#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

5 June 2015

FELDA: Datuk Faizoull tidak dilantik semula sebagai Ahli Lembaga Pengarah


Datuk Haji Faizoull Ahmad
Pada Mesyuarat Agung Tahunan Keempat (ke-4) Syarikat yang akan diadakan pada 2 Jun 2015, lalu. Ahli Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) dengan resolusinya telah menetapkan, atas saranan Jawatankuasa Pencalonan dan Imbuhan, bahawa tidak menyokong pemilihan semula Datuk Haji Faizoull Ahmad memandangkan beliau tidak lagi memegang jawatan Pengarah Besar Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) dan Pengerusi Koperasi Permodalan Felda Malaysia Berhad (KPF) termasuk kedudukan beliau sebagai pengarah syarikat MSM Malaysia Holdings.

Syarikat itu turut berkata, resolusi untuk melantik semula 
Datuk Haji Faizoull Ahmad sebagai pengarah MSM pada Mesyuarat Agung Tahunan itu juga tidak dijalankan kerana beliau dianggap telah bersara sebagai ahli lembaga pengarah syarikat berkenaan.Datuk Faizoull memulakan langkahnya berkhidmat dengan Felda sejak tahun 1986 dan diakui mempunyai pengalaman kerja yang begitu luas setelah memegang pelbagai jawatan ketika bersama Felda.

Antaranya, beliau adalah bekas pegawai pentadbiran Jabatan Belanjawan dan Jabatan Sosial, Pengurus Besar Felda Wilayah Terengganu, Pengarah Jabatan Inovasi dan Pembangunan Generasi Baru Felda dan Timbalan Ketua Pengarah Felda (Pembangunan Komuniti).

Sebelum ini, Datuk Faizoull telah digantung dari berkhidmat selama 2 bulan oleh Felda atas arahan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), bermula Disember 2014 lalu.


Beberapa sumber mengesahkan, penggantungan serta merta terhadap beliau adalah disebabkan kes yang berkaitan dengan Laporan Ketua Audit Negara (KLIK) dan bukannya ada kena mengena dengan isu pertembungan dalaman antara beliau dengan Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad sepertimana yang digembar-gemburkan mulut politik pembangkang.

Beliau turut diarah pihak JPA untuk menjawab surat tunjuk sebab yang diberikan kepadanya dalam tempoh 21 hari.

Pada masa yang sama, Felda mendapati beliau yang sebagai Pengarah Besar Felda ketika itu, telah melakukan hal-hal yang bertentangan dengan polisi organisasi lembaga berkenaan.

Antaranya, menaikkan pangkat beberapa kakitangannya dalam satu mesyuarat yang dipengerusikan oleh beliau sendiri yang mana sepatutnya di pengerusikan oleh Tan Sri Isa Samad dan ahli-ahli Lembaga Pengarah Felda yang lain.

Felda Global Ventures Sdn Bhd memiliki 40,03% daripada MSM Holdings Bhd, manakala FGV Holdings Bhd memiliki 10.97% dan Koperasi Permodalan Felda Malaysia Bhd 20%.
- Sumber

Berikut MP sertakan NOTIS MESYUARAT AGUNG TAHUNAN KE-4 MSM MALAYSIA HOLDINGS BERHAD






0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.