#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

18 June 2015

TAHNIAH : Khidmat Tan Sri Dr. Syed Hamid dilanjutkan 2 tahun lagi. - SPAD


Sejak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat ditubuhkan pada 3 Jun 2010, buat kali keduanya Tan Sri Dr. Syed Hamid Albar diberi kepercayaan sebagai Pengerusi suruhanjaya tersebut setelah perkhidmatannya dilanjutkan lagi dua tahun berkuatkuasa 4 Jun lalu.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan SPAD, "Pelanjutan perkhidmatan Tan Sri Syed bakal memberi lebih masa kepada beliau untuk meneruskan transformasi penambahbaikan standard sistem pengangkutan awam darat di negara ini"

Tan Sri Dr, Syed Hamid Albar
Sejak SPAD ditubuhkan, bermacam-macam transformasi telah dilakukan. Baru-baru SPAD melancarkan Bas Rapid Transit yang pertama di Asia Tenggara...tujuannya untuk menampung permintaan perkhidmatan disamping dapat mengurangkan masalah kesesakan terutamanya pada waktu puncak apabila rakyat mahu menggunakan perkhidmatan LRT.

Selain memajukan infrastruktur berkaitan pengangkutan awam, SPAD turut menjaga kebajikan pemandu-pemandu pengangkutan awam sejajar dengan kehendak semasa.

Buktinya, pada tahun ini SPAD telah menaikkan kadar tambang teksi sepertimana yang dikehendaki persatuan-persatuan teksi di Malaysia. Biarpun mendapat reaksi pelbagai dari rakyat, SPAD tetap meneruskan atas kapasiti menjaga kebajikan pemandu teksi tanahair.


Bukan mudah tugas dan peranan SPAD...menjaga kebajikan pengguna, pemandu dan kemajuan pengangkutan awam..malah, SPAD turut menggariskan akta dan peraturan untuk dipatuhi semua pemandu pengangkutan awam...

Diharapkan dengan pelanjutan kontrak Tan Sri Syed ini dapat meneruskan agenda pentransformasian pengangkutan awam negara ke tahap lebih berkualiti. 

MP mengucapkan tahniah dan syabas kepada Tan Sri Syed atas pelanjutan kontrak ini.


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.