#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

8 September 2014

Berhasrat ambil alih tanah bekas Kem Tebrau untuk bangunkan perumahan - @khalednordin


YAB. Mohamed Khaled, Menteri Besar Johor telah mengumumkan bahawa kerajaan negeri berhasrat mengambil alih tanah bekas Kem Tebrau di sini seluas 154.59 hektar bagi membangunkan kawasan perumahan, selepas menyempurnakan majlis Pecah Tanah Rumah Mampu Milik Bandar Dato' Onn, kelmarin.
Beliau berkata, pengambil-alihan yang akan dilakukan oleh JCorp itu bertujuan membina kawasan bercampur termasuk penyediaan rumah mampu milik, seterusnya menyelesaikan masalah setinggan di kawasan berhampiran.

"Dahulunya tapak itu adalah tanah kem yang kemudian diswastakan. Hingga kini pihak berkenaan tidak menjalankan sebarang pembangunan.

"Jadi, kerajaan tidak boleh biarkan keadaan ini berlarutan terlalu lama dan sebagai penyelesaian kerajaan negeri akan mengambil alih dan melantik JCorp bagi menjayakan pembangunan di kawasan berkenaan," katanya.

Dalam ucapannya juga, kerajaan pusat diminta mewujudkan semula bank atau institusi kewangan yang menyediakan skim sewa beli berkesan bagi memudahkan rakyat memiliki rumah.

YAB Dato' Mohamed Khaled Nordin berkata, pembeli berdepan masalah sukar untuk mendapatkan pinjaman dan secara tidak langsung menjejaskan hasrat mereka untuk memiliki rumah yang telah disediakan oleh kerajaan negeri.

"Kerajaan perlu memikirkan pendekatan sewa beli bagi rakyat yang ingin memiliki rumah dan untuk memastikan keberkesanan matlamat berkenaan, perlu diwujudkan bank atau institusi yang menyediakan skim sewa beli.

"Dulu ada MBSB (Malaysia Buil-ding Society Berhad) tetapi atas sebab tertentu, peranannya sedikit berubah. Bagaimanapun, kerajaan perlu kembalikan atau mewujudkan satu badan yang dapat menjayakan skim sewa beli bagi memudahkan rakyat membeli rumah," katanya.
 

YAB. Mohamed Khaled berkata, JCorp menerusi anak syarikatnya Johor Land Bhd., akan membina sebanyak 8,000 unit rumah mampu milik dan kos rendah menjelang 2020 sebagai usaha menjayakan Dasar Perumahan Rakyat Johor.

"Sebanyak 1,150 unit rumah mampu milik akan dibina di Bandar Dato' Onn di sini dalam tempoh lima tahun hingga 2017 membabitkan dua fasa dengan harga RM80,000.

"Sasaran kerajaan negeri menjelang 2017/2018 adalah pembinaan 28,000 unit, tetapi mengikut kiraan yang dibuat sebanyak 37,000 unit akan siap menjelang tahun berkenaan," katanya.

7 comments :

  1. SYUKUR ALHAMDULILLAH ! Tapi harapnya biaqlah 70% kuota utk. BUMIPUTERA dan kawasan perumahan ini penuh MASJID/SURAU/SEKOLAH AGAMA/RUMAH ANAK YATIMpusat komuniti/banguan perniagaan MARA di merta tpt - mengikut perkara153 Perlembagaan Malaysia!

    Kerana, BUMIPUTERA Islam/Melayu serta BUMIPUTERA lain, masih ramai MERANA-MISKIN; mahupun yg. pertengahan pun, tak mampu miliki rumah; apalagi jenerasi muda akan dtg. sebab TANAH PUSAKA nenek moyang kami ini asyik TERGADAI kat PENDATANG/warga asing KAPIRDAJAL terutamânya bawah program-HARAM-KEJADAH "Rumah Keduaku (patutnya prog. PENIPUAN ini diDAKWA di Mahkamah oleh NGO-NGO Islam/Melayu)! Sedangkan pemilikan TANAH/rumah sebenaqnya adalah antara aset plg. terpenting untuk setiap insan, sebab itu jugalah kenapa si ZIONIS/Israel-JAHANAM sampai asyik MERAMPAS tanah pusaka BUMIPUTERA ISLAM Palestin!

    Lihat anak-beranak BUMIPUTERA Islam/Melayu kita yg. amat miskin ini termasuk dua anak OKU, serta dua anak terpaksa berhenti sekolah, yg. terpaksa MENUMPANG kat rumah sewa – mana RUMAH MAMPU MILIK pd. mereka mahupun bantuan PERCUMA -PERUBATAN-BIASISWA, serta juga bantuan OKU?! Mengapa mereka terpaksa MENUMPANG/MENGEMIS di bumi PUSAKA nenek moyang sendiri sedangkan bangsa PENDATANG/warga asing terutamanya yg. kaya-raya boleh hidup begitu MEWAH di sini?! Lihat di - http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140908/dn_22/Akibat-kemiskinan-Nur-Fatin-Islamiah-lupakan-alam-persekolahan , Akibat kemiskinan, Nur Fatin Islamiah lupakan alam persekolahan!

    Sudah tiba masanya legasi PENIPUAN dari zaman PENJAJAH-PUAKA British-ZIONIS ditentang habis-habisan dan diperbetulkan – supaya tidak akan ada lagi setiap BUMIPUTERA yg. terpaksa MENGEMIS/MENUMPANG di bumi PUSAKA kami sendiri, termasuk setiap jenerasi akan datang!

    Datuk-nenek aku kerja kat sawah padi/toreh getah – meninggal waktu muda akibat kerja keras ni; tapi bangsa Islam/Melayu boleh dituduh ‘malas‘ oleh PENJAJAH/PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL?! Dasar si BINATANG-BUAS!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Kesultanan Islam-Melayu (yg. berjuang demi ISLAM/umatnya yg. miskin-tertindas), Bahasa Melayu, hak BANGSA BUMIPUTERA Islam/Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari PELBAGAI bangsa yang hormat ISLAM, serta bangsa dan hak Bumiputera [BUMIPUTERA juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation peoples/Tribal peoples – maka istilah “(SATU) BANGSA Malaysia“ sebenaqnya adalah PALSU dan adalah legasi PENJAJAH British-ZIONIS utk. melahirkan dasar “bangsa Malayan bersatu”, pelansungan dari Malayan Union-JAHANAM ].

    ReplyDelete
  2. Juga diperlukan akta undg-undg di mana setiap pemilikan TANAH/RUMAH ammapu milik pd. Bumiputera ni tidak boleh disewakan atau dijual pd. Bukan Bumiputera/warga asing, sampai bila-bila! Salah satu MO paling licik si KAPIRDAJAL ialah menyewakan rumah pd. berpuluh pekerja asing dlm. satu rumah - lalu umat Islam/Melayu TRAUMA dan terpaksa JUAL/PINDAH!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  3. Aku bimbang nanti dpt kat org lain....

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah. Bangga aku jadi org johor. Kjjan yg dkat dgn rakyat. Teruskan usaha bela rakyat. Kalahkan komunis di johor dan dimana2 saja.

    ReplyDelete
  5. Masalah kewangan dapat dipermudahkan jika PUSAT ZAKAT DAN BAITULMAL YANG MEMPUNYAI DANA BERATUS JUTA RINGGIT, BERSEDIA MEMBERIKAN PINJAMAN TANPA FAEDAH kepada umat Islam yang layak.Semuanya bergantung kepada MB... itupun kalau dia berusaha nak tolong umat Islam..

    ReplyDelete
  6. Anon 8;52 am,
    Betul-- jika pusat zakat dan baitulmal sediakan dana pinjaman sebanyak RM 200 juta untuk PR1MA, maka lebih 2000 unit rumah mampu milik dapat disediakan kepada umat Islam di Johor bahru... Ini bergantung kepada Sultan sebagai ketua Agama dan Jajahan Takluk Johor serta penglibatan MB sebagai penasihat Sultan...yang penting jangan kira berapa % yg aku dapat TETAPI kiralah apakah Rakyat Muslim Johor akan dapat

    ReplyDelete
  7. Anon 852, 902,
    Aku sokong sgt sgt. Bg pembayar pembayar zakat pendptn dan perniagaan pun akan lbh bersemangat utk melaksanakan tanggungjawab membayar zakat kpd baitulmal Johor.
    Berapa jumlah entiti perniagaan di Johor, dan berapa ramai pulak muslim Johor yg layak bayar zakat pendptn, aku rasa jika semuanya membayar dgn betul dan bertanggungjawab, jumlahnya mungkin ratusan juta, bahkan mungkin boleh mencecah billion.

    ReplyDelete

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.