Kemabong - Datuk Rubin Balang (penyandang)
N37 Sook - belum diumumkan (kuota PBRS)
N38 Nabawan - Datuk Bobbey Ah Fang Suan (penyandang)
N39 Sugut - Datuk James Ratib (baharu)
N40 Labuk - Datuk Micheal Asang (penyandang)
N41 Gum-gum - Datuk Zakaria Mohd. Edris (penyandang)
N42 Sungai SIbuga - Datuk Seri Musa Aman (penyandang)
N43 Sekong - Datuk Shamsuddin Yahya (penyandang)
N44 Karamunting - belum diumum (kuota LDP)
N45 Elopura - Au Kam Wah (penyandang)
N46 Tanjong Papat - Datuk Raymond Tan Shu Kiah (penyandang)
N47 Kuamut - Masiung Banah (penyandang)
N48 Sukau - Saddi Abdul Rahman (penyandang)
N49 Tungku - Datuk Mohd. Suhaili Said (penyandang)
N50 Lahad Datu - Datuk Mohd. Yusof Apdal (baharu)
N51 Kunak - Nilwan Kaban (penyandang)
N52 Sulabayan - Datuk Jaujan Sambakong (baharu)
N53 Senallang - Datuk Nasir Tun Sakaran (penyandang)
N54 Bugaya - Datuk Ramlee Marahaban (penyandang)
N55 Balung - Datuk Syed Abas Syed Ali (penyandang)
N56 Apas - Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan (penyandang)
N57 Sri Tanjong - Fung Len Fui (baharu)
N58 Merotai - belum diumum (kuota LDP)
N59 Tanjung Batu - Datuk Hamisah Samat (penyandang)
N60 Sebatik - Abd Muis Picho (penyandang)

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.