#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

29 August 2014

UBER : Kena patuhi undang-undang Malaysia - @SPADChannel


Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) amat menggalakkan penggunaan teknologi dalam mempromosikan perkhidmatan pengangkutan awam yang baik, terutamanya dengan menggunakan teknologi telefon pintar yang sememangnya meningkatkan akses kepada perkhidmatan pengangkutan awam.

S.P.A.D. sedar bahawa ramai yang berpuas hati, terutamanya dengan perkhidmatan yang disediakan oleh UBER.

"Sekalipun orang ramai puashati dengan perkhidmatan Uber ketika ini, namun tanpa peraturan dan undang-undang, tidak ada jaminan bahawa orang ramai mendapat perlindungan pada jangka panjang," kata 
Tan Sri Syed Hamid Albar, Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), kelmarin.

Walau bagaimanapun, S.P.A.D. ingin menekankan bahawa perkhidmatan yang disediakan oleh UBER mestilah mengikut undang-undang. Dalam usaha untuk mencapai dan memastikan UBER mematuhi undang-undang Malaysia, SPAD telah cuba untuk menghubungi UBER melalui telefon dan melalui e-mel tetapi setakat ini, pihak UBER tidak bertindak balas dan tidak menjawab kepada mana-mana talian yang digunakan SPAD.

Sehubungan itu, disini SPAD ingin menjelaskanan beberapa perkara dan pendiriannya kepada pengetahuan umum berhubung UBER. seperti berikut:

Pertama, penemuan kami menunjukkan bahawa UBER menggunakan kenderaan persendirian dan kenderaan didaftarkan untuk Sewa & Pandu dan perkhidmatan limosin.

Kedua, penggunaan kenderaan persendirian untuk membawa penumpang yang membayar tambang adalah satu kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 Perkhidmatan menyalahi undang-undang dengan syarat boleh colloquially dirujuk sebagai 'kereta sapu'.

Ketiga, kenderaan didaftarkan sebagai Sewa & Pandu kenderaan di bawah SPAD tidak dibenarkan untuk digunakan bagi perkhidmatan teksi atau limosin.

Keempat, penemuan SPAD pada UBER menunjukkan bahawa sesetengah daripada pemandu UBER tidak mempunyai lesen memandu Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV). Ini adalah suatu kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Kelima, kenderaan kini digunakan oleh UBER juga tidak dilindungi dengan insurans kenderaan komersil dan sudah tentu tidak mengikut pemeriksaaan setiap setengah tahunan dengan Puspakom.


Perkhidmatan yang disediakan oleh UBER membentangkan isu mencabar kepada pengawal selia pengangkutan awam banyak di seluruh dunia dan bandar-bandar seperti Miami, Berlin dan Seoul telah diharamkan perkhidmatan dibawah UBER ini.

Walau bagaimanapun S.P.A.D. cuba mengambil pendekatan yang lebih pragmatik dan terbuka kepada pihak UBER untuk membolehkan perkhidmatan ini dibenarkan selagi perkhidmatan yang disediakan olehnya adalah kenderaan dan pemandu berlesen.

Sebagai pengawal selia yang bertanggungjawab bagi pengangkutan awam darat Malaysia, SPAD berharap, UBER dapat memandang serius untuk mengambil pematuhan undang-undang, kaedah-kaedah dan peraturan tempatan.

S.P.A.D. tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan penguatkuasaan ke atas penyedia perkhidmatan yang tidak mematuhi undang-undang dan hukuman yang mungkin untuk pemandu dan pemilik kereta akan disabit mengikut seksyen yang berkaitan dalam Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.

Memandangkan dinamik dalam industri dan industri yang tumbuh dan berkembang, SPAD sebagai pengawal selia tidak dan tidak akan bertolak ansur dan meletakkan keselamatan rakyat sebagai keutamaan.

S.P.A.D. juga ingin mengambil kesempatan ini untuk menyeru industri teksi untuk menggunakan perkembangan semasa sebagai satu peluang untuk meningkatkan tahap perkhidmatan yang disediakan dan meningkatkan reputasi industri teksi tempatan selain mendapat keyakinan orang ramai, tambah Tan Sri Syed Hamid.


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.