#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

22 March 2015

Akur Kadar Tambang Baru Teksi Dan Bas Ekspress Ditangguhkan - SPAD


Pada 19 Mac lalu (KLIKSINI) Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar mengumumkan kadar tambang teksi akan dinaikkan antara RM1.25 sen hingga RM8.00 mengikut jarak perjalanan dan lokasi, berkuatkuasa serta-merta.

Manakala tambang bas ekspres naik 2.1 sen atau 22.6% bagi setiap kilometer bermula 15 Mei ini berikutan kadar harga tambang yang tidak disemak sejak 2009 manakala tambang komuter sejak 20 tahun lalu.

Difahamkan pengumuman kenaikan ini beberapa kali tertangguh.Terbaru semasa banjir besar melanda Kelantan dan beberapa negeri baru-baru ini.

"Setakat hari ini kos penyelenggaraan teksi dan bas telah meningkat 33% di mana NGV sahaja naik 11.3%. Kita juga kena mengambilkira susut nilai dan kenaikan gaji," katanya.

Bagaimanapun selesai sahaja pengumuman dibuat, pihak SPAD terus dihujani berbagai komen dan desakkan dari beberapa pihak khususnya pengguna berikutan keputusan menaikkan kadar tambang teksi dan bas ekspress yang dikatakan membebankan rakyat.

Pada 21 Mac berikutnya, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengarahkan SPAD untuk menangguhkan kenaikan tambang teksi meskipun kerajaan memahami asas bagi kenaikan tambang pengangkutan awam tersebut kerana kata beliau sekarang bukan masa yang sesuai untuk melaksanakannya.

Walaupun tambang yang diumumkan oleh SPAD dikatakan berasas oleh sesetengah pihak, tapi ada alasan yang mangatakan dimana faktor masa tidak sesuai memandangkan kerajaan akan melaksanakan GST membuatkan ramai pihak yang menuntut agar ianya ditangguhkan...

Namun biarpun berat bagi SPAD yang memikul hal ini, tetap akur dengan kehendak Kabinet yang mahu kenaikan tambang teksi ditunda kesuatu tarikh dan sedikit masa lagi. Selaku sebuah suruhanjaya yang bertanggungjawab mengawal selia pengangkutan awam. Bagi SPAD, segala apa tindakkan dan perlaksanaan yang di buat adalah tiada lain tujuannya selain ingin meningkatkan kualiti industri teksi sekaligus menampung sara hidup para pemandu teksi yang begitu lama tidak merasai kenaikan kadar tambang iaitu sejak tahun 2009 lagi.

Isu tuntutan menaikkan tambang bukan perkara baru bagi pemandu teksi...Persatuan Transformasi Pemandu Teksi Malaysia (PERS1M) antara NGO yang acap kali mendesak pihak SPAD dan kerajaan menaikkan tambang teksi...apa tidaknya, kos penyelenggaran kenderaan sentiasa meningkat...tambang tahap yang sama juga...disebabkan hal ini, ada pemandu teksi yang terpaksa mengambil risiko tidak menggunakan meter ketika menghantar penumpang...

Atas inisiatif toleransi dan diplomasi, Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar berkata "Kabinet mempunyai kuasa untuk menangguhkan kenaikan tambang berkenaan."

"SPAD mematuhi prosedur dan undang-undang. Kabinet mempunyai kuasa dan kami akan ikut arahan. Tidak perlu wujud persengketaan,".

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.