#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

4 September 2011

MISI SOMALIA: Akhbar pembangkang tetap nak salahkan UMNO...Klik baca sini...

Perdana Menteri yang nampak upset lantas berkata soalan itu amat tidak wajar dan tidak mahu langsung melayannya.Ramai wartawan lain yang hadir pada sidang akhbar itu naik fedup tengok perangai budak Malaysian Insider yang cuba korner situasi menyalahkan UMNO sedangkan semua orang tahu situasi kejadian yang tidak diduga itu.

Najib yang menjawab soalan lain di sidang akhbar selepas menyambut ketibaan pesawat yang membawa jenazah Alahyarham Noramfaizul dan anggota misi kemanusiaan Kelab Putera 1Malaysia meminta semua pihak agar tidak main ‘ blame game’ keatas insiden itu.

Katanya tiada sesuatu pun langkah pencegahan dapat menjamin 100 peratus keselamatan misi kemanusiaan di sebuah negara bergolak.Ini katanya satu risiko yang perlu dihadapi dalam tugas wartawan membuat liputan.

Menurutnya sebelum ini ramai wartawan termasuk dari agensi antarabangsa seperti CNN dan BBC sendiri terkorban dalam tugas di tempat bergolak.Katanya statistik menunjukkan setekat ini 23 orang wartawan antarabangsa sudah terbunuh di Somalia.

Menurut Najib soal keselamatan di sesebuah negara bergolak dalam pengendalian misi seperti ini terletak ditangan pihak tempatan atau pasukan Bangsa-Bangsa Bersatu.Katanya ini di luar kawalan mana-mana negara lain.

Sekalipun menghadapi tragedi ini,Perdana Menteri berkata Malaysia akan teruskan misi kemanusiaan ini.

Beliau berharap ia tidak mematahkan semangat para wartawan Malaysia untuk membuat liputan.Katanya tidak tidak berani menghadapi risiko ‘ lebih baik duduk rumah’.

Serentak dengan itu beliau enggan mengulas punca kejadian yang mengakibatkan kematian Allahyarham Noramfaizul.Kata Najib beliau perlu menanti butir-butir sebenar kejadian sebelum memberi sebarang ulasan.

Perdana Menteri juga mengumumkan kerajaan akan membiayai pelajaran anak-anak Noramfaizul dan memberi bantuan kewangan kepada keluarganya.Jumlahnya akan ditentukan kemudian.





Komen GPB

Ini lah perangai wartawan Cina portal haprak Malaysian Insiders yang tak ada adab dan beretika langsung !

Di ketika seluruh wartawan media lain bersedih di atas pemergian rakan mereka yang terkorban di Somalia , wartawan upahan Malaysian Insiders ini cuba memerangkap Najib dengan bertanya soalan apa Pemuda UMNO wajar dipersalahkan di atas kematian Noramfaizul .

Nampak sangat mereka ini kurang ajar dan cuba mempolitikkan isu ini dengan salahkan UMNO .Ini lah dia golongan manusia yang tidak mengerti apa erti pengorbanan  hingga sanggup tanya  soalan itu di ketika semua orang bersedih .

Kita lihat wajah  Perdana Menteri di  TV 3 tadi secara terus menerus nampak beliau sedih bila kehilangan seorang rakyat Malaysia yang mempunyai keberanian dan semangat untuk membantu insan lain dalam kesusahan.

Bangang punya wartawan haprak Malaysian Insiders !!



Sumber: GPB

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.