#Bajet2018: Ucapan Penuh YAB. Datuk Seri Najib Tun Razak

26 February 2014

Pemandu 'raba' penumpang ditangkap SPAD


Bukan sekadar memantau aduan daripada pengadu melalui talian yang disediakan. Malah, isu-isu yang berkaitan tersiar diruangan media lain, juga dilakukan.

Ia terbukti dengan respon yang ditunjukkan oleh Bahagian Penguatkuasaan SPAD berjaya membuat tangkapan seorang pemandu teksi dipercayai berumur 70-an, didakwa meraba pahanya dan meletakkan sebilah pisau di atas papan pemuka dan pada masa sama mengeluarkan kata-kata lucah terhadap seorang penumang wanita.

SPAD melakukan tindakkan tersebut setelah mendapat tahu dari laporan berita pada artikel The Star bertajuk 'Nightmare ride with pervert cabbie' mengenai seorang wanita berumur 20 tahun yang dipaksa meletakkantangannya pada kemaluan pemandu teksi itu sepanjang perjalanan.

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD ) memaklumkan kepada orang ramai bahawa pemandu teksi terlibat telah ditangkap pihak Polis dari hasil maklumat bahagian Penguatkuasaan SPAD di Persada PLUS, petang semalam.

Mohd Nur Ismal, Ketua Pegawai Eksekutif SPAD berkata, sesiapa didapati bersalah terhadap perbuatan seperti didakwa itu tidak layak menjadi pemandu teksi dan mengaibkan profesion itu.

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat, tetap teguh dan mengutuk segala bentuk gangguan terhadap penumpang dan jika didapati bersalah , pemandu teksi terbabit akan menghadapi risiko lesennya dibatalkan di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.

QQTambahnya lagi, SPAD sedang berusaha keras untuk meningkatkan mutu industri pengangkutan awam darat antaranya teksi.

Dari itu, bagi pemandu teksi yang menunjukkan tingkah laku negatif, menyalahi undang undang atau melanggar syarat perlesenan akan dihukum kerana perlakuan keji mereka.

SPAD menggesa kepada mangsa yang berhadapan sebarang jenis gangguan melibatkan pemandu pengangkutan awam untuk segera tampil ke hadapan dan membuat aduan secara langsung dengan SPAD , melalui talian dan cara seperti dibawah:



ARTIKAL TERDAHULU KLIK:
SPAD bukan 'Gangster'

0 comments:

Post a Comment

SOUTHERN Blogger

MALAYA Blogger.