#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

6 Ogos 2014

BAS KILANG MOGOK : Didapati bersalah denda maksimum RM500,000 atau penjara - @SPADChannel



Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) memberi tempoh lima hari kepada 16 syarikat pengusaha bas yang didapati terlibat mengadakan protes di Pusat Pemeriksaan Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ), Bangunan Sultan Iskandar kelmarin sehingga mengakibatkan kesesakan teruk hampir lima jam.

Ketua Bahagian Penguatkuasaan SPAD, Datuk Che Hasni Che Ahmad berkata, pihaknya telah mengeluarkan notis temu siasat terhadap syarikat-syarikat berkenaan untuk datang dan memberi keterangan kepada pihaknya dalam tempoh berkenaan bagi meneruskan proses siasatan yang akan disiapkan pada minggu depan.

"Tindakan mereka ini telah menyebabkan kesesakan luar biasa malah perbuatan itu mendatangkan kesusahan terhadap rakyat terutama sekali mereka yang menggunakan perkhidmatan tersebut selain pengguna jalan raya yang lain.

"Kita telah membuka kertas siasatan dan menghantar notis untuk mengenalpasti jenis kesalahan yang mereka lakukan, kemudian sekiranya didapati melanggar syarat-syarat permit kenderaan, kita akan ambil tindakan," katanya ketika dihubungi kelmarin.

Jumaat lalu, sekumpulan pemandu bas kilang melancarkan mogok serta enggan memasuki Singapura akibat tidak puas hati dengan kadar kenaikan tol yang dikenakan untuk keluar dan masuk negara ini di CIQ.


Kejadian tersebut sekali gus menghalang pergerakan kenderaan di lebuh raya itu dan memaksa ribuan penumpang yang terdiri daripada pelajar sekolah serta pekerja kilang berjalan kaki menyeberangi Tambak Johor untuk ke Singapura.

Tambah Che Hasni, tindakan itu boleh didakwa mengikut Seksyen 22 Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 yang membawa peruntukan penalti tidak kurang RM100,000 dan maksimum RM500,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya jika didapati bersalah.

"Selain itu, SPAD juga boleh menggantung serta membatalkan permit kenderaan mereka bergantung kepada hasil siasatan dan saya difahamkan pihak polis turut mengambil tindakan atas kesalahan menghalang lalu lintas.

"Sebenarnya perkara begini boleh dibawa berbincang, pihak SPAD sentiasa membuka ruang untuk rundingan sekiranya ada perkara yang ingin disuarakan, jangan bawa ke jalanan dan menyusahkan orang ramai," jelasnya.


Terdahulu (KLIKSINI) pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) turut mendapat desakkan supaya mengambil tindakan ke atas sekumpulan pemandu bas kilang yang dilaporkan mogok di sepanjang laluan bas memasuki Kompleks Kastam Imigresen dan Kuarantin (CIQ) hingga menyebabkan kesesakan trafik pada awal pagi, Jumaat lalu.

SPAD diminta bertindak tegas dalam hal ini kerana ia melibatkan kepentingan pengguna jalanraya dan orang awam.


ARTIKAL TERDAHULU : KLIKSINI


Reaksi:

2 ulasan :

  1. jgn cakap shj. bukti sudah cukup depan mata sbgaimana bukti yg ada ke atas kiki menerusi rakaman dan gambar. ambil tindakan segera!!! jgn hari ini gertak sh, bila masa berlalu, kes tutup di bawah meja.

    BalasPadam
  2. Dasar BANGSAT pengusaha-pengusaha bas si PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI-ANJING ni! Caj VEP S'pura naik begitu mahal, tak pula bising depa si BIADAP ni - dasar PENAKUT; dgn. K'jaan ISLAM/Melayu kita saja bukan main galak tunjuk BONGKAK mereka!

    Dahlah PENGUSAHA-PENGUSAHA punya bas/lori asyik LANGGAR dgn. BUAS umat Islam/Melayu yg. majoriti mangsa kemalangan jlnraya - patut disaman BERBILLION mcm. kat Barat selain dari PENGUSAHA juga kena PENJARA, kerana mengambil pemandu GENG KONGSI GELAP/penagih dadah/pemabuk! Menteri Pengangkutan tu, apa dia buat - Kem. ni pun patut diSAMAN kalau biaqkan kemalangan oleh lori/bas BUAS berleluasa!

    GERAM betul aku - RM $16.50 untuk S'pura; dlm. matawang S'pura, bayangkan; dan S'pura pula caj kita bukan main mahal! MARUAHdan HAK NEGARA ISLAM/umatnya ni memang amat MURAH diGADAIkan oleh si pemimipin Islam/Melayu-LIBERAL-PENAKUT kat si PENDATANG/PENVEROBOH KAPIRDAJAL S'pura - yg. merupakan KUBU kuat Mossad-Isreal/ZIONIS (lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009)! Caj air yg. terlalu MURAH kat S'pura tu pula bila nak dinaikkan? Patutnya HENTIkan terus kerana kontrak asal adalah disyaki satu PENIPUAN terhadap NEGARA ISLAM kita ini serta rakyatnya!

    Patutnya perlu juga diHAPUSkan kpd. mana-mana WARGA ASING termasuk dari S'pura yg. diKUASAI si Zionis-Israel, termasuk bawah program DAJAL Rumah Keduaku - hak milik tanah FREEHOLD dan LEASEHOLD hanya setakat 30 thn. maksimum (dan lepas tu mesti kembali ke hak milik rakyat Malaysia terutamanya kuota bawah Perkara 153 Perlembagaan untk. BUMIPUTERA)!

    Dahlah BUMIPUTERA Islam/Melayu makin MEREMPAT kat bumi PUSAKA nenek moyang kami ini sendiri – yg. tak habis-habis pi jual kat si KAPIRDAJAL WARGA ASING/PENDATANG/PENCEROBOH apasal?! Bakal esok ada perkampungan "Rubbish-SLUM" mcm. terjadi kat BUMIPUTERA Filipina dan Indonesia - jenerasi demi jenerasi terus MEREMPAT hidup MENGUTIP SAMPAH (menjadi KULI) buat selamanya kat si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL sementara anak-anak kecil mereka terpaksa diJUAL kat sindiket pemberi hutang/PELACURAN!

    Bahkan insiden amat kejam kat MH370 & MH17 kita ini juga disyaki berkaitan strategi berterusan dan makin agresif si ZIONIS-Barat dan ejen mereka dari PAP-DAPBANGKAI/PKRSODOM, utk. memisahkan Sabah-Sarawak yg. amat kaya minyak-gas, dari Malaysia dan disatukan dgn. S'pura - supaya dpt. menubuhkan satu lagi 'Israel' utk. MENGUASAI Asia spt. mana Israel ditubuhkan dgn. amat BUAS utk. MENGUASAI Timur Tengah yg. kaya minyak-gas di samping menjatuhkan ISLAM/umatnya di Dunia Islam (Lihat juga di - http://www.presstv.ir/detail/2014/02/22/351741/germany-offers-to-represent-israel/, Germany offers to represent Israel in some Muslim countries, Feb 22, 2014)! Itulah yg. aku heran - apasallah K'jaan kita terlalu beri muka pd. S'pura yg. adalah pusat Mossad/CIA-MI6-Perisik Jerman sampai TANAH PUSAKA kita asyik TERGADAI kat S’pura?!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Kesultanan Melayu (yg. berjuang demi ISLAM/umatnya yg. miskin-tertindas), Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat ISLAM, dan bangsa dan hak Bumiputera (BUMIPUTERA juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation peoples/Tribal peoples).

    BalasPadam

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.