#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

24 March 2015

SAVE MALAYSIA: Mainan Politik Kit Siang - Presiden MCA


MP amat bersetuju dengan pendapat Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai berkaitan cadangan Lim Kit Siang sebelum ini terhadap pembentukan sebuah persekutuan baharu yang dikenali sebagai ‘Save Malaysia’ yang terdiri daripada ahli dari pelbagai latar belakang politik berbeza yang bermatlamat untuk memperjuangkan Perlembagaan Persekutuan dan kedaulatan undang-undang dilihat satu permainan yang sengaja direka setelah gagal menghalang PAS dalam isu 'Hudud'.

MP turut percaya dimana tindakan Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang menjemput ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) menubuhkan ‘Persekutuan Baru’ disifatkan sebagai hanya untuk menutup kelemahan partinya yang kini semakin goyah juga ada benarnya.

Baru-baru ini, apabila ditanya ketika lobi Parlimen, 
Datuk Seri Liow Tiong Lai menolak bulat-bulat undangan Presiden DAP Lim Kit Siang untuk membentuk ‘Save Malaysia’ yang terdiri daripada ahli dari pelbagai latar belakang politik berbeza yang kononnya bermatlamat untuk memperjuangkan Perlembagaan Persekutuan dan kedaulatan undang-undang.
Jelas beliau, DAP dilihat terpaksa mendapatkan sokongan ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) apabila mereka gagal menghalang PAS meneruskan agenda pelaksanaan hudud.

“Kalau untuk pembangunan negara, kita memang terbuka dengan semua pihak untuk kerja bersama. Tapi kita sangsi dengan agenda Kit Siang..."

“Beliau sebenarnya cuba alihkan perhatian terhadap kegagalannya menghalang PAS…dia main politik dalam isu hudud,” katanya lagi.

Susulan daripada pembentangan dan kelulusan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) Pindaan 2015 di DUN Kelantan baru-baru ini, Tiong Lai mahu DAP bertanggungjawab.

“Kit Siang tahu sejak awal bahawa PAS akan laksanakan hudud tetapi sekarang jelaslah bahawa dia gagal halang, sebab itu dia cuba main politik dengan isu hudud.

“Kita mahu rakyat tahu bahawa Kit Siang perlu bertanggungjawab dengan apa yang berlaku,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.