#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

7 March 2013

Dasar BANGSAT!!!! Ada Ke, Samakan Pejuang Negara Dengan Babi #PeaceSabah #TatapSabah

Suara Pakatan Rakyat Samakan Pejuang Negara Dengan Babi

Dasar BANGSAT!!!! Itulah perkataan pertama yang terungkap apabila melihat watak karikatur yang dipaparkan di dalam salah sebuah portal pembangkang. Ia mengambarkan watak anggota keselamatan seperti seekor babi sedang menembak kearah seorang lelaki yang memegang tasbih.

Signifikasi yang difahami melalui watak-watak di dalam karikatur tersebut ialah, kononnya para anggota keselamatan negara sedang berperang dengan warga Filipina berketurunun Sulu yang lemah, tanpa sebarang kelengkapan senjata.

Walaupun dari satu sudut, ia mempunyai kebenaran kerana memang tidak dinafikan pasukan keselamatan memang dilengkapi dengan senjata dan peralatan yang canggih. Namun itu bukan bermakna mereka itu tidak wajar untuk diperanggi, kerana masyarakat mengetahui sehingga kini tragedi berdarah ini telah mengorbankan 8 orang perwira negara.

Namun itu bukanlah persoalan utama yang ingin dibincangkan, kerana apa yang ingin dikatakan ialah mengenai kebiadapan melampau mereka dalam mencari simpati rakyat. Dimanakah kewajarannya untuk mereka memanipulasikan isu ini disaat seluruh masyarakat Malaysia sedang bersedih terhadap pencerobohan bersenjata di Sabah?

Perasaan ini juga seolah tidak dapat dikawal, bercampur baur antara sebak dan sedih dengan marah dan benci terhadap puak-puak pembangkang atas sikap kurang ajar yang dipamerkan. Sifat perikemanusian seolah telah luput dan hilang dari jiwa mereka hanya kerana ingin memastikan kerajaan BN/Umno dapat ditumbangkan.

Betul, di dalam arena politik semua yang terlibat pasti mengharapkan kemenangan, namun ia sepatutnya tidak dilakukan dengan cara yang melampau dan melangkaui norma keberadaban seorang insan. Lantaran sikap rakus dan tamakkan kuasa itu, mereka seolah-olah telah terikut-ikut dengan fitrah binatang yang hidup tanpa sempadan dan batasan.

Ada perkara yang wajar dan boleh digunakan untuk kepentingan parti-parti politik, namun isu-isu berkaitan keselamatan dan kedaulatan negara memerlukan seluruh rakyat tanpa mengira agama, bangsa dan ideologi politik agar bersatu hati. Sungguh menyedihkan, apabila melihat pimpinan pakatan pembangkang hanya memberikan perhatian kepada isu-isu populis yang dilihat boleh memberikan kelebihan kepada mereka.

Sebagai contoh, ketika peristiwa kematian pegawai politik kepada salah seorang Exco Selangor dari DAP suatu ketika dahulu, mereka bukan sahaja menuntut pembelaan. Malah ketika upacara pengkebumian dan majlis memperingati kematianya Anwar Ibrahim dan Nizar Jamaluddin adalah antara pemimpin politik yang hadir bagi memberikan penghormatan terakhir.

Namun ketika 8 orang anggota keselamatan gugur untuk mempertahankan kedaulatan negara, mereka bukan sahaja tidak menghadirkan diri, malah ada dikalangan mereka yang sanggup menghina dan mencerca perwira negara ini. Lebih mengecewakan ada dikalangan penyokong mereka yang tergamak mengelarkan mereka yang gugur ini dengan pelbagai gelaran seperti anjing kerajaan, mati katak, padan muka dan sebagainya.

Di manakah solidariti, demonstrasi, Suruhanjaya Siasatan Diraja, solat hajat dan sebagainya seperti yang pernah dilakukan terhadap Beng Hock? Apakah nilai kematian 8 orang perwira negara ini masih tidak setanding kematian Beng Hock?

Bukanlah niat untuk membangkitkan isu-isu sentimen, namun kadangkala sikap berpolitik melampau yang cuba mereka terapkan ke dalam minda masyarakat ini perlu ditolak. Budaya politik ‘Matlamat Menghalalkan Cara’ ini, bukanlah pendekatan atau budaya masyarakat di negara ini.

Malaysiakini sebagai contoh, seoalah-olah dengan sengaja ingin memperlekehkan kredibilti dan integriti pasukan keselamatan negara melalui laporan yang mengunakan tajuk berita kononnya tindakan ketenteraan Malaysia sebagai keterlaluan. Walaupun kandungan berita yang dilaporkan hanya merujuk kepada kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh pimpinan bangsa Sulu dari Filipina.

Namun tajuk berita yang digunakan itu jelas bertujuan untuk menimbulkan pelbagai persepsi di kalangan pembaca. Tidak cukup dengan itu, mereka juga seolah-olah dengan sengaja menonjolkan laporan berita berkenaan insiden penunjuk perasaan membakar gambar Perdana Menteri.

Dari satu segi, portal tersebut cuba memperlihatkan kononnya mereka telus dalam menyampaikan laporan berita namun dari satu segi yang lain, mereka membawa satu agenda jahat secara berselindung. Bertindak atas kebebasan media tanpa disedari oleh pembaca, minda bawah sedar mereka sebenaranya telah ditanam untuk terpengaruh dengan ideologi membenci kerajaan dan pemimpin negara dalam apa jua keadaan.

Artikal terdahulu KLIK - 10,000 MNLF Belayar Ke Sabah

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.