#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

18 July 2014

Syed Mokhtar 'monopoli' gula ternyata putar belit pembangkang.



Tindakkan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang dilihat cuba memutar belitkan fakta dan kelirukan sidang dewan, akhirnya terdiam apabila kenyataanya di bidas oleh Ahli Parlimen Kota Tinggi, Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid. 

Sebagai pemimpin yang berpengalaman dan diakui oleh pengikut-pengikutnya, takkan mungkin Anwar tak tau hal sebenar atau sengaja timbulkan kebenciannya terhadap Syed Mokhtar.


KLIK, saksikan video ini...




Namun, apa sekali pun niat beliau dalam mendakwa ahli perniagaan Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary menguasai industri gula dan mampu mengawal harga gula , di dewan Parlimen Jun lalu. Sama sekali tidak benar. 

Menurut Datuk Noor Ehsanuddin dalam membalas dakwaan berkata, dimana benarnya kenyataan Anwar Ibrahim, sedangkan MSM ( MSM Malaysia Holding Berhad ) adalah pengeluar utama?


Dalam pada itu, mungkin ramai juga yang masih berpendapat ‘Raja Gula’ hari ini masih Robert Kuok, tetapi hakikatnya industri gula di negara ini telah pun dikuasai Felda Global Ventures (FGV). Dengan memiliki Malayan Sugar Manufacturing Sdn Bhd (MSM), sejak 2009.

Pembabitan Syed Mokhtar dalam Tradewinds hanyalah 37% dan selebihnya adalah milik MSM. FELDA hanya memiliki saham dalam Tradewinds di antara 50-70%. Dengan fakta ini, ia membuktikan Anwar yang mengatakan Syed Mokhtar dan Tradewind yang menguasai industri gula itu ternyata satu tuduhan.

Maka itu, hari ini dapatlah kita ketahui bahawa MSM (anak syarikat FGV) yang sebenarnya menguasai pasaran gula sekarang dan bukan 
Robert Kuok yang selalu digembar gemburkan puak-puak pembangkang atau Tradewinds sepertimana tuduhan dari mulut Anwar Ibrahim.

Terima kasih juga diucapkan kepada Datuk Noor Ehsanuddin kerana telah membetulkan dakwaan Anwar yang entah dari mana datang fakyanya itu.




0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.