#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

20 March 2015

MOU KUIN-YPPM: Dilaksana atas keyakinan wujudnya sinergi dengan pengalaman - Dr Mashitah


Perjanjian yang di lakukan baru-baru ini, bukan sahaja satu lembaran baharu kepada kedua-dua belah pihak, malah membawa impak besar terhadap institusi dan perkembangan pengajian pondok di negara kita.

Dimana MEMORANDUM persefahaman antara Kolej Universiti Insaniah (Kuin) dan Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia turut dilaksanakan atas keyakinan wujudnya sinergi dari segi pengalaman, pengetahuan dan sumber insan yang boleh memanfaatkan Kuin, YPPM dan negara, khususnya dalam usaha membangun dan memperkasakan institusi dan sistem pendidikan pondok di Malaysia.

Skop kerjasama ini meliputi bidang penyelidikan, perkongsian sumber teknikal dan kepakaran, penerbitan, kemudahan untuk kajian akademik dan penganjuran wacana ilmu seperti forum, seminar dan persidangan serta program yang membabitkan masyarakat (community engagement). Ia membuka ruang kepada kegiatan penyelidikan lebih luas terhadap institusi pondok dan penganjuran program, bukan sahaja di Malaysia malah Asia, Afrika, Timur Tengah dan Eropah bagi menambahkan lagi khazanah ilmu dan pengetahuan mengenainya.

Untuk melaksanakan matlamat ini, kedua-dua pihak bersetuju menubuhkan Pusat Kajian Pondok (PKP) di Kampus Kuin Kuala Ketil yang mula berfungsi pada 1 Mac lalu. KLIKSINI

Manakala YPPM pula bersetuju menyediakan kepakaran dan kakitangan, bantuan berbentuk fizikal dan bukan fizikal, serta sokongan logistik dan jaringan.

Dr. Mashitah yang juga Pengerusi Pembangunan Yayasan Pondok Malaysia turut bersetuju dilantik sebagai Pengarah PKP dan berkhidmat tanpa gaji demi mengangkat martabat Institusi Pondok tanahair.

Malah, usaha seperti ini perlu digalakkan memandangkan institusi yang memberi pengkhususan kepada kajian mengenai pondok tidak banyak.

Menurutnya, hanya Universiti Utara Malaysia, Universiti Pendidikan Sultan Idris dan Universiti Sains Islam Malaysia sahaja, selain Kuin, yang ada minat khusus terhadap kajian pondok.

"Saya cukup memahami tugas dan tanggungjawab yang dipikul, serta harapan banyak pihak terhadap PKP. Saya akan duduk berbincang dengan Rektor Kuin Prof Datuk Dr Mohd Yusof Kassim dan beberapa pihak lain untuk menetapkan hala tuju dan matlamat pusat kajian ini, serta cara paling baik dan berkesan untuk menghidupkan MoU yang baru ditandatangani. Pastinya ini meliputi, antara lain, soal penghasilan dan output, keperluan dana, kesesuaian staf, bahan penerbitan, aktiviti penyelidikan dan penganjuran program" ujar beliau lagi

Bagi pihak penganjur, beliau turut merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kerana sudi merasmikan PKP dan menyaksikan majlis menandatangani MoU Kuin-YPPM.

Juga kepada Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir, barisan Exco Kedah, Setiausaha Kerajaan Negeri, Lembaga Pengarah dan Mustasyar YPPM yang turut hadir, serta semua pihak yang terbabit menjayakan majlis bersejarah itu.

Kehadiran istimewa guru-guru pondok dan puluhan pelajar pondok yang datang ke TH Hotel and Convention Centre dengan bas telah memeriahkan majlis, terutama berselawat menyambut ketibaan Najib, yang juga Penaung YPPM dan semasa beliau meninggalkan majlis.

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.