#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

18 June 2014

KENYATAAN MEDIA : HALA TUJU PENAMBAHBAIKAN KEMAJUAN MENANGANI ISU - @SPADChannel


KENYATAAN MEDIA 
ENCIK MOHD NUR ISMAL MOHAMED KAMAL 
(KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF, SURUHANJAYA PENGANGKUTAN AWAM DARAT - SPAD )


SPAD MENINGKATKAN PENGAUDITAN, PENGUATKUASAAN DAN 
MEMBANGUNKAN PEMANTAUAN BARU, PENGESAN DAN SISTEM PELAPORAN 

 HALA TUJU PENAMBAHBAIKAN KEMAJUAN MENANGANI ISU. 


Sebagai tindak balas kepada laporan media berdasarkan 2013 Laporan Ketua Audit Negara, Siri 2, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) ingin membuat beberapa penjelasan lanjut. 

SPAD dalam pelan hala tuju daripada peningkatan telah mengenal pasti isu-isu yang perlu ditangani untuk berfungsi sebagai penguatkuasaan dan agensi kawal selia memperjuangkan pengangkutan awam darat. 

Oleh itu SPAD mengalu-alukan penemuan baru-baru ini Laporan Ketua Audit Negara 2013, Siri 2 yang mengetengahkan kelemahan tertentu. SPAD amat bersyukur dengan segala input yang diperoleh dan ini akan disalurkan secara positif untuk membolehkan SPAD untuk menjalankan fungsinya dengan lebih cekap untuk kebaikan rakyat.

SPAD adalah di tengah-tengah sesuatu pelan bangunan kapasiti lima tahun.

2013 Laporan Ketua Audit Negara memberikan maklum balas yang selaras dengan reka bentuk pelan hala tuju kami dan keupayaan ini akan dilaksanakan tahun depan seperti yang dirancang.

Kawasan yang dikenal pasti adalah Tenaga Manusia atau Pembangunan Sumber Manusia, Penambahbaikan Proses, Keupayaan IT dan Kemudahan Pembaikan. Dilaporkan bahawa pada tahun 2011 dan 2012, penguatkuasaan SPAD pengangkutan awam darat tidak lengkap dan tumpuan adalah terlalu banyak pada bas ekspres.

Ia juga dilaporkan dalam media bahawa SPAD menumpukan usahanya keputusan audit syarikat bas ekspres. Untuk rekod, SPAD, menjadi sebuah organisasi yang agak baru dan mempunyai hanya beroperasi pada 31 Januari 2011, memberi tumpuan kepada kaedah pengangkutan awam yang tertentu ini kerana sejarah, bas ekspres adalah mod pengangkutan awam dengan risiko yang tinggi kepada penumpang.

Laporan Ketua Audit Negara dinilai SPAD pada tahun 2011 apabila bahagian penguatkuasa kami adalah bertanggungjawab bagi keseluruhan Semenanjung Malaysia dan kami hanya mempunyai 62 pegawai penguatkuasaan.

Pada masa itu, SPAD juga belum melaksanakan audit keselamatan tetapi dengan pengenalan Industri SPAD Kod Keselamatan Amalan Kesihatan dan Alam Sekitar (SPAD ICOP SHE) pada bulan Ogos 2013, SPAD telah diinstitusikan ini sebagai keperluan sebagai sebahagian daripada Keadaan Pelesenan Pengendali .

Penggunaan pengauditan baru ini bermula dengan bas ekspres pada bulan Ogos 2013 dan kemudian kenderaan fret pada bulan Oktober 2013. SPAD tidak lama lagi akan membuat SPAD ICOP SHE sebahagian daripada syarat-syarat lesen pengendali untuk pengendali bas sekolah pada separuh kedua 2014.

SPAD ICOP SHE adalah Kod komprehensif Amalan yang meliputi semua aspek pengurusan keselamatan termasuk pemandu, kenderaan dan pengurusan perjalanan. Sebagai sebahagian daripada syarat-syarat pelesenan, pelanggaran boleh bermakna pembatalan atau penggantungan lesen pengendali.

Malah, peristiwa-peristiwa baru-baru ini telah menunjukkan SPAD bermakna perniagaan dan kami tidak teragak-agak untuk membatalkan atau menggantung lesen apabila terdapat pelanggaran tersebut. Ia juga melaporkan bahawa SPAD tidak memungut RM868, 798 atau 31% daripada jumlah kompaun yang dikeluarkan pada tahun 2011.

SPAD ingin menunjukkan bahawa dalam Laporan Ketua Audit Negara, semua sebatian cemerlang daripada kes-kes yang tidak diselesaikan dalam tempoh 90 hari telah didaftarkan untuk tindakan mahkamah. Malangnya masalah itu misclassified sebagai tidak dikutip kerana ketinggalan zaman legasi sistem IT SPAD.

Kerana ini dan sejajar dengan rancangan jangka panjang, SPAD telah memulakan pembangunan satu sistem baru yang dikenali sebagai Sistem Pelesenan Pengendali SPAD (SPOLS) yang akan membolehkan status sebatian untuk dikesan lebih baik.

SPOLS akan menjadi sistem yang lebih mantap yang akan membolehkan SPAD untuk memantau status operator rapat sementara juga menjana laporan untuk membolehkan penguatkuasaan yang lebih baik. 

SPOLS akan menggantikan sistem SIKAP kuno oleh September 2015. SPOLS akan juga berkesan membantu untuk memantau kes-kes yang telah didaftarkan di mahkamah dan sedang menunggu pendakwaan. 

Sebagai tindak balas kepada cadangan Ketua Audit Negara bahawa kerja SPAD bersama agensi-agensi lain, kami ingin menjelaskan bahawa Suruhanjaya telah menggunakan strategi 'Blue Ocean' dengan bekerja bersama-sama dengan agensi-agensi penguatkuasaan yang lain. 

SPAD telah menandatangani Memorandum Persefahaman mengenai operasi bersama dan kerjasama dengan PDRM, DBKL, JPJ, Perbadanan Putrajaya, MIROS dan JKJR pada 19 Oktober 2012. 

SPAD juga kerap menjalankan operasi bersama dengan agensi-agensi ini dalam menguatkuasakan undang-undang. Kerjasama itu termasuk penggunaan kawasan penyimpanan yang dimiliki oleh agensi-agensi lain untuk kenderaan ditahan oleh SPAD. 

SPAD sedang dalam proses berkembang dan menambah baik kemudahan penguatkuasaannya dan telah mendapat tapak baru untuk menyimpan kenderaan yang disita dalam Mukim Labu, Nilai. 

Zon Selatan pejabat penguatkuasaan SPAD juga akan berpindah ke Menara Cyberport, Johor Bharu dengan 13,000 kaki persegi ruang pejabat. Ini akan memenuhi keperluan bagi penyimpanan kenderaan disita, kawasan penyimpanan untuk pameran, peralatan penguatkuasaan dan juga menyediakan bilik kondusif untuk siasatan. 

Pelan hala tuju kemajuan SPAD digerakkan ke arah meningkatkan lagi dirinya dalam semua fungsi pengawalan untuk pengangkutan awam darat juara di Malaysia. SPAD telah dirancang secara strategik untuk menangani setiap mod pengangkutan di peringkat untuk menghasilkan kesan yang optimum dari yang terhad walaupun berkembang sumber. 

Walaupun kami menjalani perjalanan ini untuk Rakyat, pelan hala tuju kami ke arah meningkatkan lagi keupayaan SPAD adalah jelas dan kekal sebagai proses yang berterusan.

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.