RM2.6 wang 1MDB?

16 Jun 2015

Jawatan Menteri bukan lesen 'biadap' kepada institusi DiRaja Johor


Kata-kata dan bahasa Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Nazri Aziz mengeluarkan kenyataan balas terhadap Tengku Mahkota Johor (TMJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim baru-baru ini, ekoran status Facebook TMJ yang menyentuh isu pembatalan Forum “Nothing to Hid” minggu lalu dilihat begitu biadap dan nampak menghina.

Dalam kenyataan Datuk Seri Nazri, kata beliau Putera Mahkota Johor boleh dikenakan peraturan yang sama dalam politik jika ingin membuat komen, dan beliau akan dibelasah dalam politik.

Antara kata lain, sumber melaporkan Datuk Seri Nazri memberitahu Tunku Ismail Sultan Ibrahim supaya “jangan masuk campur politik” jika tidak, akan “dibelasah”.

“Saya rasa beliau harus menjauhkan diri daripada politik. Jika tidak, beliau juga akan dapat benda yang sama. Kita akan whack (belasah secara lisan) dia,” menurut The Star Online.

“Raja-raja dan keluarga diraja ini berada di atas undang-undang (justeru tidak sepatutnya campur tangan dalam politik). Kalau dia (Tunku Ismail) mahu menjadi ahli politik, jadi dia perlu beritahu. Kemudian kita boleh menjawab balik." kata DS Nazri Aziz.

"Jika kamu memegang jawatan penting sebagai keluarga diraja di negeri dan kamu mula mengulas (politik)... kalau kerajaan 'belasah' kamu balik, jangan marah." tambah beliau.

Setelah beberapa jam selepas teguran Datuk Seri Nazri Aziz terhadap Tengku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim...

Berita mengenai satu klip video pendek memaparkan wajah TMJ muncul dalam aksi yang mencabar dan penuh tanda tanya, tersiar di media sosial. (KLIKSINI). Klip video tersebut dikatakan mempunyai sangkut paut dengan kenyataan yang di sebut oleh DS Nazri Aziz sebelum itu.

Walaupun klip video berkenaan tidak disertakan tajuk atau kapsyen, ia dimuat naik hanya selepas beberapa jam Nazri yang juga Menteri Kebudayaan dan Pelancongan jelas menjadi persoalan umum.

Namun, MP sebagai anak Johor dan berada dibawah naungan tahta Kesultanan Johor... Percaya dan berpendapat bahawa kata-katanya, memang biadap! Tidak sepatutnya DS Nazri merangkap sebagai Menteri serta pemimpin masyarakat bercakap dengan cara dan bahasa sedemikian.

Dia kena sedar akan martabat di Raja dan sepatutnya dia sebagai individu yang telah berada di pucuk kepimpinan tidak akan menunjukkan sifat begitu secara terbuka. Dah tu, dia seorang pemimpin UMNO pulak tu.... Jangan bikin malu dan buat taik la dalam UMNO.

Perlu di ingat..! Anda bercakap dengan bakal Sultan bukan bercakap dengan rakyat biasa!

MP percaya, daripada riaksi TMJ dalam klip video tersebut, menunjukkan maksud berkait rapat dendan tindak tanduk DS Nazri terhadapnya. Sudah tentu juga sebagai anak-anak dan bangsa Johor tidak dapat menerima kenyatan ini serta menolak sekeras-kerasnya kenyataan biadap Menteri Pelancongan itu...

Kalau iya pun, biarlah bersopan dan bercara... Ini tidak, bahasanya tidak sedikitpun dilihat punyai rasa hormat terhadap Raja dan institusinya. Selamba berani dan angkuhnya mengecam dan menyelar Tengku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim dengan baha kesat.

MP pasti hal ini juga tidak boleh diterima seluruh rakyat negeri Johor, antaranya Pemuda MIC (KLIKSINI) dan dua pemimpin UMNO dari Johor yang telah menyuarakan sokongan kepada TMJ dan beri mesej jelas kepada DS Nazri tentang perlunya menghormati institusi beraja..

Allah Berkati Johor... Allah Selamatkan Sultan.
Daulat Tuanku.

Dibawah, ikuti kenyataan media daripada YB Datuk Latif Bandi dan Datuk Zulkurnain Kamisan berhubung kenyataan DS Nazri Aziz sebagai Menteri terhadap Tunku Ismail Sultan Ibrahim (TMJ)

KENYATAAN 

Datuk Zulkurnain Kamisan
KETUA UMNO BAHAGIAN PARIT SULONG

Datuk Zulkurnain Kamisan
Saya menyarankan agar menteri ini lebih muhasabah diri dan cermin diri untuk mengatakan sesuatu perkara yg melibatkan institusi diraja. Jangan bermain api. Kita sudah cukup aman selama ini.
Rakyat Johor tidak pernah sesekali menderhaka dan kita akan menentang setiap anasir yang boleh merosakkan perpaduan antara rakyat johor.
Rakyat Johor akan pertahankan kedaulatan negeri dan juga kedaulatan bangsa Johor.
JANGAN UGUT DAN KURANG AJAR...
Jawatan sebagai menteri bukan lesen untuk bersikap kurang ajar kepada sesiapa.
Pendirian menteri ini tidak mewakili kepimpinan umno atau rakyat kerana beliau hanyalah ahli MKT yang dilantik..perlantikan beliau hanya oleh Perdana Menteri
JOHOR MESTI JADI JOHOR
Rakyat Johor sentiasa menghormati dan menyanjung tinggi kedaulatan institusi kesultanan...
Orang luar yang tidak suka cara johor tidak perlu mencerca atau menghina tetapi pintu sentiasa terbuka utk keluar mencari negeri lain...
Datuk Zulkurnain Kamisan
Ketua UMNO Bahagian Parit Sulong



KENYATAAN 

YB Datuk Hj Abd Latif Hj Bandi
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan Johor

YB Datuk Hj Abd Latif Hj Bandi

Setiap warganegara Malaysia yang prihatin berhak untuk menyalurkan pandangan khususnya dalam hal2 yg berkaitan dgn kepentingan awam.
Demikianlah juga bagi DYAM Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim.
Apatah lagi baginda seorang Putera Raja yang sangat perihatin terhadap rakyat baginda dan memiliki ramai peminat serta pengikut yang ratanya di kalangan anak-anak muda khasnya di Negeri Johor Darul Ta'zim.
Oleh hal yg demikian, adalah tidak wajar bagi sesiapapun untuk menafikan hak ini.
Malah adalah agak keterlaluan bagi mana-mana pihak mengeluarkan kenyataan yg berbaur ugutan dan boleh mencemarkan nama baik institusi DiRaja Johor khasnya.
Sebagai seorang pemimpin politik yg berpengalaman, YB Datuk Nazri Aziz tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan kasar dan buruk sedemikian rupa sehingga boleh mengundang perbalahan dan reaksi balas negatif rakyat Johor kepada beliau.
Ianya juga secara tidak langsung boleh memburukkan lagi imej kepimpinan politik dan diharapkan sikap dan perlakuan seperti ini tidak diikuti oleh pemimpin2 yg lain.
YB Datuk Hj Abd Latif Hj Bandi
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan Johor
Reaksi:

5 ulasan :

  1. SALAM BRO,NAZRI AZIZ TU MEMANG SENGAL.BERCAKAP SEDAP MULUT AJE.SIKAPNYA SEMAKIN MEMUALKAN DAN MELOYAKAN.BENGONG !

    BalasPadam
  2. Agaknya dia seorang menteri yang punyai locus standi untuk menghentam Tun M termasuk kebawah duli TMJ ?????

    BalasPadam
  3. Menteri yg paling kurang ajar dlm umno dan tiada budi bahasa,hanya menujukkan sikap gangster kepada orang melayu.

    BalasPadam
  4. dua-dua sama je perangai... sekor hidup tak reti adab, sekor lagi menyibok tak tentu pasal....

    BalasPadam
  5. Sangat tepat anon 7.12pm..ni da bekompol dpn istana..da mcm bebudak gado..amenda ni wei..takda keje lain dah ? Exco2 tu smua baik senyap je lah, kot ye pun nak cari makan..dgn pembangkang smua menikus..

    BalasPadam

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.