#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

18 March 2015

Ahli Parlimen Kota Tinggi menolak tanggapan Rafizi menyatakan GST membebankan...

Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid
Ahli Parlimen Kota Tinggi 
Sekalipun kerajaan tidak mempunyai jawapan terhadap semua persoalan, dalam konteks sejarah negara Malaysia, sudah terbukti selama ini kerajaan yang memerintah berjaya menangani aspirasi rakyat terbanyak. Sejak sekian lama, kerajaan bersungguh untuk mewujudkan ekosistem terbaik bagi merealisasikan hasrat menjadi sebuah negara maju serta berpendapatan tinggi.

Sebagai sebuah kerajaan, sudah tentu mahukan kehidupan rakyat hari ini lebih baik daripada hari semalam dan kehidupan mereka pada masa depan akan lebih baik lagi daripada hari ini. Ke arah matlamat itu, pastinya segala rancangan dibuat menjanjikan kejayaan serta kemajuan buat kita semua.

Termasuklah GST, antara rancangan ataupun produk terbaru yang ingin dilaksanakan kerajaan, saban hari ditentang dan dijadikan bahan tohmahan pihak pembangkang. Walaupun dah berbagai kempen dijalankan, dari papan tanda, sesi penerangan, iklan TV/Radio, Internet dan bermacam-macam lagi lah... Kerajaan tetap dipersalahkan.

Apa saja kerajaan / BN buat semua bangkang! Pendek kata apa saja masalah yang mereka hadapi dalam kehidupan seharian semuanya berpunca daripada salah kerajaan, BN atau UMNO yang memerintah pada hari ini.

Setakat ini, kita mendapati sebanyak 160 negara telah laksanakan GST...

Daripada jumlah 160 itu, 8 negara yang melaksanakan GST bukanlah negara angota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu PBB dan daripada jumlah 193 negara anggota PBB pula sebanyak 41 sahaja negara, belum melaksanakan GST.

Antaranya Malaysia dan telah bercadang untuk melaksanakan Cukai Barang dan Perkhidmatan atau GST pada 1 April ini. Mengikut beberapa fakta yang di sebut, ternyata sistem cukai ini (GST) bukannya suatu perkara baru yang sengaja diada-adakan oleh Barisan Nasional sebagai kerajaan yang memerintah Malaysia ketika ini

Pendek kata perlaksanaan GST akan menguntungkan semua pihak, kerajaan dan rakyat. Ya, dalam apa sistem sekalipun, ada kelemahan tapi ada juga kebaikan, ini sistem manusia bukan sistem Tuhan. Yang penting apa pun kebaikan tu kita perbaiki bersama, bukan bantah bila GST belum pun dilaksanakan lagi.

Mujurlah pemimpin dan rakyat 160 negara yang terdahulu melaksanakan GST sebelum ini, tidak ada PAKATAN RAKYAT di negara mereka. Jika negara mereka ada Pakatan Rakyat, sudah tentu pelaksanaan GST di negara mereka akan terganggu dek kerana kerajaan terpaksa melayan kerenah pemimpin pakatan yang hanya tahu mencipta propaganda kononnya apa yang kerajaan buat semuanya tak betul dan membebankan rakyat...

Semakin dekat tarikh pelaksanaan GST, semakin galak pulak puak-puak 'fuckatan' membangkang dan menggasak kerajaan.


Terkini dimana Setiausaha Agong PKR, Rafizi Ramli telah mengeluiarkan kenyataan, cuba jadikan isu gunting rambut pun turut dikaitkan dengan kelemahan Barisan Nasional dan kenyataan Ahli Parlimen Pandan itu telah mendapat perhatian Ahli Parlimen Tinggi sekaligus Datuk Ehsanuddin menempelak kenyataan Rafizi Ramli yang mendakwa GST itu membebankan rakyat...

Ikuti kenyataan Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid merangkap Ahli Parlimen Kota Tinggi mengenai kenyataan "tak sekolah" Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli tentang pelaksanan GST yang saya petik di portal BNBBC :


“Apa yang dikatakan oleh Ahli Parlimen Pandan itu memang mengelirukan rakyat kerana ada empat perkara penting yang boleh dilihat kesan positifnya.

“Pertama, daripada dua cukai jadi satu cukai iaitu 16 peratus menjadi 6 peratus sahaja, banyak barangan yang daripada mahal menjadi makin murah, harga boleh direbat daripada kerajaan oleh pembekal, pengilang dan pengedar, serta bukti yang paling jelas adalah sebanyak 160 daripada 190 buah negara yang telah menggunakan cukai GST ini,” katanya if kepada BNBBC.my di Parlimen, Isnin.


Sebelum itu, Rafizi sewaktu membahaskan titah Diraja menekankan soal GST yang kononnya akan membebankan rakyat.


Menurut Ehsanuddin, GST adalah selaras Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan di mana peniaga tidak boleh mengenakan harga jualan dengan kadar yang sangat tinggi kerana kerajaan mampu mengawal harga berdasarkan sistem rebat yang dikenakan kepada setiap peniaga, pengilang mahupun pembekal.


“Di sini semua pihak akan dapat manfaatnya, baik dari segi peniaga akan mendapat keuntungan, pengguna dapat berbelanja dengan harga di bawah kawal manakala kerajaan akan mendapat sumber pendapatan daripada percukaian yang akhirnya cukai tersebut akan dinikmati oleh semua pihak,” katanya.


Selain itu, penggunaan GST juga akan dapat meyakinkan para pelabur untuk melabur di Malaysia memandangkan negara kita akan turut menyertai 160 negara lain mengenakan cukai yang sama.


“Ini bermakna cukai GST ini bertaraf antarabangsa kerana banyak negara luar yang telah menggunakan cukai tersebut lebih awal daripada kita,” tambahnya.


Justeru, beliau menolak tanggapan Rafizi yang menyatakan GST hanya membebankan rakyat kerana ia bertentangan matlamat kerajaan meletakkan rakyat sebagai keutamaan dalam semua aspek khususnya menerusi perlaksanaan GST bermula April ini.


Nah... begitu lah! Sememangnya kalau ditanya puak 'fuckatan'... Takkan ada betulnya tindakkan yang dilaksanakan BN atau kerajaan pada hari ini. Mereka tidak mempedulikan soal benar atau salah” tetapi hanya mahukan kelebihan politik dan peluang untuk menyerang kerajaan.

Sesiapa saja yang mampu memberikan keuntungan politik bagi mereka, biarpun individu atau kumpulan yang disokong mereka itu mempunyai salah laku atau pun mempunyai pendirian yang melampau mengatasi norma kehidupan bermasyarakat negara... Ia menjadi sokongan pada mereka.







0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.