Penghujung 2014 lalu, pantai timur telah di timpa tragedi banjir luar biasa dan dikatakan antara yang terburuk dalam sejarah negara sejak 1969. Kelantan antara negeri menghadapi keadaan terburuk apabila banjir turut membawa sama lumpur sehingga melenyapkan lebih 1500 buah rumah manakala seluruh negeri itu lumpuh sama sekali.
Bagi perkhidmatan pengangkutan awam darat, KTMB di laluan pantai timur antara yang paling terjejas dan lumpuh teruk akibat di tengelami banjir dasyat sehingga awal 2015 yang lalu.
Banyak stesen yang mengalami kerosakan teruk dan terpaksa ditutup kerana dinaiki air dan banjir lumpur, manakala ada sebahagian struktur landasan musnah antaranya jambatan besi untuk laluan tren di Kemubu, hanyut terputus akibat arus deras.
Akibatnya, perkhidmatan itu terpaksa dihentikan serta merta untuk kerja-kerja baik pulih dan dijangkakan mengambil masa dalam tempoh setahun, lamanya. Mungkin akan lebih lama sekiranya melibatkan faktor-faktor lain seperti struktur tanah dan naik taraf kawasan landasan dan diiring dengan penambahbaikan supaya bencana pada masa depan jika berulang tidak melibatkan kerosakan teruk seperti dialami baru-baru ini.
Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) turut menganggarkan kerugian lebih RM250 juta akibat kerosakan infrastrukturnya di negeri-negeri Pantai Timur yang dilanda banjir.
Sebelum ini, penduduk setempat menjadikan perkhidmatan rel KTMB sebagai mod pengangkutan awam mereka yang utama.
Namun begitu, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah mengambil jalan penyelesaian jangka pendek dengan mengadakan perkhidmatan bas henti-henti di beberapa daerah yang terjejas sementara perkhidmatan rel sedang dipulihkan. (KLIKSINI)
Kerja-kerja pemulihan sementara landasan tersebut merangkumi kerja-kerja seperti pelebaran semula longkang, pengukuhan struktur landasan dan cerun, selipar kayu dan klip landasan yang baru.
Jambatan besi untuk laluan tren di Kemubu putus akibat arus deras |
Akibatnya, perkhidmatan itu terpaksa dihentikan serta merta untuk kerja-kerja baik pulih dan dijangkakan mengambil masa dalam tempoh setahun, lamanya. Mungkin akan lebih lama sekiranya melibatkan faktor-faktor lain seperti struktur tanah dan naik taraf kawasan landasan dan diiring dengan penambahbaikan supaya bencana pada masa depan jika berulang tidak melibatkan kerosakan teruk seperti dialami baru-baru ini.
Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) turut menganggarkan kerugian lebih RM250 juta akibat kerosakan infrastrukturnya di negeri-negeri Pantai Timur yang dilanda banjir.
Sebelum ini, penduduk setempat menjadikan perkhidmatan rel KTMB sebagai mod pengangkutan awam mereka yang utama.
Namun begitu, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah mengambil jalan penyelesaian jangka pendek dengan mengadakan perkhidmatan bas henti-henti di beberapa daerah yang terjejas sementara perkhidmatan rel sedang dipulihkan. (KLIKSINI)
Sepertimana yang dinyatakan pihak SPAD melalui kenyataan medianya, baru-baru ini. Pada 21 Mei 2015 lalu, SPAD telah menjalankan pemeriksaan landasan yang terbabit dengan terperinci.
Lanjutan itu, KTMB telah membentangkan kepada SPAD pada 25 Mei 2015 mengenai kerja baikpulih dengan memberi fokus kepada pemulihan sementara landasan di antara Gemas-Gua Musang dan Kemubu-Bukit Abu, untuk mengembalikan keadaan landasan kepada tahap selamat bagi penggunaan dan operasi tren.
Kerja-kerja pemulihan sementara landasan tersebut merangkumi kerja-kerja seperti pelebaran semula longkang, pengukuhan struktur landasan dan cerun, selipar kayu dan klip landasan yang baru.
0 comments:
Post a Comment