#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

30 September 2011

Lim Guan Eng... Jangan lu nak cari pasal dengan Johor!



Kenyataan berbaur ugutan dan dendam terhadap negeri Johor yang dikeluarkan Lim Guan Eng telah menyebabkan Sultan Johor berasa tersinggung.

“Memang beta tersinggung apabila beta tahu tentang kenyataan itu. Tetapi sebagai Sultan, beta tidak mahu diseret ke dalam arena politik,”

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar

Susulan itu, ramai rakyat Johor mendesak Lim Guan Eng segera meminta maaf kepada Sultan Johor. Selain Sultan, rakyat Johor juga berasa terkilan dan marah ke atas Lim Guan Eng itu yang dianggap sangat melampau.

Berikutan keceluparan mulutnya, rakyat Johor mahukan Kerajaan Johor menyekat Lim Guan Eng masuk ke Johor. Ini bertujuan memberikan kesedaran kepada Lim Guan Eng bahawa bukan semudah untuknya memburukkan nama Johor yang pada hakikatnya lebih baik berbanding Pulau Pinang yang ditadbirnya.

Kenyataan pedas Lim Guan Eng di Singapura tempoh hari disifatkan sebagai seolah-olah dirinya (Lim Guan Eng) bukan warganegara Malaysia kerana sanggup memburukkan nama rakan senegeri. Sebaliknya, Lim Guan Eng digesa untuk menjelaskan kerakyatannya untuk kepastian rakyat Malaysia.

Keceluparan Lim Guan Eng juga dilihat mempunyai maksud tersirat dan dalam konteks yang luar secara langsung telah mencemarkan nama baik Malaysia. Kebiadapan Lim Guan Eng juga dipersoalkan berasaskan jawatannya sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang.
 
Daulat Tuanku!

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.