#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

19 March 2015

SPAD Sahkan Kenaikan Tambang Teksi Dan Bas Ekspress



Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengesahkan bahawa kenaikan tambang teksi akan berkuatkuasa serta merta, manakala untuk bas ekspres bermula 15 Mei.

Kenaikan tambang yang perlu untuk memastikan daya maju komersil industri ini, kata Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar dalam satu sidang akhbar hari ini

Tambang teksi dan kereta sewa naik antara 20 hingga 67 peratus, manakala tambang bas ekspres akan naik 22.6 peratus.

Menurut Tan Sri Syed Hamid Albar, penetapan kadar baharu perkhidmatan teksi dan bas ekspres dilakukan atas sebab kenaikan kos termasuk penyelenggaraan dan insurans.

Katanya lagi, penetapan terpaksa dilakukan selepas kali terakhir semakan kadar tambang teksi dan bas ekspres pada tahun 2009.

Untuk teksi di Lembah Klang dan Johor Bahru, tambang jarak akan naik 38 sen bagi setiap km atau 43.7% kepada RM1.25 per km; manakala masa tambang akan meningkat 13 sen seminit atau 44,83% kepada 42 sen seminit. Kadar Flagfall kekal pada RM3.00.

Untuk Teksi 1Malaysia (TEKS1M) di Lembah Klang dan Johor Bahru, tambang jarak sehingga 63 sen bagi setiap km atau 72,41% kepada RM1.50 per km; manakala tambang masa naik sebanyak 21 sen seminit atau 72,41% kepada 50 sen seminit. Kadar flagfall terpulang RM1 atau 33% kepada RM4.

Di Pulau Pinang, tambang teksi bajet jarak sehingga 63 sen bagi setiap km atau 72,41% kepada RM1.50 per km; manakala tambang masa adalah sehingga 21 sen seminit atau 72,41% kepada 50 sen seminit. Kadar flagfall tetap sama.

Bagi TEKS1M di Pulau Pinang, jarak dan masa tambang dua kali ganda kepada RM1.75 per km dan 58 sen seminit masing-masing, daripada 87 sen bagi setiap km dan 29 sen seminit sebelum. Kadar flagfall tidak berubah.

Semua tambang teksi disemak semula adalah berkuatkuasa serta merta dan boleh dikenakan ke atas pelanggan sekali pengusaha teksi recaliberated meter mereka, kata Ketua Pegawai Eksekutif SPAD Mohd Nur Ismal Kamal.

SPAD menganggarkan ia akan mengambil pemandu teksi dan pengusaha kira-kira dua bulan untuk mempunyai meter recaliberated, sebelum teksi boleh mengenakan caj kadar baru.

SPAD juga akan menaikkan tambang bas ekspres kepada 11.4 sen setiap km, sehingga 22,58% daripada 9.3 sen setiap km sebelum, efffective pada 1 April 2015.

Mengenai kenaikan tambang, Syed Hamid berkata: "Semakan yang bertujuan untuk menyelaraskan kadar tambang dengan kos operasi yang sebenar, juga menyerang keseimbangan yang adil antara kebajikan penumpang dan pemandu serta operator," kata Syed Hamid.

Beliau berkata pelarasan tambang teksi telah dibuat pada rundingan dengan pelbagai pihak berkepentingan sebelum keputusan itu dibuat.

"Pelarasan ini tambang telah kira GST (Cukai Barangan dan Perkhidmatan), walaupun tambang ini tidak mempunyai GST, tetapi kos operasi perniagaan melakukan menanggung GST," katanya.


Mohd Nur juga dianggarkan bahawa akan menjadi satu lagi semakan tambang keretapi dalam tahun ini, tetapi menegaskan bahawa bergantung kepada KTM Bhd dan Syarikat Prasarana Negara Bhd menjalankan kajian semula tambang.

Mohd Nur juga berkata SPAD telah dimaklumkan oleh Majlis Ekonomi, bahawa Petroliam Nasional Bhd akan menaikkan harga Gas Asli Kenderaan (NGV) pam, yang bersamaan dengan gas asli mampat, kepada RM1.05 seliter, kenaikan 54,41% dari 68 sen seliter.

Semakan terakhir NGV harga pam ialah pada 2005, manakala tambang teksi dan bas ekspres kali terakhir disemak pada tahun 2009.

Mohd Nur juga mengingatkan pengusaha teksi yang mereka perlu mengenakan kadar yang sedia ada sehingga meter mereka telah caliberated.


0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.