#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

8 May 2014

HUDUD - MCA jangan hayal dengan karenah DAP!



"MCA akan mengkaji kedudukan parti komponen itu dalam Barisan Nasional (BN) jika Umno menyokong pelaksanaan hudud di Kelantan kata Datuk Dr Wee Ka Siong."
 

Tetapi, oleh kerana kenyataan di atas oleh portal pro-pembangkang, The Malaysian Insider, kita perlu sangat berhati-hati dengan laporan tersebut dan dapatkan kesahihannya.

Persoalan sudah pasti timbul, apakah maksud 'mengkaji kedudukan parti tersebut dalam Barisan Nasional'?

Apakah ianya bermaksud, parti MCA berniat untuk meninggalkan parti Barisan Nasional?

Timbalan presiden MCA Datuk Wee Ka Siong menegaskan bahawa parti itu akan mengkaji semula kedudukan mereka dalam BN sekiranya Umno tetap dengan pendirian menyokong usul PAS di Parlimen untuk melaksana hudud di Kelantan.

Wee berkata MCA mempertahankan seratus peratus asas perlembagaan persekutuan yang dipersetujui BN sejak merdeka.

"Kalau berlaku (Umno sokong hudud) perkara itu kita akan bincangkan kedudukan kita dalam BN.

"Kita tidak akan sokong hudud PAS," kata beliau dalam program wacana membincangkan pelaksanaan undang-undang tersebut, di Shah Alam hari ini.

Wee menjawab soalan oleh moderator Maszlee Malik yang bertanya sekiranya MCA akan bersama Umno dalam BN, memandangkan parti tersebut membuka ruang kepada PAS untuk nembentangkan rang undang-undang di parlimen.

Wee menegaskan, Umno tidak pernah meminta persetujuan MCA dan komponen BN lain berhubung sokongan kepada usaha tersebut.


#MP - Jangan MCA terperangkap dengan mainan politik parti DAP yang mengheret parti komponen BN tersebut di dalam wayang kulit dan ketidaksefahaman di antara DAP, PKR dan PAS di dalam Pakatan pembangkang, sudah la! Jangan hayal...


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.