#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

21 July 2014

CEO Felda Global Ventures pakar terkemuka dunia.



Presiden dan CEO Felda Global Ventures (FGV) yang dilantik setahun lalu, bukannya rakyat asing seperti didakwa sesetengah pihak sepertimana yang tersebar di laman-laman sosial, sebelum ini.

Keadaan bertambah buruk apabila ada pula dalang dari anak FELDA yang dipengaruhi parti pembangkang mengambil kesempatan terhadap isu perlantikan ini.

Mohd Emir Mavani, CEO FGVH (KLIK)
Untuk makluman, Mohd Emir Mavani Abdullah, berusia 49 tahun, adalah warganegara Malaysia kelahiran Merlimau, Melaka. Telah dilantik ke Lembaga Pengarah pada 1 Januari 2012 sebagai Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif dan seterusnya dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Tetap (CEO) FGV pada 1 Januari 2013 dan dilantik semula sebagai Eksekutif Bukan Bebas Pengarah. Beliau juga merupakan Ahli Jawatankuasa Pemandu Lembaga FGV.

Sebelum ini dikenali sebagai seorang pakar terkemuka dalam pembaharuan ekonomi dan pentadbiran kerajaan di Timur Tengah dan Asia, berkelulusan Ijazah Kimia dari Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1987 dan memperolehi Ijazah Sarjana Pengurusan Kejuruteraan dari Warwick University, United Kingdom pada tahun 2000. 

Emir Mavani juga merupakan Penasihat Kanan kepada Program Pembangunan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai pelbagai projek di rantau Timur Tengah dan Utara Afrika antara tahun 1998 hingga 2004, Penyelaras bagi Tadbir Urus yang Baik Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan bagi rantau Arab antara tahun 2002 hingga 2004, yang Penasihat kepada Menteri Kewangan di Emiriyah Arab Bersatu 2002-2007 dan Penasihat Strategik kepada Majlis Eksekutif Abu Dhabi bagi tempoh tahun 2008 hingga 2010. 

Dengan punyai rangkaian dan kenalan yang begitu luas di merata dunia serta rekod pencapaian cemerlang yang ada, tentunya beliau layak.

Dalam menempa nama dan usaha FELDA, menentukan kedudukan FGV antara yang teratas dalam carta antarabangsa, sudah tentu tidak silap bagi FELDA memilih dan melantik beliau bagi menerajui Felda Global Ventures Holding Berhad ( FGVH )


Ternyata kemampuannya terbukti, apabila perniagaan FGVH dilihat terus meningkat ketahap lebih tinggi selain membawa pulangan dan keuntungan yang memberangsangkan kerpada FELDA keseluruhannya, setakat ini.

Dibawah pacuan CEO Emir Mavani, dengan pengstrukturan dalam tranformasi sepertimana yang dirancang... FGV nampaknya bakal menggandakan pendapatannya sehingga 8 kali dan jika berjaya diterjemahkan dimana ia mampu meraih RM100 billion pada tahun 2020, nanti.

Baru setahun sahaja menyandang jawatan sebagai Presiden Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif  FGV ini, beliau sudah mampu meramalkan bahawa keuntungan 8 kali itu bakal meletakkan FGV didalam kedudukan yang kompetitif dipersada dunia.

Dalam pada itu, dengan perkongsian pengalaman serta kepakaran yang dibawa oleh beliau dalam kumpulan pentadbiran sedia ada. Sudah tentu akan memberi munafaat dan contoh kepada seluruh organisasi serta kakitangan yang sebahagian besarnya adalah anak-anak peneroka FELDA.


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.