#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

13 Ogos 2014

GAGAL LAPOR: RM500,000 atau dipenjara tidak lebih 2 tahun atau keduanya sekali. - @SPADChannel



Satu lagi perkeliling dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) berhubung tanggungjawap kepada penggendali dan pengusaha bas serta kenderaan pelancongan yang mesti dilaksanakan apabila kenderaan mereka terbabit dengan sebarang kemalangan.

Mereka wajib melaporkan kepada SPAD dengan segera dalam masa 2 jam dari waktu kemalangan. Maklumat harus disalurkan kepada SPAD melalui talian aduan (1-800-88-7723).

SPAD juga mengingatkan kepada penggendali dan pengusaha bahawa keperluan melapor dalam masa 2 jam ini telah dijadikan syarat am lesen untuk penggendali bas.

Ramai dari kalangan mereka sudah lupa tetapi harus ingat syarat ini juga berkait dengan Seksyen 22(3) dan Seksyen 41(3) Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 dimana kegagalan mematuhi nya membawa hukuman denda tidak lebih dari RM500,000 atau dipenjara tidak lebih 2 tahun atau kedua nya sekali.

Dibawah ini kami lampirkan surat Pekeliling SPAD bilangan 6 tahun 2014 berkenaan topik diatas yang boleh dibaca untuk rujukan.










Reaksi:

1 ulasan :

  1. Malangnya, tengok ni di - http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140809/dn_25/Trafik-sifatkan-laporan-Miros-kurang-tepat , Trafik sifatkan laporan Miros kurang tepat!

    Apahallah PDRM sibuk nak sangkal kononnya statistik tak tepat tentang kemalangan jlnraya yg. makin meningkat?! Patutnya PDRM giatkan usaha TANGKAP pemandu kereta-lori-bas-kereta BUAS, termasuk PENGUSAHA lori-bas, dan si PENJENAYAH BUAS ini juga mesti bayar PAMPASAN BERJUTA kat mangsa kemalangan jlnraya, yg. majoriti adalah umat Islam/Melayu terutamanya penunggang motosikal yg. ramai, miskin! Bahkan undg-undg mesti digubal supaya lebih KERAS pd. PEMANDU BUAS - dan PENGUSAHA lori/bas juga kena BERTANGGUNGJAWAB sama!

    Kebanyakan kes, terus SENYAP - tak tahu apa hasil siasatan?! Tengok mangsa yg. sungguh malang ini - di http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20140806/je_01/Wan-Mohamed-Shah-maut-digilis-bas-dipandunya , Wan Mohamed Shah maut digilis bas dipandunya, 06/08/2014! patutnya PENGUSAHA Bas tu mesti DITANGKAP kerana disyaki tidak memperbaiki lori pintu bas yg. rosak sampai sebabkan pemandunya, Allahyarham Pak Wan diGILIS dgn. amat negeri oleh bas itu! Dan PENGUSAHA bas ini mesti diSAMAN BERJUTA - mana NGO-NGO/Peguam-peguam Islam/Melayu?!

    Atau lihat di http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20140813/je_06/Suami-isteri-maut-dalam-kemalangan , di mana arwah pasangan suamai isteri malang ini kononnya melanggar kereta Porsche dari belakang; tapi tak dinyatakan adakah siasatan polis akan dibuat kerana kemungkinan kereta PORSCHE yg. selalu dipandu laju-mcm-si-SAMSENG-jlnraya berhenti kereta dgn. tiba-tiba di lampu isyarat!

    Dahlah PENGUSAHA bas/lori disyaki asyik ambil pemandu dari GENG KONGSI GELAP/penagih dadah/pemabuk - yg. juga disyaki sengaja mensasarkan umat Islam/Melayu yg. senang dikenali dari pakaian Islam dan ayat/tanda Al-Quran/Islam pd. kenderaan!

    Makcik Sambal Belacan.

    BalasPadam

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.