#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

23 February 2012

Hadi Awang sampai kata celaka dunia akhirat?


Setiap calon PAS yang bertanding dalam pilihan raya diwajibkan berbai'ah, satu bentuk pengakuan yang lebih besar dan berat dari bersumpah. Ini bagi menentukan calon tidak menyeleweng dari dasar Islam, cara dan matlamatnya, kata Abdul Hadi dan sesiapa yang melanggar bai'ah yang dibuat "maka akan celaka dunia dan akhirat", tambahnya lagi.

Dalam hal ini sekali lagi PAS mengulangi sikapnya menakut-nakutkan ahli dengan cara membuat bai’aih kerana “ia adalah isu akhirat.”

Hadi lupakah bahawa soal akhirat adalah ditentukan oleh Allah? Hingga boleh menentukan mereka yang melanggar bai’iah akan celaka dunia akhirat.

Itulah antara kenyataan yang di keluarkan Mufti Perak Tan Sri Harussani yang ditemui di pejabatnya di Ipoh yang kecewa diatas kenyataan Hadi dengan tindakan PAS untuk mengikat calon-calon parti itu yang bertanding dalam PRU ke13 dengan melakukan bai’ah.

Katanya soal akhirat adalah ditentukan oleh Allah.

“Menakut-nakutkan saja, macamlah kita boleh menentukan mereka yang melanggar bai’iah akan celaka dunia akhirat dan pada saya dia boleh buat perjanjian tapi masalah di akhirat bukan masalah kita, ia adalah masalah Allah” tambahnya lagi.

Mufti Perak itu kemudian menasihatkan supaya “ tak usah kita menakutkan orang dengan perkara akhirat sedangkan kita sendiri tidak pasti apakah orang berwajib baiah untuk tujuan berpolitik”.

Menjawab satu soalan, Harussani berkata kalau cara demokrasi, sebagai lslam dia mesti wajib bersikap jujur tetapi kenapa kita harus ikat dengan bai’ah pula.


Terpaksa atau dipaksa? Renung-renungkanlah...

"Pemimpin-pemimpin politik berhentilah daripada menggunakan agama sebagai “senjata politik” kerana ia dilihat merendahkan martabat Islam dan boleh mengelirukan orang ramai dan m
emisahkan agama daripada politik mungkin dianggap negatif, tetapi kalau agama sering digunakan untuk tujuan politik yang menjurus kepada penyalahgunaan itu, ia lebih buruk", k
ata bekas Mufti Perlis, Profesor Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin ketika berucap pada majlis Himpunan Ulama, Cendekiawan Islam dan Penulis Maya Kebangsaan 2012



ARTIKAL BERKAITAN: Klik!Bai’ah hanya kepada Allah



0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.