#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

17 March 2015

Angkut teksi degil -SPAD


Sikap degil sesetengah pemandu teksi di beberapa lokasi sekitar ibu negara telah memaksa lebih 90 penguatkuasa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) membuat operasi membenteras secara besar-besaran di beberapa lokasi sekitar ibu negara

Berikutan adanya lagi pemandu yang bertindak menyalahi undang-undang, sebagai sebuah badan yang diberi peranan dan tanggungjawab dalam memastikan sistem pengangkutan awam darat lebih selamat, boleh diharap, responsif, mudah diakses selain menjadi mod pilihan rakyat, operasi penguatkuasaan yang berterusan terpaksa dijalankan.

Operasi kali ini diadakan setelah menerima aduan orang ramai mengenai teksi yang tidak menggunakan meter. Sebanyak 30 kes teksi berjaya ditahan dalam operasi kali ini. 27 kesalahan melibatkan kesalahan pemandu teksi tidak menggunakan meter, 2 kes tiada kad pemandu yang sah manakala satu kes kad pemandu telah tamat tempoh.

Mejar Jen (B) Datuk Paduka Che Hasni Che Ahmad
Menurut Pengurus Besar Penguatkuasaan dan Latihan SPAD, Mejar Jen (B) Datuk Paduka Che Hasni Che Ahmad, dalam sidang media selepas itu berkata, 30 kumpulan penyamaran telah dihantar untuk membuat operasi dan kejayaan adalah 100%. Operasi kali ini hanya melibatkan pihak SPAD sahaja yang melibatkan 61 anggota.

"Operasi ini akan diteruskan dari masa ke semasa. Teksi-teksi yang disita akan diambil tindakan pendakwaan selepas kertas siasatan siap. Selain dari pendakwaan, tindakan pentadbiran untuk mengantung kad pemandu juga akan dilakukan." tambah beliau lagi.

Berikut adalah gambar-gambar sekitar operasi dijalankan:





 

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.