RM2.6 wang 1MDB?

10 Mei 2014

#PRKGelugor : BN tak bertanding? KLIK baca ni



Seperti diketahui umum, proses penamaan calon untuk PRK P51 Parlimen Bukit Gelugor akan berlangsung dua hari lagi dan calon yang disahkan layak bertanding akan mengetahui timbul atau tenggelamnya nasib masing-masing setelah selesai pembuangan undi pada 25 Mei 2014, nanti. 

DAP meletakkan Ramkarpal Singh, 38, iaitu anak ketiga mendiang bekas pengerusi kebangsaan Karpal Singh sebagai calon untuk bertanding.

Namun begitu, sehingga ke hari ini masih tiada lagi kedengaran siapakah taruhan Barisan Nasional (BN) sebagai calon untuk bertanding merebut kerusi Parlimen Bukit Gelugor yang telah kosong kerana kematian penyandangnya, Karpal Singh akibat kemalangan jalanraya.
 

Ada juga cakap-cakap yang mengatakan BN tidak begitu berminat untuk 'buang masa' meletakkan calon dan bertanding di kubu kuat DAP itu. Sebaliknya BN katanya lebih berminat untuk tumpu kekuatan untuk berentap dengan DAP di Teluk Intan, akan datang.

Pilihanraya kecil Teluk Intan juga dibuat ekoran kematian penyandangnya wakil rakyat DAP, Seah Leong Peng dan telah ditetapkan pada 31 Mei manakala penamaan calon pula pada 19 Mei.
Ramai dikalangan pemerhati politik turut berpendapat, BN wajar fokus pada satu kawasan saja dalam keadaan dua pilihanraya kecil yang tempoh masanya begitu rapat itu.

Seandainya kali ini, keputusan untuk tidak bertanding diambil oleh BN di Bukit Gelugor, ia bukannya suatu yang pertama kali berlaku. Sebelum ini, pada tahun 2009 BN pernah tidak bertanding dalam pilihanraya kecil kawasan DUN Penanti di Pulau Pinang berikutan perletakan jawatan bekas Timbalan Ketua Menteri Mohamad Fairus Khairuddin.


Memetik dari siaran dan kenyataan di dada-dada akhbar, kelmarin. YAB. DS Najib Tun Razak ditanya pihak media dalam satu sidang akhbar mengenai perkembangan dua PRK yang bakal berlangsung itu dan hanya berkata," tunggulah...kita akan buat keputusan, nanti.".

Reaksi:

0 ulasan:

Catat Ulasan

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.